شرایط لازم برای طلاق توافقی شامل چه چیز هایی می شود؟

در این مقاله در ارتباط با شرایط لازم برای گرفتن طلاق توافقی و مراحلی که باید طی کرد اطلاعاتی را در اختیار شما

توسط AKHSHIJNEWS در 30 دی 1400

در این مقاله در ارتباط با شرایط لازم برای گرفتن طلاق توافقی و مراحلی که باید طی کرد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم، اگر به این موضوع علاقه مند هستید و سوال هایی در این مورد دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید؛

خانواده مهمترین رکن جامعه است و بیشترین اثر را بر روی جامعه دارد. خانواده ها در گذشته سازگاری زیادی با همدیگر داشتند و می توانستند به راحتی سال های طولانی با همدیگر زندگی کنند، اما امروزه شرایط جامعه و زندگی ها به گونه ای شده است که مشکلات خانواده ها روز به روز بیشتر می شود و میزان طلاق در جامعه افزایش پیدا می کند. به گونه ای امروزه آمار طلاق در دادسراها بسیار بالا رفته است و به یکی از مهمترین مسائل جامعه تبدیل شده است.

چه زمانی زوجین تصمیم به طلاق توافقی می گیرند؟

گاهی اوقات زوجین دچار مشکلاتی در زندگی می شوند و امکان زندگی کردن با یکدیگر را دیگر ندارند، به گونه ای که شرایط زندگی برای هر دو آن ها سخت می شود و امکان ادامه دادن زندگی با همدیگر را ندارند. در این زمان ها معمولا ابتدا افراد سعی می کنند که با مراجعه به مشاوره های خانواده مشکلات خود را مطرح کنند و راه حل مناسب برای حل مشکلات را از آنها بگیرند. اما گاهی اوقات نیز ممکن است که این مشاوره ها به نتیجه نرسند و زوجین تصمیم به طلاق بگیرند.

منظور از طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به این معنی است که دو طرف راضی به جدا شدن از یک دیگر هستند و تصمیم به جدایی از هم می گیرند. در این حالت دو طرف با همدیگر به توافق می رسند که با قبول کردن یک سری شرایط از همدیگر به صورت مسالمت آمیز جدا شوند. در این حالت معمولا زوجین در مورد مهریه، نفقه، جهیزیه و با حضانت فرزندان به توافق می رسند و بعد از اینکه  به توافق رسیدند برای طلاق توافقی اقدام می کنند.

مراحلی که برای گرفتن طلاق توافقی باید طی کرد

همانطور که اشاره کردیم گاهی اوقات ممکن است شرایط زندگی به گونه ای شود که افراد دیگر توانایی زندگی با همدیگر را ندارند و به صورت توافقی تصمیم به جدایی از همدیگر می گیرند، در این حالت افراد باید یک سری مراحل قانونی را طی کنند که در ادامه مطالب به آن ها اشاره می کنیم؛

معمولا زمانی که افراد برای طلاق توافقی اقدام می کنند، باید درخواست طلاق توافقی را در دادسراها ثبت کنند. بعد از ثبت درخواست در دادگاه معمولا چند جلسه برای صحبت با زوجین جلسات مشاوره برگزار می شود اما اگر بعد از جلسات مشاوره نیز هنوز تصمیم به جدایی داشته باشند دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه اعلام می کنند و بعد از ثبت دادخواست طلاق توافقی برای گرفتن حکم طلاق به دادگاه ها مراجعه می شود.

شرایط طلاق توافقی

زمانی که برای طلاق توافقی اقدام می شود معمولا زوجین در مورد مهریه، حضانت فرزندان، جهیزیه و سایر موارد به توافق نهایی رسیده اند و تصمیمات خود را در دادگاه اعلام می کنند که هنگام دادن حکم طلاق این شرایط ثبت شود. این توافق ها معمولا به این گونه است که مهریه ها بخشیده می شود و زا به صورت کامل پرداخت می شود، یا در مورد اینکه حضانت فرزندان با کدام والد باشد با توافق می رسند و بر این اساس تصمیم به جدایی می گیرند.

جایگاه وکیل خانواده هنگام گرفتن طلاق توافقی

وکیل خانواده شخصی است که فعالیت های مرتبط با خانواده ها را مورد بررسی قرار می دهد و مشکلات قانونی آن ها را حل می کند. به گونه ای که تمام قواعد و قوانین مرتبط با این مساله را کاملا فرا گرفته است و این توانایی را دارد که بهترین قانون را در جای درست خود به کار ببرد. یکی از مسائلی که وکیل های خانواده می توانند در آن ورود کنند و مشکلات مرتبط با آن را حل نمایند، مساله طلاق است. زمانی که زوجین برای طلاق توافقی اقدام می کنند می توانند با وکیل خانواده ای مشورت لازم را داشته باشند و در مورد حق و حقوق هایی که باید به یکدیگر پرداخت نمایند به توافق برسند و یا با راهنمایی گرفتن از وکیل خانواده راحت تر بتوانند به صورت توافقی از همدیگر جدا شوند.

هزینه طلاق توافقی به چه عواملی بستگی دارد؟

با توجه به مطالبی که اشاره کردیم، گاهی اوقات زوجین به صورت توافقی تصمیم به جدایی از همدیگر می گیرند و در دادسراها درخواست طلاق توافقی می دهند. زمانی که زوجین اقدام به گرفتن طلاق می کنند هزینه هایی را به دنبال دارد، به این صورت که برای تشکیل پرونده در دادسرا ها، ثبت دادخواست طلاق توافقی، گرفتن وکیل برای پیش بردن کار، و همچنین هزینه های مرتبط با مشاوره و سایر مسائل هزینه هایی را به دنبال دارد. با توجه به مدت زمانی که برای طلاق صرف می شود و همچنین میزان پیچیدگی که در مسائل به وجود می آید ممکن است هزینه طلاق توافقی کاهش و یا افزایش پیدا کند.

نتیجه گیری

 

همانطور که گفته شد امروزه شرایط زندگی به گونه ای شده است که زندگی برای افراد سخت شده است و بسیاری از افراد دچار مشکلاتی در خانواده های خود شده اند. به همین دلیل گاهی مشکلات تا حدی پیش می رود که زوجین تصمیم به جدایی از یکدیگر می گیرند. حتی ممکن است شرایط به گونه ای پیش برود که این طلاق به صورت توافقی انجام شود. در این حالت دو طرف به طلاق گرفتن از همدیگر راضی هستند و با تعیین کردن یک سری شرایط تصمیم به جدا گرفتن از هم دیگر می گیرند. با توجه به این مساله دادخواست طلاق توافقی را به دادسرا ها اعلام می کنند و بعد طی کردن مراحل قانونی از همدیگر جدا می شوند. زمانی که زوجین تصمیم به طلاق توافقی می گیرند معمولا شرایط مربوط به مهریه، جهیزیه، حضانت فرزندان و سایر مسائل را با یکدیگر مطرح می کنند و به توافق می رسند. امیدواریم که اطلاعات کافی در مورد این مساله را در اختیار شما قرار داده باشیم.

اطلاعات بیشتر: اخذ راهنمایی و کمک گرفتن از وکیل متخصص در طلاق توافقی چه اهمیتی دارد؟

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن