شرایط درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است؟

بر اساس قانون ماده ۱۳۳ مدنی حق طلاق با مرد بوده و او می تواند بدون اثبات هیچ موردی هر زمان که اراده کند می توا

توسط AKHSHIJNEWS در 3 بهمن 1400

بر اساس قانون ماده ۱۳۳ مدنی حق طلاق با مرد بوده و او می تواند بدون اثبات هیچ موردی هر زمان که اراده کند می تواند نسبت به طلاق دادن همسر خود اقدام کند. به دلیل این که طلاق فقط برای عقد و نکاح دائم وجود دارد و در عقد نکاح موقت یا همان صیغه، پس از اتمام مدت زمان مشخص شده روابط نکاح میان زن و مرد از بین خواهد رفت.در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد طلاق از طرف مرد، می پردازیم.

در سال های گذشته زوج قادر بود تا با مراجعه به دفترخانه های رسمی طلاق و داشتن دو شاهد عادل، همسر خود را طلاق دهد. این امر به مرور زمان سبب افزایش آمارهای طلاق در جامعه شد. به همین خاطر قانون گذار با وضع نمودن قوانینی جهت درخواست طلاق از طرف مرد سبب شد تا آمار طلاق به نسبت بسیار چشمگیری کاهش پیدا کند‌. در حال حاضر طلاق از طرف زوج کمی سخت تر شده و مرد باید برای این کار مراحلی را طی کند.

البته که ثبت نمودن طلاق با وجود داشتن گواهی عدم سازش در دفترخانه های رسمی طلاق امکان پذیر است. اما در صورتی که دفترخانه ای بدون وجود گواهی عدم سازش طلاق را ثبت کند، باید متحل مجازات بسیار سنگینی شود.

جهت این که زوج بتواند همسر خود را طلاق دهد، در ابتدا باید به یک وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کند، سپس تمامی مدارک مربوطه و لازم را به دفاتر خدمات قضایی برده و دادخواست گواهی عدم سازش را تنظیم نماید.

در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که زوجین نمی توانند به زندگی با یک دیگر ادامه بدهند، گواهی عدم سازش را صادر خواهد کرد.

درخواست طلاق از طرف مرد چه قدر طول می کشد؟

پس از ثبت دادخواست طلاق از سوی مرد، و تشکیل شدن جلسه دادگاه و هم چنین صدور طلاق بر اساس این که زن به حکم طلاق اعتراض کند یا نکند،  مدت زمان قطعیت حکم طلاق برای مراجعه به دفترخانه و جاری شدن صیغه، متفاوت خواهد بود. در قوانین حقوقی، جهت قطعی شدن حکم طلاق باید سه مرحله به ترتیب طی شود، ولی اقدام نمودن برای اعتراض در این سه مرحله به صورت اختیاری می باشد.

مرحله اول مرحله صدور حکم یا همان مرحله بدوی است. در صورتی که در این مرحله زن اعتراض کند،  به مراحل تجدید نظر رجوع  داده می شود. اگر پس آن نیز زوجه دوباره به رای اعتراض کند، پرونده به دیوان عالی ارجاع داده خواهد شد. این مراحل معمولا به صورت تقریبی حدود یک سال طول می کشد.

اما  در صورتی که  در مرحله اول یا همان مرحله بدوی، زوجه هیچ اعتراضی به حکم دادگاه نداشته باشد، حداکثر مدت زمان ۴ ماه طول می کشد تا حکم طلاق قطعی شده و صیغه طلاق میان زوجین جاری گردد.

به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.tinn.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-2/237148-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D9%81-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C

مدارک لازم جهت طلاق از طرف مرد

  1. اصل سند ازدواج

  2. اصل کارت ملی و شناسنامه ملی مرد

در صورتی که مرد فاقد این مدارک باشد، می تواند به مراجع صادر کننده مراجعه نموده و درخواست مدارک المثنی نماید. سپس به همان ترتیب مذکور نسبت به تنظیم دادخواست طلاق، اقدام نماید.

شرایط برای طلاق از طرف زوج‌ چیست؟

بر اساس قانون مدنی  در طلاق از طرف مرد، فردی که می خواهد برای طلاق همسر خود اقدام کند، باید حتما دارای اهلیت باشد، به این معنی که شخص طلاق دهنده باید عاقل، بالغ، مختار و قاصد باشد. به بیان دیگر، فرد دیوانه یا غیر بالغ یا کسی که به صورت واقعی قصد طلاق ندارد، در صورتی که حکم طلاق برای او صادر شود، آن حکم صحت ندارد و صحیح نیست. فرد طلاق دهنده باید حتما دارای ۴ شرایط مذکور باشد.

طلاق غیابی از طرف مرد چگونه است؟

عدم حضور زوجه و یا غیبت در زندگی مشترک و یا بی اطلاع بودن به هیچ وجه نمی تواند مانع طلاق از طرف مرد به صورت غیابی شود. درست برخلاف تصور عموم، طلاق غیابی از سوی مرد با طلاق حضوری زن هیچ تفاوتی ندارد. زیرا در صورت دادگاه تکلیف دارد که در صدور حکم طلاق غیابی، تمامی امورات مالی زوجه مثل نفقه، مهریه و اجرت المثل را به صورت دقیق تعیین و تکلیف کند.

پس می توان گفت در صورتی که زن پس از مدت زمان طولانی از طلاق خود خبر دار شود، می تواند به حکم طلاق اعتراض نماید. این امر تحت عنوان واخواهی انجام می پذیرد. بنابراین می شود گفت که در حکم طلاق  غیابی هیچ حق قانونی از زن گرفته نخواهد شد.

معایب طلاق از طرف مرد

 

از لحاظ زمانی، در طلاق از سوی زوج، در عادی ترین حالت حداقل ۴ تا ۶ ماه به طول می انجامد.یکی مهم ترین اثرات طلاق از سوی مرد در صورت امضای شرط های قرارداد تنصیف دارایی می باشد. البته در صورتی که درخواست طلاق از طرف مرد به دلیل فریب در ازدواج و یا سوء اخلاق زن نباشد مرد باید نصف دارایی هایی که پس از ازدواج به دست آورده به نام زوجه کند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن