نقش مشاوره حقوقی در حل مشکلات حقوقی و قضایی

مشاوره حقوقی از جمله خدماتی است که توانسته است مشکلات حقوقی بسیاری از افراد جامعه را در کمترین زمان حل نماید.

توسط AKHSHIJNEWS در 27 دی 1400

مشاوره حقوقی از جمله خدماتی است که توانسته است مشکلات حقوقی بسیاری از افراد جامعه را در کمترین زمان حل نماید. اگر جزو کسانی هستید که در حال بستن قراردادهای تجاری و یا شرکتی هستید و در انجام آن دچار مشکلات حقوقی و کیفری شده اند و یا در سایر مسائل خانوادگی، ثبت اسناد و مدارک و یا هر مسئله قضایی دیگری به مشکل برخورد کرده اید، بهترین راهکار دریافت مشاوره حقوقی از یک مشاور حقوقی متخصص میباشد.

در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که چگونه یک مشاور حقوقی خوب میتواند در مراحل مختلف پرونده و تمامی امور تجاری و حقوقی در کنار شما باشد.

مشاور حقوقی کیست؟

مشاوران حقوقی در واقع فارغ التحصیلان رشته حقوق هستند که در موسسات و یا سازمانها و شرکتهای حقوقی به عنوان مشاور حقوقی استخدام میشوند. در برخی موارد برخی از موسسات برای ارائه مشاوره حقوقی تخصصی، از وکلای باتجربه و متخصص در مسائل حقوقی استفاده میکنند. 

افراد حقیقی و حقوقی میتوانند برای کلیه امور مربوط به تنظیم قراردادهای کاری و تجاری، دعاوی خانوادگی، مشاوره ملک و املاک و ... از خدمات مشاوره حقوقی استفاده نمایند تا مشاوران این حوزه، نکات مهم قراردادی و یا حقوقی را برای آنها بیان کنند. در برخی موارد تنها با تایید و امضای یک مشاور حقوقی، قراردادهای تجاری به توافق نهایی میرسد.

ویژگی های یک مشاور حقوقی خوب چیست؟

مشاور حقوقی خوب دارای ویژگی هایی است که به طور خلاصه به آنها اشاره میکنیم:

  • مشاور حقوقی باید دارای دانش حقوقی، مهارت، تجربه و تحصیلات حقوقی باشد.

  • مسئولیت پذیر باشد و با دلسوزی مشکلات حقوقی افراد را پیگیری کند.

  • دارای حسن خلق باشد و مسائل حقوقی را به طور کامل توضیح دهد. 

  • مسائل و قوانین حقوقی را برای مراجعین به صورت ساده و فصیح ارائه دهد.

نقش مشاوره حقوقی چیست؟

تفاوتی ندارد در چه کسب و کاری هستید و یا چه مسئله حقوقی برای شما پیش آمده باشد، در هر صورت شما باید اطلاعات کاملی در مورد مسائل حقوقی کشور داشته باشید. فراگیری کلیه اطلاعات حقوقی کاری دشوار است و برای کسانی که مشغله کاری فراوانی دارند، زمانی برای این کار وجود ندارد. بنابراین لازم است در کلیه امور حقوقی کاری و شخصی زندگی خود از یک مشاور حقوقی متخصص استفاده نمایید. 

بیشتر بخوانید: در رابطه با چه موضوعاتی می توان از مشاوره حقوقی استفاده کرد؟

مزایای استفاده از مشاوره حقوقی

  • جلوگیری از طولانی شدن زمان دادرسی

 برخی از افراد به علت عدم آگاهی از مسائل حقوقی، با یک اشتباه کوچک در تنظیم قرارداد و یا در روند دادرسی پرونده، باعث طولانی شدن زمان دادرسی و سرگردانی در دادگاه شوند.

حضور یک مشاور حقوقی خوب میتواند با مطلع ساختن افراد از نکته های حقوقی از طولانی شدن روند حقوقی کار جلوگیری نماید.

  • حل معضلات حقوقی قراردادها

همانطور که میدانیم خیلی از افراد از اصطلاحات و رویه های قضایی قراردادها اطلاعی ندارند. به عنوان مثال در یک قرارداد ملکی، افراد درک خاصی از مفاد قرارداد ندارند و تنها به مشخصات طرفین و ملک اکتفا میکنند. در صورتی که میتوانند این کار را با کمک یک مشاور حقوقی انجام دهند و دچار مشکل نشوند.

  • صرفه جویی در وقت و هزینه 

بسیاری از دعاوی مطرح شده در دادگاهها بی اساس بوده و از نظر قانونی پذیرفته شده نیستند. چنین مسئله ای باعث میشود تا افراد هزینه و وقت زیادی را صرف حضور در دادگاه کنند و در نهایت پرونده به ضرر آنها به پایان برسد. این در حالی است که استفاده از یک مشاور حقوقی می تواند راه رسیدگی به پرونده را آسانتر کند.

  • طرح دعاوی توسط مشاور حقوقی

افراد ممکن است به طرح دعاوی مختلفی نیاز داشته باشند و یا بعضی از شرکتها درگیر برخی از دعاوی حقوقی شوند. در این مواقع میتوان از یک مشاور حقوقی برای طرح دعاوی مورد نظر بهره گرفت. 

استفاده از یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند هزینه های زیادی برای شما به همراه داشته باشد اما برخی شرکتها یک یا چند مشاور حقوقی دارند که برخی از لوایح و طرح دعاوی را تهیه و تدوین میکنند و در صورتی که پروانه وکالت نیز داشته باشند، میتوانند وکالت شرکت را نیز به عهده بگیرند که این کار باعث صرفه جویی در وقت و هزینه است.

  • تنظیم قرارداد توسط مشاور حقوقی

یک مشاور حقوقی باید تمامی خسارات، اختیارات فسخ، ضمانت و شروط عقد قراردادهای تجاری را باید پیشبینی کند و موارد حقوقی قرارداد را متذکر شود. مشاور حقوقی ابهامات پرونده را بررسی میکند و اجازه عقد قراردادی که به ضرر مراجعین باشد را نمیدهد.

انواع مشاور های حقوقی

  1. مشاوره حقوقی خانواده

 مشاوره حقوقی خانواده در مواردی مانند طلاق، مهریه، حضانت فرزندان، آزار خانگی، امور مالی و .. میتواند به مراجعین کمک کند. دسترسی به مشاوره حقوقی برای خانواده ها بسیار راحت است و می توانند با مراجعه به سایت مشاوره حقوقی، به صورت تلفنی و یا به صورت آنلاین مشاوره حقوقی دریافت نمایند.

  1. مشاوره حقوقی مدنی

مشاوره حقوق مدنی در واقع توصیه کتبی و یا شفاهی است که توسط وکیل و یا مشاور حقوقی ارائه میشود.

  1. مشاور حقوقی ارث

مشاور حقوقی ارث می تواند کمک زیادی در ارتباط با تقسیم ارث، انجام مهر و موم، انتشار آگهی، مدارک  لازم جهت پیگیری در شورای حل اختلاف و سایر موارد حقوقی ارث و میراث کمک کند. 

  1. مشاور حقوقی مالیاتی و تجاری

در صورت ایجاد هرگونه مشکل مالیاتی و یا نیاز به مشاوره تجاری شامل: تاسیس و انحلال شرکتها، دعاوی تجاری و معاملات، استفاده از یک مشاور حقوقی میتواند راه حل موثری برای حل مشکلات شما باشد.

  1. کمک حقوقی در زمینه های مختلف

یک مشاور حقوقی می بایست در انواع مسائل و مشکلات حقوقی خبره باشد و اطلاعات حقوقی بالایی داشته باشد و از هرگونه کمک به مراجعین و کاربران دریغ نکند.

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از رایج ترین راههای دریافت مشاوره و حل مشکلات حقوقی میباشد. برای انجام مشاوره حقوقی در تهران فقط کافی است از خطوط مشاوره حقوقی تلفنی موسسات حقوقی استفاده نمایید  و در هر شهری که هستید با مشاوران حقوقی مجرب در شهر تهران استفاده نمایید. 

مشاوره حقوقی آنلاین

اگر به دنبال مشاوره حقوقی آنلاین هستید میتوانید از پلتفرمهای پیام رسان هایی مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام موسسات مشاوره حقوقی بهره مند شوید.

نتیجه گیری

انجام مشاوره حقوقی در بسیاری از مسائل حقوقی و قضایی می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و ابهامات حقوقی شما باشد. امروزه دسترسی به خدمات قضایی مانند مشاور های حقوقی بسیار راحت است و افراد می توانند در موارد حقوقی که دچار تردید و مشکل هستند از مشاوره حقوقی بهره ببرند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن