چه اقداماتی باید هنگام طلاق از طرف مرد انجام شود؟

به صورت کلی طلاق هم از طرف مرد خانواده امکان پذیر است هم از طرف زن، اما قابل ذکر است که درخواست طلاق از طرف زو

توسط AKHSHIJNEWS در 3 بهمن 1400

به صورت کلی طلاق هم از طرف مرد خانواده امکان پذیر است هم از طرف زن، اما قابل ذکر است که درخواست طلاق از طرف زوج( مرد) راحت تر از زوجه( زن) است.

مقاله ما درباره طلاق از طرف زوج است پس به مباحث طلاق از طرف زوجه ورود نمی کنیم و درباره مردان صحبت خواهیم کرد. 

بسیاری از مردان در خانواده ها از شرایط سخت زندگی و طاقت فرسا رنج می کشند و تصمیم به پایان زندگی زناشویی می گیرند، این افراد می توانند با مراجعه به دادگاه خانواده و دریافت یک گواهی عدم سازش با زوجه، همسر خود را طلاق دهند.

گرچه قابل ذکر است که درخواست طلاق از طرف مرد در صورتی امکان پذیر خواهد بود که وی توانایی پرداخت تمام حق و حقوق قانونی زوجه را داشته باشد و علاوه بر این موظف است که در جلسات مشاوره داوری شرکت داشته باشد.

باید گفت که برای طلاق از طرف زوج نیز مراحل قانونی وجود دارد که باید طی شود تا طلاق صورت بگیرد در این مقاله ما این مراحل را برای شما توضیح خواهیم داد.

طلاق از طرف مرد چه مراحلی دارد؟

1- درخواست دادن برای صادر شدن گواهی عدم امکان سازش: اولین مرحله برای شروع طلاق از طرف زوج مراجعه به دفترهای خدمات قضایی و دادخواست صدور حکم یا گواهی عدم امکان سازش بگیرد و آن را به دادگاه خانواده مربوطه ارسال کند.

2- ارجاع به داوری: در این مرحله دادگاه خانواده مربوطه، زوجین را به داوری ارجاع می دهند و آنها باید یک فرد متاهل و واجد شرایط مربوطه که از نزدیکانشان باشد را به عنوان داور به دادگاه مربوطه معرفی کنند.

3- حق و حقوق قانونی زن پرداخت شود: در این مرحله در صورتی که طلاق از طرف زوج باشد، او موظف است که تمام حق و حقوق مالی زوجه از جمله نحله، اجرت المثل، نفقه، مهریه و... را پرداخت نماید.

4- دریافت گواهی یا حکم عدم امکان سازش از دادگاه: در این مرحله، در صورتی که دادگاه تشخیص دهد امکان ادامه زندگی مشترک برای زوجین وجود ندارد، یک گواهی مبنی بر عدم امکان سازش برای زوجین صادر می کنند.

5- رجوع به دفترخانه های ثبت طلاق و ازدواج: در این مرحله که آخرین مرحله است زوجین، گواهی عدم امکان سازش که از طریق دادگاه صادر شد را به یکی از دفترخانه های ثبت ازدواج و طلاق می برند، صیغه طلاق را جاری می کنند و کار را به پایان می رسانند.

https://appreview.ir/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%AE%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D9%81-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

ارجاع به داوری در طلاق از طرف مرد چیست؟

قانونی به نام قانون حمایت از خانواده وجود در دستگاه قضایی وجود دارد که طبق آن اگ مردی بخواهد همسرش را طلاق دهد بعد از رجوع به دادگاه اولین مرحله ای که پیش روی او قرار می گیرد ارجاع به داوری است که مطابق قانون گفته شده هر یک از زوجین بعد از صدور دستور دادگاه مبنی بر ارجاع به داوری موظف هستند که ظرف مدت یک هفته داور را به دادگاه مربوطه معرفی کنند.

قابل ذکر است در صورتی که زوجین شخص واجد شرایط را به عنوان داور در خویشاوندان خود پیدا نکنند می توانند از افراد دیگر که واجد شرایط هستند داور مربوطه را انتخاب کنند، اگر به مدت یک هفته موفق به انتخاب داور و معرفی آن به دادگاه مربوطه نشوند خود دادگاه برای آن ها شخصی را انتخاب خواهد کرد.

شرایط طلاق از طرف مرد در دوران عقد چگونه است؟

طلاق از طرف مرد چه در دوران عقد و چه بعد از شروع زندگی فرق چندانی ندارد و با یک درخواست و صدور گواهی عدم سازش طلاق صورت می گیرد، تنها تفاوت طلاق از طرف در دوران عقد با دوران پس از شروع زندگی به این صورت است که در صورتی که زوجین در دوران عقد رابطه جنسی نداشته باشند پس از تایید این موضوع توسط پزشکی قانونی مهریه زوجه نصف می شود.

مدارک مورد نیاز برای طلاق از طرف مرد چیست؟

1- اصل سند ازدواج: اگر اصل سند ازدواج به هر دلیلی در دسترس نبود باید رونوشت آن را از دفترخانه ای که در آن عقد صورت گرفته دریافت شود.

2- اصل شناسنامه زوج( مرد)

3- کپی کارت ملی زوج( مرد)

هزینه طلاق از طرف مرد به چه صورت است؟

1- هزینه ثبت و تنظیم دادخواست طلاق

2- هزینه وکیل

3- هزینه ای که صرف جلسات مشاوره ای که قبل از طلاق تشکیل شده، می شود

4- هزینه ثبت طلاق و جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه

 

5- هزینه ای که باید به عنوان حق و حقوق قانونی زوجه پرداخت شود

آخرین مطالب