خطرهای نهفته در باتری خودرو را بشناسید

خطرهای نهفته در باتری خودرو را بشناسید اما چند نکته در مورد قطب های باتری که توجه به آنها می تواند عمر باتری

توسط AKHSHIJNEWS در 13 شهریور 1400

خطرهای نهفته در باتری خودرو را بشناسید

اما چند نکته در مورد قطب های باتری که توجه به آنها می تواند عمر باتری را زیاد کند و همچنین چند توصیه ایمنی برای جلوگیری از خطراتی که در دل باتری نهفته است: کارشناسان توصیه می کنند روی قطبین باتری را همیشه به صورت چشمی کنترل کنید و در صورت وجود سولفاته آن را با آب جوش تمیز کنید و مقداری گریس بر روی آن بمالید. توجه داشته باشید که هیچگاه به قطب های باتری ضربه نزنید و باتری را با احتیاط حمل کنید، زیرا در صورت وارد آمدن ضربه به باتری خطر شکستگی صفحات سربی باتری وجود دارد. هیچگاه بین قطب های باتری اتصال کوتاه ایجاد نکنید، زیرا تخلیه الکتریکی همراه با جرقه و آتش است و حتی در بعضی موارد باعث ترکیدن باتری هم می شود. از نزدیک کردن هرگونه شعله و یا جرقه به سلول های باتری وقتی که در آن باز است خودداری کنید، این عمل می تواند عواقب خطرناکی از جمله انفجار و آتش سوزی در پی داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که هیچ گاه پوست بدن یا لباستان با اسید باتری برخورد نداشته باشد زیرا آسیب های فراوانی به دنبال این برخورد وجود خواهد داشت.

اما برای تشخیص سلامت باتری خودرو در نوع تر آن، می توانید سطح الکترولیت یا آب باتری را کنترل کنید. میزان آب باتری موجود در محفظه باتری باید ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر بالاتر از صفحات سربی آن باشد در غیر این صورت نیاز به رسیدگی دارد.

همیشه به چکه های زیر خودرو توجه کنید، زیرا ممکن است این چکه ها مربوط به باتری خودرو شما باشد که در این صورت نشان از نشتی باتری خودرو دارد. این قطره های اسیدی می تواند قطعات خودرو را دچار خوردگی کند و به آنها آسیب های فراوانی وارد کند. اما کارشناسان توصیه می کنند برای بالا آوردن سطح الکترولیت باتری خودرو حتما از اسید ۱۲۵۰ درجه استفاده کنید، این کار حتما باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. توجه به سطح آب باتری از آنجا ضروری است که اگر میزان آب باتری موجود درون محفظه در دوره های زمانی کوتاه بخار شود و سطح آب باتری کاهش یابد، احتمالا آفتامات دینام خراب می شود و در نتیجه خرابی زودهنگام باتری را سبب می شود.

زیاد بودن آب باتری هم مشکل ساز است، زیرا در صورتی که میزان آب باتری در سلول ها یا همان خانه های باتری زیاد باشد، ممکن است شارژ باتری سبب پاشش آن به زیر در موتور شود و خسارات جدی برای رنگ خودرو به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر باتری خودرو به آب احتیاج دارد حتما به آن آب مقطر اضافه کنید.

 

به محکم بودن باتری خودرو در جای خود نیز توجه کنید، زیرا اگر باتری در جای خود محکم نباشد بر اثر حرکت خودرو می تواند ساییده شود و آسیب ببیند.

نکته دیگری که خوب است برای افزایش عمر باتری در نظر بگیرید، این است که در زمانی که خودرو خاموش است از لوازم الکتریکی خودرو کمترین بهره برداری را داشته باشید، زیرا سیستم پخش خودرو و چراغ های بزرگ مصرف زیادی دارند. کارشناسان توصیه می کنند حتی در ترافیک های سنگین که موتور خودرو روشن است، بهتر است چراغ های بزرگ را خاموش کنید. با این کار علاوه بر کاهش مصرف سوخت، دوام لامپ خودرو هم افزایش پیدا می کند و از فشار وارده بر دینام هم کاسته می شود.

گرما و سرمای زیاد هم برای باتری خودرو ضرر دارد. گرمی بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه های داخل باتری و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی می شود که در نهایت باعث ضعیف شدن باتری و در نتیجه فرسودگی زودرس آن می شود. سرمای زیاد هم می تواند عمر باتری را کم کند. اما در مورد باتری های اتمی، اگر می خواهید سلامت این دست باتری ها را بررسی کنید کافی است به چراغی که روی این دست باتری ها وجود دارد نگاه کنید. اگر چراغ باتری سبز بود نشان دهنده این است که باتری خودرو سالم است اما اگر این چراغ خاموش بود یا به رنگ سفید درآمده بود، نشانه ای است از خراب بودن باتری. برای مشاهده این چراغ باید به صورت عمود به باتری نگاه کنید.

لامپ های مناسب خودرو خود را در سایت تاپیک کالا جستجو نمایید.



آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن