راهکارهای تخصصی برای اجرای مراحل طلاق توافقی

در این مقاله می خواهیم درباره طلاق توافقی و مسائلی مانند دادخواست طلاق توافقی و درخواست آن صحبت کنیم. احتمالا

توسط AKHSHIJNEWS در 30 دی 1400

در این مقاله می خواهیم درباره طلاق توافقی و مسائلی مانند دادخواست طلاق توافقی و درخواست آن صحبت کنیم. احتمالا بسیاری از شما خوانندگان تا کنون بارها نام این نوع طلاق را شنیده باشید و تا حدودی با آن آشنا باشید. با خواندن این مطلب اطلاعات شما از طلاق توافقی بیشتر می شود و با شروط و قوانین آن آشنا می شوید. به طور کلی می توان گفت که در طلاق توافقی، زوجین در مورد تمام مسائل مانند حضانت فرزند، مهریه، نفقه و غیره خیلی سریع به توافق می رسند تا صیغه طلاق خیلی زودتر از روند معمول آن خوانده شود. دادگاه تمام این توافق ها را در نظر می گیرد و ثبت می کند.

طلاق توافقی یعنی چه:

عنوان طلاق توافقی در متون قانونی ثبت نشده است و در واقع به صورت قراردادی بین زن و شوهری است که می خواهند جدا شوند. اما آنچه در آن به توافق می رسند در حکم دادگاه حتما به ثبت می رسد و تضمین و رسمیت پیدا می کند. مسائلی که در همه انواع طلاق باید مطرح شود و دادگاه برای آن حکمی تعیین کند مانند پرداخت مهریه، در این نوع طلاق توسط طرفین با مسالمت و رضایت دو طرف به توافق می رسد و در گواهی عدم امکان سازش ثبت می شود. 

نام دیگر طلاق توافقی ، طلاق بائن است. در طلاق بائن، مواردی مانند پرداخت مهریه، نفقه، حضانت فرزند، دیدار فرزند با هر یک از والدین و خیلی موارد دیگر بین خود زوجین بحث می شود و به توافق می رسند. اصولا هدف اصلی از طلاق توافقی سرعت در روند طلاق است تا مراحلی که باید توسط داور و یا دادگاه بررسی شود و حکم داده شود، توسط خود زوجین توافق بشود و کارها زودتر انجام شود.

آیا در طلاق توافقی از وکیل کمک می گیرند؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که برای درخواست طلاق توافقی، آیا حضور وکیل خانواده ضرورت دارد؟

در پاسخ باید گفت که حضور وکیل ضرورت ندارند ولی با انتخاب یک وکیل خوب می توان با سرعت بیشتری روند کاری را پیش برد و مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

* با کمک گرفتن از یک وکیل کاربلد، به علت آشنایی به روند دادرسی در زمان بسیار کمتری کار شما انجام می شود.

* با انتخاب وکیل دیگر نیاز به حضور هیچ یک از زوجین در جریان ثبت دادخواست طلاق توافقی و بقیه امور نیست. 

* یکی از مهم ترین مراحل تنظیم دادخواست طلاق توافقی است، که پایه و بنیان بقیه مراحل است و باید به درستی با دقت تنظیم شود. وکیل به علت تسلط کامل به قوانین و شرایط این کار را بسیار بهتر انجام می دهد. زیرا، کوچکترین اشتباهی در تنظیم توافق ها، بعدا آثار منفی خواهد داشت. از طرفی اشتباه در هر یک از قسمت های درخواست طلاق توافقی که ممکن است ناشی از ناآگاهی طرفین باشد، روند کاری را طولانی تر می کند.

* با گرفتن یک وکیل خانواده خوب، شاید مقداری هزینه کنید ولی قطعا از صرف هزینه های اضافی جلوگیری می شود. 

هزینه طلاق توافقی به چه صورت است؟

برای امور مربوط به طلاق توافقی، هزینه هایی وجود دارد. هزینه طلاق توافقی شامل هزینه ثبت دادخواست، هزینه مربوط به مشاوره خانواده، هزینه آزمایش بارداری، حق الوکاله وکیل خانواده، هزینه طلاق در محضر و غیره است. 

در این مورد چون دادخواست طلاق توافقی، از طرف خانم و آقا با هم انجام می شود، هزینه آن معمولا بین آن ها تقسیم می شود.

چون در دادگاه های خانواده برای طلاق توافقی داوری وجود ندارد، به جای آن مشاوره خانواده توسط افراد متخصص این رشته انجام می شود. در هزینه طلاق توافقی این مورد هم باید جای بگیرد، یعنی مشاوره ای که انجام می شود. این هزینه در جاهای مختلف، متغیر است و نرخ ثابتی ندارد.

طلاق توافقی چه مدت زمان می برد؟

همانطور که پیشتر گفته شد، طلاق توافقی اصولا در مدت زمان کمتری نسبت به دیگر انواع طلاق انجام می شود. مراحلی که نیازمند زمان هستند، شامل ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی، تعیین شعبه و دادگاه، مراجعه به شعبه و صادر کردن گواهی عدم سازش است. تمام این مراحل در شرایطی که از وکیل کمک بگیرید، در حدود یک ماه و یا کمتر زمان می برد. اما برای کسانی که بدون وکیل اقدام می کنند، بین 3 تا 4 ماه طول می کشد.

البته باید گفت که این زمان در شهرهای مختلف متفاوت است و شاید در تهران نسب به شهرهای کوچک زمان بیشتری ببرد.

کلام آخر:

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن، طرفین در تمامی مسائل مربوط به جدایی خودشان به توافق می رسند و درخواست طلاق می دهند. مدت زمان انجام این روش، بسیار کمتر است. برای انجام طلاق توافقی، بهتر است از یک وکیل خانواده کاربلد کمک بگیرید و با پرداخت مقداری حق وکالت، کارهایتان با دقت و سرعت بیشتری انجام شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن