تکلیف حق و حقوق زن در طلاق توافقی

حقوق زن در طلاق توافقی یکی از سوالات و دغدغه های اصلی بانوانی است که قصد دارند به صورت توافقی جدا شوند. در طلا

توسط AKHSHIJNEWS در 10 اسفند 1400

حقوق زن در طلاق توافقی یکی از سوالات و دغدغه های اصلی بانوانی است که قصد دارند به صورت توافقی جدا شوند. در طلاق توافقی که یکی از انواع طلاق است در قانون مقرر شده تا در مورد حقوق مالی زن تعیین تکلیف شود. پس از تعیین تکلیف حقوق زن است که دادگاه رای لازم جهت صدور گواهی عدم سازش را صادر می نماید. اگر می خواهید بدانید که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. پیش از آن بهتر است که حقوق زن را به دو بخش حقوق مالی و حقوق غیر مالی تفکیک کرده و در مورد آنها صحبت نماییم. با ما همراه باشید.

حقوق مالی زن در طلاق توافقی

در قانون و شرع اموالی به عنوان حقوق برای بانوان در نظر گرفته شده است که در زمان طلاق و یا حتی در زمان زندگی مشترک زن می تواند این اموال را طلب نماید. بدیهی است که در زمان طلاق توافقی همانند دو نوع طلاق دیگر، تکلیف حقوق زن مشخص شود. به طور کلی حقوق مالی زوجه شامل نفقه، مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت و جهیزیه می باشد. در برخی موارد نیز در عقدنامه شرایطی همچون تنصیف دارایی ذکر شده است که  در صورت وجود این بند، باید بر سر آن نیز توافق صورت گیرد. از آن جایی که زن مالک تمام جهیزیه است، پس از طلاق امکان استرداد جهیزیه نیز وجود دارد. 

در میان حقوق مالی که برای زن در نظر گرفته شده است، مهریه از چالش برانگیزترین آن ها است. در قانون طلاق از طرف مرد بوده و در صورتی که زن خواهان جدا شدن باشد، معمولا بخشی از مهریه خود را در ازای طلاق می بخشد. بنابراین این تصور که زن تمام مهریه خود را در ازای طلاق می بخشد اشتباه بوده و گاها تمامی مهریه توسط مرد پرداخت می شود. 

حقوق غیر مالی زن در طلاق توافقی

بد نیست بدانید که حقوق زن تنها به حقوق‌ مالی محدود نشده جنبه های مختلف حقوق‌ زن باید در نظر گرفته شود. برای مثال می توان به بحث چالش برانگیز حضانت فرزندان اشاره نمود. این مورد از مهم ترین حقوق غیر مالی زوجین است که لازم است در خصوص آن در دادگاه خانواده تعیین تکلیف شود. بدیهی است که زوجین با مشورت با یک وکیل امور خانواده که در کار خود متخصص و بهترین باشد، در احقاق حقوق خود می توانند موفق عمل نمایند. به علاوه نقش وکیل امور خانواده در طلاق توافقی به علت آن که تمام زوایا را تحت بررسی قرار می دهد بسیار اهمیت دارد. بسیارند مواردی که افراد به علت عدم آگاهی از قوانین و نیز حقوق مالی و غیر مالی خود دچار زیان شده و از دریافت حقوق خود محروم شده اند.‌ بنابراین با توجه به آن که پرونده های امور خانواده دارای پیچیدگی های بسیار است، توصیه می کنیم حتما پیش از هرگونه اقدامی با وکیل متخصص امور خانواده مشورت نمایید.

حقوق زن در طلاق توافقی

با شنیدن نام طلاق توافقی، بسیاری از افراد دچار این تصور می شوند که در طلاق توافقی زن باید تمام مهریه خود را ببخشد تا در ازای آن طلاق بگیرد. اما لازم است یادآوری کنیم و یکبار برای همیشه بر وی این تصور خط بطلان بکشیم. این تصور کاملا غلط بوده و حقوق زن اعم از حقوق مالی و غیر مالی وی بر اساس توافق بین زوجین است. گاها ممکن است زن تمام مهریه و حقوق‌ مادی خود را دریافت نماید و گاه نیز نیم، بخش و یا تمام ان را به همسر خود ببخشد. بنابراین توافق در طلاق توافقی اهمیت داشته و در تمامی مراحل اعم از درخواست طلاق توافقی، دادخواست طلاق توافقی و ثبت دادخواست طلاق توافقی این توافق باید ثابت بوده و تغییر نکند.

آخرین مطالب