هزینه وکیل خانواده در تهران و سایر شهرستان ها چگونه است؟

همانطور ‌که می دانید اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی که هر یک از ما به آن وارد می شویم، خانواده است. یک خان

توسط AKHSHIJNEWS در 10 اسفند 1400

همانطور ‌که می دانید اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی که هر یک از ما به آن وارد می شویم، خانواده است. یک خانواده با ازدواج مرد و زن تشکیل می گردد. سپس با به دنیا آمدن فرزندان خانواده بزرگ تر می شود. در خانواده نیز افراد مانند هر نهاد خانواده دیگر دارای حق حقوقی هستند که باید به آن ها برسند. در صورتی که هر یک از افراد خانواده به حقوق نرسیده و یا یکی از آن ها حق دیگری را رعایت نکند، نظم خانواده برهم ریخته‌ و سبب طرح دعاوی خانوادگی می شود. در چنین مواقعی وجود یک وکیل خانواده خوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا در این خصوص توضیحاتی بیشتری را برای شما شرح دهیم.

بهترین وکیل خانواده کیست؟

به وکیلی که در حوزه امورات مربوط به خانواده و همچنین رسیدگی به پرونده های خانوادگی می پردازد، وکیل خانواده گفته می شود. وکلای خانواده در امورات مربوط به خانواده متخصص بوده و از تجربه زیادی برخوردار هستند‌. دعاوی خانواده مختص به رابطه های خانوادگی بین افراد مانند مهریه، طلاق، حضانت، نفقه و... است.

وظایف وکیل امور خانواده

همانند وکلای دیگر در زمینه های مختلف، وکیل خانواده متخصص نیز دارای وظایف مختلفی است که باید به خوبی به تمامی این وظایف عمل کند تا بتواند حق موکل خود را در دادگاه احاقه نماید. در ادامه به بررسی وظایف وکیل خانواده متخصص می پردازیم.

  1. از جمله مهمترین وظیفه وکیل امور خانواده، تلاش جهت رعایت اصول اخلاقی، تحقق عدالت و همچنین تمامی اقدامات الزامی برای پیروزی یک پرنده خانوادگی است‌

  2. دفاع نمودن از حق موکل، بهترین وکیل خانواده، وظیفه دارد که بتواند با استفاده از مهارت و تجربه خود در امور خانوادگی، از حق موکل خود به خوبی دفاع نماید‌.

  3. ارائه گزارشات و اطلاعات یک پرونده خانوادگی به موکل و رسیدگی به پرونده، وکیل امور خانواده پس از قبول کردن وکالت یک پرونده، باید در زمان و فرصتی مناسب بتواند به سوال های موکل خود در مورد پرونده پاسخگو باشد. همچنین روال پیشروی کار دادگاه را برای موکل خود به خوبی شرح دهند.

  4. حفظ نمودن اسرار موکل، وکیل دادگستری خانوادگی، یک وکیل امورات خانواده، وظیفه دارد که اسرار موکل خود را حفظ کند و همچنین نباید به هیچ وجه با طرف مقابل پرونده خانوادگی تبانی کند. قابل اعتماد بودن یک وکیل خانواده و داشتن رفتاری صحیح و با انصاف بودن، از جمله دیگر وظایف مهم وکیل خانواده می باشد.

  5. حضور یافتن در دادگاه تحت عنوان نماینده موکل و دفاع از حق موکل

  6. ارائه مشاوره های حقوقی خانوادگی به صورت تخصصی براساس شرایط موکل و همچنین تلاش جهت ایجاد صلح و مدارا بین زوجین از جمله دیگر وظایف وکیل خانواده می باشد. به عنوان مثال تفهیم شرط های ازدواج و توضیح آن ها به صورت کامل، تکالیف و حقوق هریک از طرفین را برای آن ها شفاف سازی نماید و از این راه از رخ دادن اتفاق های ناخوشایند و اختلافات مختلف جلوگیری کند‌.

انواع دعاوی خانوادگی

قانون ماده ۴ حمایت از حقوق خانواده، دعاوی خانوادگی را که شامل صلاحین دادگاه خانواده می باشد را مشخص کرده است. طبق ماده چهار، دعاوی خانوادگی که در صلاحیت دادگاه های خانواده قرار گرفته است، عبارتند از:

  • نامزدی و همچنین خسارت های ناشی از برهم خوردن آن

  • نکاح موقت، دائم و اذن در برای آن

  • شروط ضمن عقد و نکاح

  • جهیزیه

  • ازدواج مجدد

  • مهریه

  • اجرت المثل ایام زوجیت و اجرت المثل

  • نشوز و تمکین

  • رجوع از‌ طلاق

  • طلاق

  • انفساخ و یا فسخ نکاح

  • ملاقات طفل

وکیل خانواده در تهران، مهمترین دعاوی خانوادگی

وجود یک وکیل خانواده برای رسیدگی به پرونده های خانوادگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا این گونه پرونده ها دارای پیچیدگی زیادی بوده و یک فرد عادی نمی‌ تواند به تنهایی حق خود را در دادگاه احاقه کند.در ادامه مهمترین دعاوی‌ مربوط به خانواده را به شما معرفی خواهیم کرد.

طلاق توافقی

از جمله مهم‌ ترین‌ و بیشترین دعاوی که امروزه در دادگاه خانواده طرح می شود، طلاق توافقی است‌. به طلاقی طلاق توافقی گفته می شود که زن و مرد در مورد تمامی حق و حقوق همانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت کودک و... به توافق می رسند، سپس برای دریافت حکم طلاق به دادگاه خانواده مراجعه می کنند.

طلاق از طرف زوجه

بر اساس قانون مدنی حق طلاق با زوج است و می‌تواند با پرداخت نمودن تمامی حقوق مالی زن همانند اجرت المثل، مهریه دادن در زندگی مشترک و همچنین شرط نصف دارایی مرد می ‌تواند نسبت به طلاق همسر خود اقدام کند.

 اما زمانی که قرار باشد درخواست طلاق از سوی زوجه باشد این کار بدون رضایت شوهر مراحل بسیاری داشته و دشوار است. یکی از مشکل ترین پرونده‌های خانوادگی که پیچیدگی بسیاری دارد و وجود یک وکیل خانواده برای رسیدگی به آن ضروری است، طلاق از طرف زن می باشد. زیرا زن فقط با داشتن دلایلی موجه و همچنین ثابت کردن آن می تواند جهت درخواست طلاق اقدام کرده و از همسر خود طلاق بگیرد.

طلاق از طرف زوج

بر اساس قانون و مقررات کشور ایران همیشه حق طلاق با مرد است و می‌تواند با رعایت نمودن شرایط قانونی و همچنین پرداخت کلیه حقوق مالی زن بدون نیاز داشتن دلیلی همسر خود را طلاق دهد.

مهریه

جهت مطالبه مهریه در وهله اول باید به دفتر ازدواج که عقد یک زوج در آن ثبت شده است مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه را سپس در مرحله بعدی بعد از صادر شدن اجراییه باید زوجه اداره املاک و ثبت اسناد مراجعه کند. دادن درخواست ممنوع الخروجی زوج و فرد و همچنین توقیف اموال او اقدام نماید بهتر است در خصوص پرونده های مربوط به مهریه حتما از یک وکیل خانوادگی متخصص مشاوره بگیرید تا بتوانید به نتیجه خوبی دست یابید.

حضانت فرزند

 

حضانت فرزند وظیفه‌ای است که بر عهده والدین می باشد این امر و در عین حال قانون جهت نگهداری و حفظ کودک آن را به والدین می سپارد بر اساس قانون کشور ایران حضانت فرزند تا ۷ سالگی به عهده مادر بوده و پس از آن حضانت فرزند با پدر است و همچنین پس از ۱۵ سالگی کودک می تواند با انتخاب خود کنار مادر و یا پدر خود زندگی کند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن