آیا می دانید برای طلاق از طرف مرد چه کارهایی باید انجام شود؟

براساس ماده 1133 از قانون مدنی کشورمان طلاق از مرد امکان پذیر بوده و مرد می تواند تمامی مراحل مربوطه را طی نمو

توسط AKHSHIJNEWS در 3 بهمن 1400

براساس ماده 1133 از قانون مدنی کشورمان طلاق از مرد امکان پذیر بوده و مرد می تواند تمامی مراحل مربوطه را طی نموده و همسر خود را طلاق دهد. براساس این قانون حق طلاق با مرد و برای این امر نیازی به موافقت زن نبوده و مرد در صورت عدم رضایت می تواند از همسر خود جدا گردد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مراحل و چگونگی ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد پرداخته و تمامی اطلاعاتی که به آن نیاز دارید  را در اختیارتان قرار دهیم. از شما می خواهیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها ما را مهمان نگاه های زیبای خود نمایید.

حقوق مرد طبق قانون 1133 مدنی 

در حال حاضر در سطح کشورمان قانونی با عنوان 1133 مدنی وجود دارد که طبق این قانون مرد این حق را دارد تا در صورت عدم رضایت همسر خود را طلاق و برای این امر نیز نیازی به اجازه از سوی همسر خود را ندارد. ممکن است با خود بگویید در این صورت مرد می تواند هر زمان که اراده نمود همسر خود را طلاق دهد اما باید بگوییم می توان طبق شروطی که حین عقد اعلام شده اند نیز عمل نمود. انجام و بررسی طلاق از طرف زوج نیاز به طی نمودن مراحل قانونی خاصی دارد که در ادامه به بیان این مراحل خواهیم پرداخت. 

مراحل طلاق از طرف مرد 

برای انجام و بررسی دادخواست طلاق از مرد لازم است مراحل خاصی را طی نمود. در ابتدای امر باید مرد دادخواست خود را تنظیم نموده و آن را به مراجع قانونی ارائه نماید. گواهی که در این مرحله صادر می گردد مبنی بر عدم سازی زوجین بوده و برای درخواست آن می توان به دفاتری که مسئولیت ارائه خدمات قضایی دارند مراجعه نمود. پس از ثبت درخواست و پرداخت نمودن تمامی هزینه هایی که مربوط به دادرسی می باشند برای تعیین وقت و رسیدگی به امورات مربوطه باید به شعبه هایی که در این راستا فعالیت دارند مراجعه نمایید. 

زمانی که تعیین وقت انجام گرفت جلسات مورد نیاز برای تعیین مطالبات زن نیز برگزار می گردد تا پس از ان مرد موفق به دریافت گواهی عدم سازش شود. لازم است بدانید این گواهی دارای محدودیت زمانی بوده و نهایتا 3 ماه اعتبار دارد بنابراین بهتر است در این زمینه دقت عمل لازم را به کار گیرید. مرد باید طی این 3 ماه به هر کدام از دفاتر طلاق مراجعه نموده و خواهان اجرای صیغه طلاق گردد در غیر اینصورت پس از پایان این 3 ماه گواهی از اعتبار ساقط شده و نمی توان آن را مورد استفاده قرار داد. 

طلاق غیابی از طرف مرد 

در این قسمت از مقاله طلاق از طرف مرد قصد داریم تا به بررسی تشریفات لازم برای این امر پرداخته و با ارائه اطلاعات لازم به شما کمک کنیم بتوانید روند پرونده خود را تسریع بخشید. لازم است بدانید برای طلاق غیابی نیز مرد باید تمامی مراحلی را که از قبل بیان نمودیم طی کندو با این تفاوت باید به مراجع قضایی ثابت کند که در حال حاضر همسر وی حضور نداشته و امکان دسترسی به ایشان وجود ندارد. در چنین شرایطی طبق نظر دادگاه ابتدا در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی های لازم مبنی بر غایب بودن زن منتشر می شود و در صورتی که در مدت زمان تعیین شده نتوان نشانی از زن یافت دادگاه رای طلاق را صادر می نماید. در این صورت که مرد می تواند به صورت غیابی درخواست طلاق داده و از همسر خود جدا گردد. 

ماهیت تنصیف دارایی در طلاق از طرف مرد 

تنصیف دارایی در حال حاضر به عنوان یک بند در قانون اساسی به شمار می رود که طبق نماید زن        می تواند حین اجرای خطبه عقد شرط کند ، در صورتی که مرد قصد درخواست طلاق غیابی را داشت بخشی از اموال وی به همسرش خواهد رسید. از مهم ترین نکاتی که لازم است در این راستا بیان کنیم اهمیت تشخیص دادگاه برای عدم صلاحیت زن برای زندگی می باشد زیرا مرد باید ثابت کند که با همسرش سازش نداشته و نمی تواند وظایف همسری خود را به خوبی ایفا کند. 

مدارک مورد نیاز برای صدور درخواست طلاق از طرف مرد 

در این بخش قصد داریم تا به بیان مدارک لازم برای صدور درخواست طلاق از طرف مرد بپردازیم. این مدارک به شرح زیر می باشند. 

  • اصل سند ازدواج 

  • اصل شناسنامه مرد 

  • اصل کارت ملی به همراه کپی 

زمانی که مرد بتواند تمامی این مدارک را فراهم سازد می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نسبت به  ارائه درخواست طلاق از طرف مرد اقدام نموده و تمامی مراحل لازم را طی نماید. 

مزیت های بارز بهره مندی از وکلای طلاق 

همان گونه که می دانید بررسی مسائل حقوقی نیاز به دانش بالایی دارد زیرا این دسته از امورات پیچیدگی های بسیاری داشته و در صورت عدم دقت ممکن است در ادامه با مشکلات متعددی مواجه شوید. بهره مندی از دانش وکلای طلاق می تواند به شما کمک کند تا شرایط بهتری را برای خود رقم زده و در مدت زمان کمتری به هدف خود دست یابید. از مهم ترین مزیت های این امر می توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • در جلساتی که مربوط به داوری طلاق می باشد دیگر نیاز به حضور مرد نیست 

  • تمامی مراحل مربوط به پرداخت حقوق زن را وکیل طلاق می تواند انجام دهد 

  • اجرای طلاق را وکلای طلاق می توانند بدون حضور مرد انجام دهند 

  • با بهره مندی از وکیل در هیچ کدام از مراحل دادگاه نیازی به حضور مرد نیست 

هزینه طلاق از طرف مرد 

در راستای هزینه طلاق از طرف مرد نمی توان نظر قطعی داد زیرا این امر به شرایط پرونده و این مسئله که قصد دارید از وکلای حقوقی بهره مند شوید وابسته بوده و لازم است در این زمینه به سراغ وکلایی که در امر بررسی دعاوی حقوقی و خانوادگی فعالیت دارند مراجعه نمایید تا بتوانند اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند. 

سخن آخر 

طلاق از طرف مرد نیاز به بررسی های دقیق دارد زیرا پرونده های این چنینی پیچیده بوده و عدم آگاهی ممکن است شما را با مشکلات متعددی مواجه سازد. توصیه داریم در این راستا نکات لازم را رعایت نموده و از افرادی که دانش بالایی دارند کمک گیرید.

آخرین مطالب