انواع دعوای ملکی و لزوم کمک گرفتن از یک وکیل ملکی برای حل آنها

دعاوی ملکی به اختلافات و مسائلی گفته می شود که بر سر اموال غیر منقول به وجود آمده است. با توجه به پیچیدگی مسائ

توسط AKHSHIJNEWS در 11 آذر 1400

دعاوی ملکی به اختلافات و مسائلی گفته می شود که بر سر اموال غیر منقول به وجود آمده است. با توجه به پیچیدگی مسائل مربوط به ملک و املاک، بدون شک هر کسی در طول زندگی خود ممکن است با چنین مسائلی روبرو شود. اگر شما هم با این مشکلات روبرو شده اید، باید برای حل آن به یک وکیل ملکی متخصص مراجعه کنید تا جلوی هرگونه ضرر و زیان را بگیرید.

در این مطلب قرار است شما را با انواع دعاوی ملکی و نحوه پیگیری آن ها توسط وکیل ملکی آشنا خواهیم کرد تا بتوانید یک وکیل خوب پیدا کرده و پرونده های حقوقی ملکی خود را به او بسپارید.

منظور از دعاوی ملکی چیست؟

دعاوی ملکی به تمام اختلاف هایی گفته می شود که در زمینه اموال غیر منقول رخ داده اند و به همین دلیل، باید در دادگاه محل واقع شدن ملک آن ها را مطرح کرد. این مورد به یکی از مشکلات دعاوی ملکی تبدیل شده است، چرا که ممکن است ملک مورد نظر در جایی به دور از محل سکونت متقاضی قرار گرفته باشد. به همین دلیل سپردن پرونده به وکیل ملکی یک کار کاملا معقولانه است. 

طرح دعاوی ملکی به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد و به دلیل پیچیدگی های فراوان و غیر قابل پیشبینی بودن روند دادگاه، به هیچ عنوان توسط یک فرد بی تجربه قابل پیگیری نخواهد بود. 

انواع دعاوی ملکی

زمانی که افراد با مشکلات ملکی مواجه می شوند، باید با یک وکیل امور ملکی ماهر مشورت کنند تا بدانند که دقیقا چه دعوایی را مطرح کنند. در بسیاری موارد دیده شده که یک دعوای ملکی به دلیل طرح غیر مرتبط در محاکم مربوطه رد شده و نتیجه مطلوب به دست نیامده است. به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. دعاوی ملکی حقوقی که شامل مواردی مانند دعاوی اثبات مالکیت، دعاوی رفع تصرف عدوانی، دعاوی فک رهن، الزام به تنظیم سند رسمی، دعاوی فروش ملک مشاع، مطالبه خسارت، تفکیک ملک، فروش ملک مشارکتی، دعاوی خلع ید، الزام به اخذ پایان کار و... می باشد. 

  2. دعاوی ملکی کیفری مانند جعل اسناد، فروش ملک دیگران، ورود غیر مجاز به ملک دیگران، استفاده از املاک دیگران، کلاهبرداری در معاملات ملکی

  3. دعاوی ملکی ثبتی مانند ابطال سند رسمی، ابطال سند مالکیت زمین، توقیف عملیات اجرای ثبت

چرا باید برای دعاوی ملکی از یک وکیل ملکی کمک بگیریم؟

دعاوی ملکی از گذشته تا کنون یکی از رایج ترین و مهم ترین دعاوی مطرح شده در محاکم دادگستری بوده اند. وکیل املاک به وکیلی گفته می شود که به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در زمینه دعاوی ملکی و اراضی فعالیت دارد و به تمام قوانین و مقررات مربوطه مسلط می باشد. 

دعوای ملکی ریزبینی ها و پیچیدگی های زیادی دارد و برای طرح این دعاوی باید فرد مطرح کننده شکایت، به قوانین و مقررات مربوطه و همچنین قوانین مربوط به آراء دیوان عالی کشور و... اشراف کامل داشته باشد. بدیهی است که چنین کاری فقط از یک وکیل متخصص ملکی برمی آید و کار هرکسی نیست. 

زمانی که شما پرونده های ملکی خود را به یک وکیل ماهر بسپارید، بدون اتلاف و هدر دادن وقت به پرونده شما رسیدگی شده و از ضرر و زیان های احتمالی جلوگیری خواهد شد. بنابراین بهتر است با دقت کامل و تحقیق کافی، بهترین وکیل ملکی را انتخاب کرده و مسائل حقوقی خود را به او بسپارید. همچنین توصیه می شود قبل از هر اقدام حقوقی مانند تنظیم سند، با یک وکیل خوب مشورت کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. 

یک وکیل ملکی خوب باید به چه قوانینی مسلط باشد؟

بهترین وکیل املاک کسی است که به تمام قوانین حقوقی، کیفری، ثبتی، مالیاتی، شهرداری، و... مسلط بوده، و به مواردی مانند قوانین آراء صادره از دیوان عالی کشور، نظریات مشورتی و همچنین رویه های قضایی محاکم مختلف اشراف کامل داشته باشد. 

زمانی که یک وکیل به تمام این موارد مسلط باشد، در زمان مطرح شدن یک دعوای ملکی به راحتی متوجه می شود که باید از کدام راهکار حقوقی برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کند. 

هزینه مراجعه به وکیل برای دعاوی ملکی چقدر است؟

هزینه وکیل ملکی معمولا از سایر وکلا بیشتر است؛ چرا که دعاوی ملکی بسیار پیچیده هستند و برای رسیدگی به آن ها به تحقیقات و دوندگی های زیادی نیاز است. به همین دلیل معمولا میزان حق الوکاله در این زمینه ها بیشتر است.

متاسفانه بسیاری از افراد برای اینکه مجبور نباشند هزینه ای پرداخت کنند، از سپردن کارهای حقوقی خود به یک وکیل امور ملکی امتناع می ورزند. لازم به ذکر است هزینه هایی که برای همکاری با یک وکیل خوب پرداخت می کنید، در مقایسه با ضرر و زیان هایی که در صورت مطرح کردن دعاوی به صورت نادرست به شما تحمیل می شود اصلا به چشم نمی آید. 

در واقع زمانی که شما برای همکاری با یک وکیل ملک خبره و حرفه ای همکاری می کنید، خیالتان راحت است که پرونده شما روند درستی طی کرده و هیچگونه وقت و هزینه ای هدر نخواهید داد.

وکیل ملکی در تهران برای رسیدگی به دعاوی ملکی

 جالب است بدانید وکلای تهران نسب به وکلای شهرهای دیگر، از تمایل بیشتری برای قبول دعاوی ملکی برخوردارند. به همین دلیل است که پیدا کردن بهترین وکیل ملکی تهران بسیار راحت تر از شهرهای دیگر است. 

در واقع این موضوع باعث شده که وکلای ملکی تهران تجربه و دانش بیشتری در زمینه رسیدگی به پرونده های ملکی داشته باشند و بتوانند نتایج مطلوبی برای هر موضوع ملکی به دست آورند. این موضوع باعث شده که افراد از شهرهای دیگر هم تمایل داشته باشند با یک وکیل ملکی در تهران همکاری کنند. 

بنابراین حتی اگر در سایر شهرستان های کشور سکونت دارید، می توانید از طریق تلفنی با وکیل ملکی تهران مشورت کرده و حتی با او قرارداد ببندید. 

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم شما را با دعاوی ملکی و انواع آن ها آشنا کنیم. دعاوی ملکی کاملا پیچیده بوده و از تنوع زیادی هم برخوردارند؛ به همین دلیل به راحتی و بدون برخورداری از دانش کافی قابل پیگیری نیستند و برای حل آنها باید حتما به یک وکیل ملکی ماهر مراجعه کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن