مزایای استفاده از جک پنوماتیک در صنعت چیست؟

تکنولوژی پنوماتیک از گذشته های دور به شکل های گوناگون در صنعت انسان ها نقش داشته است. لیکن با پیشرفت روز افزون

توسط AKHSHIJNEWS در 31 مرداد 1400

تکنولوژی پنوماتیک از گذشته های دور به شکل های گوناگون در صنعت انسان ها نقش داشته است. لیکن با پیشرفت روز افزون علم هر روز بی نقص تر از دیروز میشود و کیفیت خدمات این دسته به حداکثر مقدار خود میرسد.

واژه پنوماتیک ریشه یونانی داشته و مفهوم هوا می دهد. این چنین نقل است که در زمان یونانیان فردی که پهلوان نیز بوده در شهر اسکندریه در مورد پنوماتیک در کتاب خود می نویسد و آن را راهی برای سهولت انتقال میداند. حال پس از قرن ها این فناوری بسیار عظیم شده و در انواع مختلف و تنوع گوناگون به خدمت بشریت آمده است.

در دنیای کنونی جابه جایی و نقل و انتقال از مهمترین دغدغه های صنایع است. علی رغم وجود ماشین آلات سنگین جهت انتقال، باز هم، همین ماشین آلات سنگین نیز نیاز به ابزاری جهت جابه جایی دارند. پنوماتیک ها این وظیفه و هزاران وظیفه دیگر را نیز برعهده می‌گیرند. جک های پنوماتیکی زیر مجموعه مبحث پنوماتیک هستند. در ادامه به بررسی ویژگی های انواع جک پنوماتیک در صنعت می پردازیم.

جک های پنوماتیک دارای مخزنی محصور شده برای ورود هوا هستند. هوا با فشار داخل این سیلندر ها ذخیره شده و وجود فشار باعث تولید نیروی محرک میشود. این نیرو میتواند وسایل و اجسام را در طول خود جابه جا کند. جک پنوماتیک به دو دسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شود که هر کدام انواع مختلف و متفاوتی دارند. تفاوت در نوع جک های پنوماتیک به دلیل تنوع کار کرد آن ها است.

بسیاری از صنایع از جک های پنوماتیکی استفاده می‌کنند؛ صنایع چوب، کاشی سازی، بسته بندی، ساخت کنسرو، صنایع بافندگی، جرثقیل ها و هزاران هزار صنعت دیگر از مزایای جک پنوماتیکی بی بهره نیستند.

در صنعت کشاورزی برای چیدن و انتقال میوه ها و محصولات کشاورزی از انواع متنوع جک های پنوماتیکی استفاده میشود همچنین ابر تراکتور ها و خرمن کوب ها نیز با استفاده از جک پنوماتیک جابه جا میشوند. این را نیز اضافه کنیم که جرثقیل های بزرگ و بیل های مکانیکی که در ساختن آسمان خراش ها نقش دارند نیز نیروی محرک خود را از پنوماتیک ها دریافت می‌کنند

حال باید دانست که این رغبت جهت از جانب صاحب صنایع جهت خرید جک پنوماتیکی چیست؟

پاسخ ساده است. دسترسی سریع، استفاده راحت و آسان، قابل استفاده برای همه افراد با تمام معلومات، کاهش نیاز به نیروی انسانی، قیمت مناسب نسبت به سایر محرک ها، کیفیت کار بی نظیر و پاک بودن انرژی مصرفی و افزایش کیفیت تولید همه و همه از مزایای کاربرد این جک ها است.

 

امروزه در صنعت، همه به دنبال کشف و یافتن روش هایی جهت به حداقل رساندن هزینه و انرژی مصرفی و به حداکثر رساندن کیفیت و کمیت تولید هستند. به همین دلیل این فناوری روز به روز مورد توجه بیشتری از جانب صنایع و کارخانجات قرار می‌گیرد.

آخرین مطالب