شرایط و مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

تصمیم برای جدا شدن ممکن است میان هر زوجی اتخاذ شود. این تصمیم گاها با شکایت و یا شاید مخالفت یکی از طرفین مواج

توسط AKHSHIJNEWS در 10 اسفند 1400

تصمیم برای جدا شدن ممکن است میان هر زوجی اتخاذ شود. این تصمیم گاها با شکایت و یا شاید مخالفت یکی از طرفین مواجه می شود و در مواردی نیز ممکن است زن و شوهر اقدام به طلاق توافقی کنند. در ادامه می توانیم با مفهوم طلاق توافقی، شروط مهم آن، مدارک و هزینه طلاق توافقی آشنا گردیم.

مفهوم طلاق توافقی

طلاق توافقی جزء چندین روش برای جدا شدن زن و شوهر محسوب می شود. در قانون این نوع طلاق را تعریف نکرده اند. اعمال طلاق توافقی در ابتدا با تصمیم مشترک زن و شوهر آغاز می گردد. توافق انجام شده بین آن ها به واسطه دادگاه ثبت شده و سپس لازم الاجرا می شود. به طور کلی همه چیز باید در طلاق توافقی، با تصمیم هر دو طرف تعیین گردند. این روش جدایی را تحت عنوان طلاق بائن نیز می شناسند.

شروط مربوط به طلاق توافقی

به طور کلی شرایط لازم برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به دو دسته شروط عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می شوند. شروط عمومی در واقع همان شرط های لازم برای همه روش های طلاق هستند که عبارتند از: مراجعه به دفاتر خدمات الکترونی قضایی، پرداخت مخارج مختلف در مسیر طلاق و... که در هر حال انکار ناپذیر هستند. 

شروط خصوصی حوزه طلاق توافقی معمولا در بین زن و شوهر انجام می گیرد. به عنوان مثال تعیین توافق های لازمه، از شروط خصوصی محسوب می شوند.

طلاق توافقی گران یا ارزان؟

برخی بر این باور هستند که طلاق توافقی، با توجه به اینکه توسط توافقات صورت گرفته بین زوجین اعمال می شود، دیگر نیازی به صرف هزینه ندارد. این در حالی است که برخی هزینه ها مانند جلسات مشاوره که معمولا الزامی هستند، هزینه های ثبت نام در سامانه های مختلف، هزینه های مربوط به تنظیم دادخواست طلاق توافقی و... از جمله موارد مهمی هستند که باید تمام و کمال پرداخت شوند.

مدارک لازم برای انجام طلاق توافقی

بدون شک برای درخواست طلاق توافقی نیز همچون دیگر درخواست های قضایی، نیاز به ارائه مدارک شناسایی هست. این مدارک شامل گواهی عدم سازش، شناسنامه، کارت ملی، عقدنامه و برگه های مربوط به تایید حضور در جلسات مشاوره، برگه هایی که بیانگر ثبت نام های لازم در دفاتر الکترونیک قضایی و... می شود. شایان ذکر است که گواهی سلامت و یا گواهی عدم بارداری نیز از جمله موارد مهم بوده و باید حتما ارائه گردند.

توافقات زوجین برای طلاق توافقی

قبل از اقدام به ثبت در دفاتر قضایی یا حتی مراجعه به مشاوره، زن و شوهر اقدام به اعمال برخی توافقات میان خود می کنند. برخی از این توافق ها عبارتند از: توافق بر سر چگونگی حضانت فرزندان، میزان نفقه، میزان اجرت المثل و چگونگی پرداخت مهریه و نیز تعیین میزان آن. در امر حضانت نیز باید تعیین شود که روش ملاقات با فرزندان به چه صورت تنظیم گردد. در برخی مواقع زوجین در خصوص پرداخت مهریه ممکن است توافقات دیگری داشته باشند. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که زن بگوید مهریه را درخواست نمی کنم اما حق ملاقات وجود نداشته باشد. بعد از اینکه زوجین در زمینه های مذکور به توافق رسیدند، باید توافقات را نزد مشاور ثبت کرده و سپس به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

آشنایی با گواهی عدم امکان سازش

گواهی عدم امکان سازش بیانگر تصمیم قطعی زوجین برای طلاق است. زن و شوهر باید خواسته خود را پس از تصمیم نهایی، به مشاور پرونده ارائه داده و سپس اقدام به ثبت مسائل قضایی کنند. با مشاهده گواهی عدم امکان سازش، قاضی پرونده متوجه می شود که تصمیم حتمی بوده و احتمال تغییر آن بسیار کم است. در نتیجه اقدامات قانونی را آغاز کرده و طلاق رخ می دهد.

http://day-news.ir/%d9%85%d9%87%d9%85%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%b7%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%aa%d9%88%d8%a7/

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن