جدول وزن میلگرد و استانداردهای آن

  میلگرد و مشخصات آن وزن میلگرد از جمله پارامترهای بسیار مهم می باشد. وزن میلگرد ها  با سایز

توسط AKHSHIJNEWS در 3 آذر 1401

 

میلگرد و مشخصات آن

وزن میلگرد از جمله پارامترهای بسیار مهم می باشد. وزن میلگرد ها  با سایز های مختلف متفاوت است. از جمله مهمترین عوامل در تعیین قیمت میلگرد، وزن میلگرد می باشد: چرا که به صورت مستقیم با نوع و گرید ورق فولاد مورد استفاده در ساختمان در ارتباط است. از جمله مهمترین مرجع های سنجش وضعیت کیفیت استاندارد میلگرد محسوب می شود.

در صورتی که شما عزیزان از این موضوع اطلاعات کافی نداشته باشید؛ امکان دارد برخی افراد از شما سوء استفاده کنند. در صورتی که وزن میلگرد با وزن استاندارد جدول وزنی میلگرد اختلاف زیادی داشته باشد؛ نشان از استاندارد نبودن آن می باشد و خواص آن نیز نامناسب خواهد بود. باید سعی کنید از فروشگاه های معتبر همچون مجموعه آهن هایپر این محصولات را تهیه نمایید.

 

جدول وزن میلگرد

وزن میلگرد از منظر حمل‌ونقل و کاربری همواره یک موضوع مهم به حساب می‌آید. با توجه به رنج گسترده‌ای از قطر میلگرد که تولید می‌شود باید یک استانداردی برای تخمین وزن میلگرد وجود داشته باشد. استاندارد مورد استفاده با نام استاندارد اشتال و در قالب جدول اشتال ارائه می‌شود.

میلگرد در انواع مختلف به صورت شاخه 12 متری تولید می‌شود. چنان‌چه وزن یک شاخه میلگرد اختلاف چشم‌گیری با استاندارد اشتال داشته باشد، نشان از کیفیت تولید پایین است. و باید اثر آن را بر قیمت میلگرد دید. پرکاربردترین میلگردها در سازه های 8 تا 32 میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در میان انواع میلگرد، شماره های 12، 14 و 16 از جمله پرکاربردترین و پرفروش ترین انواع میلگرد است.

به طور مثال انواع خاموت به کمک میلگرد 16 تولید می‌شود. خاموت‌ها از خمکاری میلگرد 16 به دست می‌آیند. درگیر شدن خاموت‌های ساخته شده با بتن به افزایش مقاومت کششی بتن کمک می‌کند. بنابراین آگاهی از قیمت روز محصول برای ساختمان‌سازها بسیار حائز اهمیت است.

 

استانداردهای میلگرد در ایران

در ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان، به عنوان پیشگام در صنعت فولاد، از استانداردهای روسی برای  تولید میلگرد استفاده می کند. استانداردهای دیگری نیز برای تولید میلگرد در ایران وجود دارد که به مجموع آن ها، ISIRI 3132  گفته می شود. ISIRI 3132 چکیده استانداردهای جهانی DIN ,EN ,JIS ,ASTM ,ISO   است که در ادامه به معرفی و ارائه توضیح مختصری در رابطه با آن ها می پردازیم.

استاندارد DIN: از استاندارد DIN آلمان در بیشتر کشور های اروپایی استفاده می شود. استفاده از میلگرد تولیدی با این نوع استاندارد در مناطقی که به مقاومت بالا در ساخت و ساز نیاز است، مخرب خواهد بود؛ زیرا در این نوع استاندارد، تیرآهن با روش ترمکس تولید می شود که از مقاومت لازم برای مناطق مذکور برخوردار نیست.

استاندارد روسیهمیلگرد روسی طبق استاندارد GOST 5781 کشور روسیه تولید می شود که بر اساس آن میلگردهایی تا سایز ۴۰ را تولید می کنند. در این استاندارد، میلگردها به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که در بازار آن ها را با نام های A1، A2، A3 و A4 می شناسند.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

بهتر است بدانید میلگردهای صنعتی و ساختمانی از جهات مختلف تفاوت هایی با هم دارند که در زیر به آن ها می پردازیم:

تفاوت از نظر شکل ظاهری

با توجه به مبحث تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در چیست؟ باید ذکر شود اولین تفاوت این میلگردها از نظر شکل ظاهری آن ها است. میلگردها براساس شکل ظاهری به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شوند. بر روی سطح میلگردهای ساده هیچ برآمدگی دیده نمی شود ولی در میلگردهای آجدار برجستگی و ناهمواری در سطح وجود دارد که به آن آج می گویند. میلگردهای ساده و آج دار قابل استفاده در صنعت و ساختمان سازی می باشند.

طی یک طبقه بندی استاندارد میلگردهایی که در گروه A1 قرار دارند؛ در صنعت کاربرد دارند. میلگردهایی که در گروه های A2، A3 و A4 قرار دارند؛ در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

تفاوت از نظر خواص مکانیکی

با توجه به مبحث تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در چیست؟ باید ذکر شود؛ از دیگر تفاوت های این میلگردها می توان به تفاوت از نظر خواص مکانیکی اشاره کرد. نوع آلیاژ به کار رفته شده در تولید میلگرد خواص مکانیکی آن را تعیین می کند. میلگردهایی که در صنعت ساختمانی به کار می روند باید خواصی چون مقاومت در برابر کشش و سختس داشته باشند.

خواصی چون قابلیت خمکاری و اتعطاف پذیری چندان اهمیتی در ساختمان ندارد. همچنین میلگردهایی که در صنعت استفاده می شوند باید استحکام و انعطاف پذیری بالایی داشته باشند و دارای قابلیت ماشین کاری باشند. همچنین میلگردهای مورد استفاده در صنعت باید میزان خم شدگی بالایی داشته باشند.

تفاوت از نظر قطر و سایز

با توجه به مبحث تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی باید ذکر شود که یکی دیگر از تفاوت های میلگرد صنعتی و ساختمانی در قطر و سایز آن ها است. میلگردهایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند سایزهای متنوعی دارند ولی میلگردهای استفاده شده در ساختمان سازی معمولا سایز ۸ تا ۳۲ میلی متر هستند. لازم به ذکر است که میلگردهای صنعتی در سایزهای بیش از ۳۲ میلی متری نیز خریداری می شوند.

تفاوت از نظر ترکیب شیمیایی

در ساخت میلگردهای ساختمانی از آلیاژ ST37 استفاده می شود.‌ میلگردهای ساختمانی در مقایسه با میلگردهای صنعتی کاربرد وسیعی ندارند بنابراین برای تولید این میلگرد از آلیاژهای متفاوتی استفاده نمی شود. میلگردهای صنعتی کاربرد وسیعی داشته و آلیاژهای به کار رفته در تولید آن نیز تنوع بالایی دارند. برای به دست آوردن خواص جدیدی از فولاد در میلگردهای صنعتی عناصر آلیاژی و مقدار کرین استفاده شده در تولید آن تنوع بیشتری دارد.

قیمت و خرید میلگرد

قیمت روز میلگرد در بازار در ماه اخیر با ثبات بازار و توقف روند نزولی دلار نسبتا آرام گرفته و امید است که با قیمت نزولی میلگرد در بازار رو به رو شویم. قیمت میلگرد اگرچه متأثر از قیمت بازار جهانی و نوسانات ارزی است اما افزایش قیمت مواد اولیه در بازار اعم از سنگ آهن، گندله و فولاد نیز سهم زیادی در افزایش قیمت روز میلگرد در بازار داشته است

پیش از خرید حتماً پیش فاکتور صادرشده را بررسی کرده و از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کنید. امکان خرید میلگرد کلیه کارخانه ها همچون میلگرد نیشابور و میلگرد ظفر بناب و میلگرد تیکمه داش به صورت مستقیم از کارخانه هم وجود دارد اما به خاطر داشته باشید در کارخانه تنها یک برند و بعضاً با ابعادی محدود ارائه می‌شود. اما در آهن هایپر می‌توانید انواع میلگرد را از بهترین برندها و با ابعاد متنوع تهیه کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
ایران کارز
تاریخ ثبت : 3 آذر 1401

آموزش تیونینگ را میتوانید در وب سایت ایران کارز رایگان بیاموزید


avatar
ایران کارز
تاریخ ثبت : 3 آذر 1401

میل سوپاپ XUM یکی از بهترین میل بادامگ های موجود در بازار برای تقویت XU7 پژو 1800 برای خرید میل سوپاپ ایکس یو ام میتوانید به وب سایت ایران کارز مراجعه فرمایید