در هنگام بارش باران، چگونه برانیم تا از خطر دور باشیم؟

در هنگام بارش باران، چگونه برانیم تا از خطر دور باشیم؟   هنگام رانندگی در یک هوای نا مساعد بارانی آنهم

توسط AKHSHIJNEWS در 17 شهریور 1400

در هنگام بارش باران، چگونه برانیم تا از خطر دور باشیم؟

 

هنگام رانندگی در یک هوای نا مساعد بارانی آنهم داخل شهر آیا ممکن است خطر بسیار بزرگی در انتظار ما باشد؟

تصادف رانندگی



برای جواب به این پرسش شما را دعوت میکنم این اتفاق واقعی را مطالعه بفرمایید.

 

حدود سالهای هشتاد شمسی به دنبال بارش شدید باران تصمیم گرفتم یک پیاده روی فرح بخش را تجربه کنم. باران به شدت میبارید و در محل اتصال یکی از پل های هوایی شهر به خیابان، به دلیل شیب بندی نا مناسب حجم زیادی آب جمع شده بود. بعضی رانندگان ناآشنا به محل احتمال نمیدادند عمق آب در آن محل ممکن است آنقدر زیاد باشد و تعدادی از رانندگانی که آگاهی داشتند هم ترجیح می دادند بر سرعتشان بیافزایند تا یک آب بازی خطرناک را تجربه کنند.

 

یک مهارت رانندگی: حتما همه خوانندگان فرهیخته و با اطلاع سایت اطلاع دارند که هنگام رانندگی در مسیر های خیس پدیده ای اتفاق میافتد به نام هیدروپلنینگ یا آکواپلنینگ که شاید به فارسی بتوان آنرا پدیده شناور شدن روی آب نامید. (تا جایی که اطلاع دارم آکواپلنینگ در اروپا رایج تر است).

 

آیا احساس کرده اید وقتی با اتومبیل وارد محلی میشوید که آب جمع شده، ناگهای سرعت خودرو کم میشود؟چرا؟

 

دلیلش این است که وقتی لاستیک با آب برخورد میکند بخشی از آب جلوی تایر خودرو، به اطراف پراکنده میگردد اما بخشی دیگر توسط لاستیک به جلو هل داده شده و مانند برفی که جلوی پارو جمع میشود حجمی از آب جلوی لاستیک انباشته میگردد. آب انباشته شده جلوی لاستیک کم کم به شکل یک مثلث یا به اصطلاح قدیمی ها همان دنده پنج درمیآید. زمانی که حجم آب جلوی لاستیک زیاد شود احساس میکنیم ناگهان از سرعت خودرو کاسته شد. حال اگر سرعت به اندازه ای باشد که لاستیک از این دیواره درست شده از آب بالا برود و در حقیقت لاستیک یا لاستیک ها روی لایه ای از آب (همان راس مثلث تشکیل شده از آب) قرار بگیرند (البته این لایه بسیار نازک است) این لحظه ای خواهد بود که احساس میکنیم خودرو فرمان پذیر نبوده و کنترل آن در دستان ما نیست. این پدیده را هیدرو پلنینگ یا آکواپلنینگ می نامند.

 

چند عامل که در بوجود آمدن و شدت و ضعف این پدیده موثر هستند عبارتند از:

 

شکل آج لاستیک:اگر از لاستیک های مناسب برای مواقع بارندگی استفاده کنیم به این دلیل که آج لاستیک آب انباشته شده جلوی لاستیک را تا حد زیادی به اطراف پراکنده میکند این مشکل دیرتر اتفاق میافتد اما بهرحال صددرصد جلوی آنرا نمیگیرد.

 

عمق آب: که هرچه بیشتر باشد خودرو زودتر و با شدت بیشتری دچار این پدیده میگردد.

 

سرعت خودرو: که رابطه نزدیکی با عمق آب و شکل آج دارد. به این شکل که با توجه به دو مورد قبلی خودروی شما در سرعت های مختلف دچار پدیده شناور شدن خواهد گشت.

 

فشار باد لاستیک: هرچه بیشتر باشد توانایی شکستن نیروی جاذبه بین مولکولی آب در آن بیشتر خواهد شد و شیرازه دیواره آب تشکیل شده جلوی لاستیک زودتر از هم خواهد پاشید. به همین دلیل است که همیشه توصیه شده در شرایط جوی بارانی باد لاستیک را بیشتر از حد نرمال تنظیم کنید. درست برعکس شرایط لغزنده بودن مسیر بخاطر یخ و برف که باید باد لاستیک کم تر از حد نرمال باشد.

 

توجه مهم: بعد از دو کیلومتر اول حرکت خودرو لاستیک ها گرم میشوند بنابراین همیشه باد لاستیک قبل از گرم شدن آن باید تنظیم شود از طرفی وقتی لاستیک ها گرم هستند نباید فشار باد لاستیک را کم کنید زیرا احتمال ترک خوردن لاستیک در این شرایط زیاد است.

 

نتیجه: بهتر است همیشه با سرعتی حرکت کنیم که بتوانیم خودرو را در شرایط اضطراری کنترل کنیم و یا اگر دچار مشکلی شدیم این مشکل تبدیل به یک موقعیت خطرناک و وخیم نگردد و راننده فرصت داشته باشد با آرامش وضعیت خودرو را اصلاح کند.

چنانچه به لوازم یدکی و جانبی  مناسب و با کیفیت نیاز داشتید. اینجا کلیک نمایید.




آخرین مطالب