مشاوره حقوقی تلفنی در مورد معامله فضولی

معامله فضولی به معامله‌ای گفته می‌شود که کسی نسبت به مال دیگری معامله‌ای را انجام دهد در شرایطی

توسط AKHSHIJNEWS در 10 آبان 1400

معامله فضولی به معامله‌ای گفته می‌شود که کسی نسبت به مال دیگری معامله‌ای را انجام دهد در شرایطی که از وی کسب اجازه نکرده باشد و بدون این‌که از طرف او برای این کار مامور شده باشد، در این صورت معاله صحیح نبوده و مالک و صاحب اصلی مال باید به تنظیم دادخواست ابطال معامله فضولی اقدام کند.

اما بهتر است قبل از اقدام برای تنظیم این دادخواست و برای آگاهی از شرایط و مراحل ابطال معامله فضولی، مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی با وکیل تلفنی انجام دهد.

معامله فضولی چیست و از مشاوره حقوقی تلفنی در این موضوع چه کمکی بر می آید؟

مشاوره حقوقی تلفنی در باب معامله فضولی به شما کمک می‌کند تا به درک درستی از تعریف معامله فضولی برسید. اما به صورت کلی  در تعریف معامله فضولی در ماده 247 قانون مدنی آمده است: « معامله به مال غیر، جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت، نافذ نیست ولو این که صاحب مال باطنا راضی باشد. ولی اگر مالک یا قائم‌مقام او پس از وقوع معامله آن را اجازه نمود در این صورت معامله، صحیح و نافذ می‌شود»

یعنی اگر شخصی معامله‌ای را نسبت به مال شخص دیگری انجام دهد، حتی اگر صاحب مال باطنا راضی باشد (اما رضایت خود را کلامی یا کتبی بیان نکرده باشد)، این معامله صحیح نبوده و معاله فضولی خواهد بود. 

به بیان ساده‌تر معامله فضولی آن دست از معامله است که مالک یا اصلا حضور ندارد یا از آن معامله راضی نیست.

فقط درصورتی صحیح است که فرد از سوی مالک به عنوان نمایده و وکیل اجازه انجام معامله را داشته باشد.اما چنانچه فردی اجازه نداشته باشد و از طریق انعقاد هرگونه قرارداد مالکیت، مال دیگری را انتقال دهد، معامله فضولی است.

به شخصی که معامله را بدون اجازه مالک انجامم داده فضول، به طرف دیگری که با وی معامله صورت گرفته اصیل و به صاحب مالی که نسبت به مالش معامله انجام شده مالک یا غیر اطلاق می‌شود.

اگر نسبت به این موضوع یعنی معامله فضولی سوال یا ابهامی دارید، دریافت مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی درباب معامله فضولی تمام شرایط و اقدامات لازم را برای شما روشن خواهد کرد. 

چه سرنوشتی در انتظار معامله فضولی است؟

معامله فضولی از منظر قانون غیرنافذ است مگر این‌که رضایت مالک و صاحب مال جلب شود. غیرنافذ بودن یعنی نه باطل است و نه صحیح. به عبارت دیگر پیش از آن‌که از طرف مالک، تنفیذ یا رد شود، باطل نیست اما صحیح و معتبر نیز نخواهد بود. اما برای این‌که بیشتر نسبت به غیرنافذ بودن معامله فضولی بدانید بهتر است با یک مشاوره حقوقی تلفنی از یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص مشورت بگیرید.

انواع معامله فضولی و نقش مشاوره حقوقی تلفنی در آن ها

در انواع معامله فضولی دو نوع ذکر شده است:

معامله فضولی تملیکی

معامله فضولی عهدی

در نوع تملیکی، فضول مال غیر را بدون رضایت وی به شخصی دیگر می‌فروشد. اما در معامله فضولی از نوع عهدی،  شخص به حساب فرد دیگری متعهد می‌شود معامله‌ای را برای شخص دیگر انجام دهد. در این صورت شخصی که وکالت انجام معامله را دارد فقط در حدود اختیاراتی که به وی واگذار شده اجازه معامله دارد اگر خارج از آن محدوده کاری صورت دهد، موکل تعهدی نسبت به اقدامات وکیل نخواهد داشت مگر این‌که موکل به اقدامات وکیل (همان که معامله را از جانب موکل انجام دادهف یعنی فضول) به صورت ضمنی یا به طور صریح اجازه دهد.

همانطور که خواندید موضوع معامله فضولی پیچیده است و برای این‌که نسبت به تمای تعاریف و موارد قانونی آن آگاهی کسب کنید مشاوره با وکیل تلفنی متخصص داشته باشید.

حکم معامله فضولی با مشاوره حقوقی تلفنی

در مشاوره با وکیل تلفنی قطعا به شما گفته می‌شود که معامله‌ فضولی به سه حالت خواهد بود و حکم در این سه حالت متفاوت است.

معامله‌ صحیح: مالک مال رضایت خود را از انجام معامله اعلام نماید.اعلام رضایت به صورت صریح (لفظی و با صراحت) و یا به صورت ضمنی(با دادن وکالت به شخص) انجام می‌گیرد. ماده 248 قانون مدنی در این زمینه بیان کرده است که «اجازه‌ مالک نسبت به معامله فضولی حاصل می‌شود به لفظ یا فعلی که دلالت بر امضای عقد نماید».

معامله‌ باطل: معامله در دو صورت باطل است. اول این‌که مالک عدم رضایت خود را اعلام نماید. دوم این‌که حتی مالک به شخصی وکالت انجام معامله را داده اما وکالت‌نامه بنا به دلایلی باطل شده و وکیل بعد از ابطال وکالت‌نامه اقدام به معامله کرده باشد. در این صورت نیز معامله انجام گرفته باطل است.

معامله‌ی غیرنافذ: زمانی که نقصی در معامله وجود دار و تا زمانی که آن نقص برطرف نشده باشد، معامله نه صحیح است و نه باطل. بلکه غیرنافذ است. در معامله فضولی نقص معامله همان عدم رضایت مالک است.

برای این‌که بدانید معامله فضولی مورد نظر شما در چه نوعی قرار می‌گیرد یا برای ابطال و یا تنفیذ آن چه کاری باید انجام دهید به وکیل تلفنی مراجعه و شاوره حقوقی تلفنی تخصصی داشته باشید.

نکته مهم: مجازات معامله فضولی درصورتی که فضول نیت سوء داشته باشد، به عنوان فروش یا انتقال مال غیر شمرده می‌شود. مجازات فضول به یک تا هفت سال حبس و جزای نقدی معادل مالی که فروخته و برگرداندن مال به صاحبش محکوم خواهد شد.

ابطال معامله حقوقی با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی

همانطور که گفته شد در صورتی که مالک معامله را قبول نداشته باشد و از سوی دیگر شخص اصیل (همان که مال غیر را خریداری کرده) نیز حاضر به برگرداندن مال به مالک اصلی ان نباشد، در این صورت مالک باید نسبت به تنظیم دادخواست ابطال معامله فضولی اقدام کرده و از طریق دادگاه نسبت به اثبات معامله فضولی و تأیید بطلان آن اقدام نماید.

برای آگاهی از شرایط و ضوابط تنظیم دادخواست ابطال و احقاق حقو و حقوق خود و بازگرداندن مال خود حتما قبل از هر اقدام حقوقی با مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی نسبت به تمام مراحل آگاهی کسب نمایید.

هزینه مشاوره حقوقی تلفنی نسبت به مراجعه حضوری مقرون‌به‌صرفه‌تر است و شما می‌توانید درصورت نیاز بعد از مشاوره حقوقی تلفنی، برای مشاوره حضوری نیز اقدام نمایید.

آخرین مطالب