دعوای الزام به تمکین زوجه چیست و وکیل خانواده در آن چه نقشی دارد؟

یکی از دعاوی متداول در دادگاه خانواده، الزام به تمکین زوجه از سوی زوج است. این دعاوی که درحیطه وظایف و تخصص&zw

توسط AKHSHIJNEWS در 2 آبان 1400

یکی از دعاوی متداول در دادگاه خانواده، الزام به تمکین زوجه از سوی زوج است. این دعاوی که درحیطه وظایف و تخصص‌های وکیل امور خانواده است، گاهی برعکس تصور عمومی بسیار پیچیده است. در این مطلب به بیان تمکین و الزام به تمکین خواهیم پرداخت و نقش وکیل خانواده را در آن بررسی می‌کنیم. یک سوالی که ذهن خیلی از افراد را به خصوص در مسائل حقوقی خانواده از جمله تمکین درگیر کرده، این است که " برای دعاوی امور خانوادگی چه کسی می تواند به ما کمک کند؟ " برای پاسخ به این سوال تا آخر مقاله همراه ما باشید.

تمکین به چه معناست و وکیل خانواده در این دعوی چه نقشی دارد؟

پیروی کردن زوجه و اطاعات وی در انجام وظایف زناشویی و سکونت و ماندن در منزل مشترکی که همسرش برای او در نظر گرفته و حسن رفتار در زمینه مبانی خانواده را تمکین می‌گویند. برای تمکین دو معنای عام و خاص درنظر می‌گیرند. درمعنای عام تمکین منظور اطاعت کردن زن از شوهر و در معنای خاص ناظر بر روابط زناشویی، عاطفی و صمیمانه بین زوجین است.

نکته: معمولا اثبات عدم تمکین زن در معنای خاص و انجام ندادن وظایف زناشویی سخت است بنابراین باید در این زمینه از نظر بهترین وکیل خانواده استفاده کنید.

عدم تکین به این معناست که زن در انجام وظایف قانونی(عام و خاص) بی‌توجه است. بنابراین مرد با ادعای عدم انجام تکالیف قانونی از طرف همسر خود (زوجه) به دادگاه خانواده مراجعه کرده و برای دادخواست الزام به تمکین اقدام می‌کند.

به عبارت ساده‌تر در صورتی که زن به وظایف همسری و زناشویی خود عمل نکند یا منزلی که مرد انتخاب کرده است را ترک کند، مرد حق خواهد داشت با مراجعه به دادگاه خانواده الزام وی به تمکین را بخواهد که به ان در اصطلاح حقوقی طرح دعوای الزام به تمکین گفته می‌شود.

دعاوی مربوط به عدم تمکین، در عین سادگی فنی و پیچیده است. بنابراین حضور و به همراه داشتن وکیل خانواده متخصص و وکیل با تجربه در زمینه تمکین ضروری است.

اثر دادخواست صدور الزام به تمکین و راهکار وکیل خانوادگی در این زمینه

دادخواست الزام به تمکین برای مرد این حق را به وجود خواهد آورد که با داشتن الزام به تمکین، در صورت ادامه امتناع زن، مرد حق خواهد داشت که به زن نفقه نداده و تقاضای اجازه ازدواج مجدد از دادگاه داشته باشد. عدم استحقاق دریافت نفقه مطابق با ماده (1108) قانون مدنی کشور است اما گاهی این مسئله، دارای عذر موجه است و بنابراین این ماده قابل اجرا نیست و زن نفقه را از دست نمی‌دهد. از جمله این موارد موجه، حق حبس (در قانون برای زوجه باکره حقی در نظر گرفته شده است که به آن حق حبس گفته می‌شود)، بیماری واگیردار شوهر، بیماری زوجه، اختیار مسکن جداگانه و ... است.

علاوه بر این دو مورد یعنی حق پرداخت نکردن نفقه و حق ازدواج مجدد آثار دیگری نیز دارد مانند عدم بهره‌مندی زن از امتیاز تعلق نصف اموال در صورت تقاضای طلاق از طرف مرد. بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل در این زمینه باید با وکیل امور خانواده خوب مشورت کنید. آن هم به این دلیل که دعاوی الزام به تمکین کمی پیچیده و کاملا حقوقی و تخصصی است، وکیل خانواده متخصص در الزام به تمکین است که شانس بهتر شدن شرایط را برای شما فراهم خواهد کرد.

مواردی که زن می‌تواند از تمکین امتناع کند

طبق ماده 1108 قانون مدنی: هرگاه زن، بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود

اما در مواردی زوجه می‌تواند به دلایلی از تمکین امتناع کند: 

  • اگر منزلی که مرد برای سکونت زن انتخاب کرده، به گونه‌ای باشد که سبب خوف جانی و آسیب دیدین وی یا ضرر مالی و شرافتی برای زوجه شود، زن می‌تواند طبق ماده 1115 قانون مدنی مسکن علی حده برای خود اختیار کند و نفقه نیز به وی تعلق می‌گیرد.
  • ابتلای مرد به امراض مقاربتی باعث می‌شود زن براساس ماده 1127 قانون مدنی، از تمکین خاص خودداری کرده و دراین صورت نفقه نیز به وی پرداخت خواهد شد. همچنین اگر زن دچار بیماری شده باشد که پزشک او را از روابط جنسی زناشویی منع کرده باشد نیز دراین صورت زوجه می‌تواند از تمکین خاص امتناع کند.
  • درصورتی که مرد به زن اجازه خروج از منزل را ندهد، زن جهت بیرون رفتن از منزل برای مراجعه به پزشک اضطراری می‌تواند تمکین نکند.

چه به دنبال گرفتن دادخواست الزام به تمکین هستید یا به عنوان زوجه مواردی برای شما وجود دارد که طبق قانون امکان عدم تمکین برای شما وجود دارد، بهتر است قبل از اقدام به هر تصمیمی با وکیل خانوادگی خوب مشورت کرده و ارائه دادخواست خود و انجام امور قضایی را برعهده وی بگذارید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن