13 روش کاملا موثر و کاربردی در تقویت موتور خودرو - علی اسپرت

از این ضریب برای محاسبه مقدار نیروی درگ در سرعت های مختلف استفاده می­شود. بال و اسپویلر از بالارفتن قسمت عقب

توسط مدیر سایت در 12 اردیبهشت 1402

از این ضریب برای محاسبه مقدار نیروی درگ در سرعت های مختلف استفاده می­شود. بال و اسپویلر از بالارفتن قسمت عقب وسیله نقلیه در سرعت های بالا می­کاهند، اما از مکانیزم­های مختلفی استفاده می­کنند. وزیر صمت وعدههایی چون افزایش تیراژ خودرو، حذف قرعه کشی و آزادسازی واردات خودرو را در ابتدا مطرح کرد. جالب است بدانید که تیونینگ و تقویت کردن خودرو طرفداران بسیاری دارد و این در حدی است که شرکت های مطرح و بزرگی در سراسر جهان، تیونینگ و تقویت بسیاری از محصولات کارخانه های مشهور و بزرگ خودروسازی را انجام می دهد. با مطرح شدن عبارت تعویض موتور پراید، ذهن بیشتر مردم به سراغ موتور BP مزدا میرود که به سادگی در دسترس بوده، قدرت و بازدهی مناسبی برای وزن ۹۰۰ کیلوگرمی پراید دارد و به راحتیروی آن نصب میگردد. به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، واژه تیونینگ و تقویت خودرو در بین افرادی که علاقه زیادی به خودرو دارند ناآشنا نیست. لذا رعایت اصول کلیدی در آیرودینامیک خودرو یکی از الزامات مهمی است که در طراحی بدنه اتومبیلها لحاظ می­شود.به واسطه اهمیت موضوع، ارتقای آیرودینامیکی خودروها به یکی از مسائل جدی و مهم روز در حوزه تونینگ تبدیل شده است. تیونینگ کردن اتومبیل در واقع به معنی افزایش توان و قدرت موتور و همین طور زیبا سازی ظاهری خودروست. سرسیلندر هایی با تعداد سوپاپ بیشتر به طرز فوق العاده ای میتواند روی افزایش توان خروجی موتور تاثیر گذارد. در این صورت برداشتن ابزار و لوازم اضافه ی صندوق عقب، تغییر در رینگ ها و تعویض آن با نوع آلومینیومی سبک و تغییر در ترمز کاسه ای به ترمز دیسکی سوراخ دار، برداشتن باربند از روی سقف اتومبیل و… فن آوری SCR به گونه ای طراحی شده است که اجازه می دهد واکنش های کاهش اکسید نیتروژن (NOx) در یک اتمسفر اکسید کننده اتفاق بیفتد. اگر در این مطلب ما را همراهی کنید به برخی از این موارد اشاره ای خواهیم داشت.

در طراحی برخی خودروها از ستونهای A (حاشیهٔ شیشه جلو) نازکتر و شکافدار جهت بهبود میدان دید راننده، و در نتیجه کاهش نقاط کور استفاده شده و جهت استحکام بیشتر، این ستونها از فولاد آلیاژی محکمتر ساخته میشوند. یک مسیر پارکینگ در اطراف مرکز شهر وجود دارد که از یک سامانه هدایت پارکینگ برای اطمینان از دسترسی به تمام نقاط شهر و پارکینگهای زیرزمینی استفاده میکند. اما با این وجود اسپلیتر با محدودیت ها و نقاط ضعفی نیز همراه است. لوله ی اگزوز و مسیر آن با پیچ و تاب زیادی همراه است تا ضمن به بیرون راندن دود بتواند صدای خروجی از خودرو را نیز کاهش دهد. کاناردهای سپر (که به آنها dive plane نیز گفته میشود) محبوبیت چشمگیری در حوزه تیونینگ پیدا کردهاند و مانند اسپلیتر، نیروی رو به پایینی به جلوی ماشین اعمال می­کنند.کنارد ها معمولاً از فیبرکربن ساخته میشوند و به شکل معمول در ستهای چهارتایی ،به دو طرف سپر جلو، ، پیچ میشوند. در ساده ترین نگاه تصور کنید بخش بزرگی از هوای در حال برخورد به سپر خودرو شما، از کف خودرو عبور کند؛ با عبور هوا قاعدتا به واسطه وجود چرخ ها، اگزوز، میل گاردان و اجزای سیستم تعلیق نیروی درگ بسیار زیادی به خودرو اعمال خواهد شد که اثر نامطلوبی بر شتاب گیری آن خواهد داشت. پس از مشادهده نتیجه، تعجب خواهید کرد که چقدر پول برای بنزین خرج کرده اید تا بازده موتور خود را بهتر کنید در حالی که میتوانستید با یک ریمپ ECU آن را کارآمدتر کنید. این رشته در کشورهای پیشرفته تا سطح دکترا و در شاخههای گوناگون توسعه یافتهاست. اما در بعضی موارد شما می توانید با تعویض برخی از قطعات و استفاده از نوع پیشرفته تر آن با هزینه ی کمتر اقدام به این کار نموده و اتومبیل خود را اسپرت کنید. هنگامی که یک خودرو از بازرسی عبور میکند، اغلب یک برچسب روی شیشه جلو یا پلاک خودرو قرار میگیرد تا کنترلهای بعدی ساده شود، اما در برخی کشورها (مانند هلند از سال ۱۹۹۴) این دیگر ضروری نیست. اما در این میان برخی نام های بزرگ نیز به صورت انحصاری برای کمپانی ها و شرکت های خودروسازی خاص تیونینگ انجام می دهند که در ادامه این مقاله از نامداران و برترین شرکت های تیونینگ خودرو در هر دو گروه اسم خواهیم برد. برخی از افراد، علاقه زیادی دارند که رانندگی در حالت سرعت و قدرت شتاب گیری بیشتری را تجربه کنند.

بازده معمول ضریب درگ برای خودروهای جاده ای عددی بین ۰.۳ تا ۰.۴ است.در برخی خودرو های خاص مثل پورشه تایکان های جدید این عدد به ۰.۲۲ هم میرسد.از طرفی خودروهای مسابقهای فرمول یک از ضرایب درگ بالایی برخوردارند چرا که چرخها بیرون از بدنه و بیرون از گلگیرها قرار گرفته اند و درگ را بطور چشمگیری افزایش می­دهند.به طور مثال در F1 این ضریب حدود ۱ می­باشد. اگر به خودروهای مسابقه ای و اسپرت نگاهی کرده باشید حتما دیده اید که برای کم کردن وزن اتومبیل خود حتی صندلی های قسمت عقب خودرو را کاملاً حذف کرده اند، تا بتوانند با وزن کمتر اتومبیل، سرعت آن را بیشتر کنند. یکی از ساده ترین راهکارها کاهش ارتفاع ماشین است که میتوان با پایین آوردن خودرو بر روی کویل اورها ، نیرو لیفت و درگ خودرو را بصورت همزمان کاهش داد و از هوای عبوری کف خودرو به میزان قابل توجهی کاست.به همین دلیل است که در خودروهایی مثل GTهای جدید ،سیستمی تعبیه شده است که در سرعت های بالا ارتفاع خودرو را به صورت اتوماتیک تا ۵۰ میلیمتر کاهش می­دهد. در عمل تیون کردن فیلتر هوا، ما از فیلتری با خاصیت ویژهای که فیلترهای هوای معمولی ندارند استفاده میکنیم. ما در اینجا سعی میکنیم با اهتمام به قطعات موثر بر آیرودینامیک خودرو، آن را از دریچهی دستاوردهای تیونینگ روز دنیا، بررسی کنیم. انجام این تغییرات در خودرو به اصطلاح «تیونینگ» یا «اسپورت کردن خودرو» گفته می شود. در بخش چگونه یک ماشین را اسپرت کنیم، اشاره داشتیم به این­که برای تیونینگ اتومبیل که شامل یک سری تغییرات در خودرو ازجمله تغییرات در ظاهر و بدنه خودرو، افزایش قدرت موتور ماشین، افزایش قدرت ترمزها و … اگر از یک کاتالیست تمیز هم کمک بگیرید و آن را با یک کاتالیست فرسوده عوض کنید، حتماً این کار کمک خواهد کرد تا به این وسیله بتوانید با قدرت بیشتری هوا را به بیرون منتقل کنید و علاوه بر این در خودروهای اسپرت جنس لوله و مخزن اگزوز را از استیل صافی انتخاب می کنند، تا دود و هوای خروجی با شتاب زیادی از خودرو خارج شود.

هم­چنین می­توانید از سرسیلندرهایی استفاده کنید که به ازای هر سیلندر از هشت سوپاپ یا بیشتر بهره میبرند. این را می دانید که هر چه وزن یک خودرو بیشتر شود برای حرکت، نیاز به قدرت بیشتری دارد. پس اگر با روش های متفاوتی که می شناسید، وزن خودرو را کاهش دهید به تقویت موتور و شتاب آن کمک کرده اید. معایب تقویت موتور ماشین به همین موارد ختم نمیشود. اگر موتور خودرو نتواند مقدار کافی از روغن موتو را به گردش در آورد ، خودرو شما حرکت نخواهد کرد و نیاز به یدک کش ماشین هستید . صیقلی بودن ازین جهت است که دود در مسیر خروج خود اصطکاک کمی داشته و راحت تر خارج میشود. از طرفی فشار از تمام جهت ها به خودرو وارد می­شود (برخلاف سرعت که دارای یک جهت است)، که باعث می شود فشار بیشتری روی جلو و پایین دماغه ماشین نیز به وجود بیاید. این کار بر روی سرعت و شتاب ثانویه خودرو تأثیر بسیار زیادی دارد. همانگونه که فیلتر هوا در بخش ورودی هوا به موتور موثر است، اگزوز نیز در بخش خروجی هوای موتور بسیار نقش تاثیرگذاری در قدرت موتور دارد. می دانید که وظیفه ی اگزوز، خارج کردن دود و هوای موتور است. بال عقب در Escort Cosworth نیز در سرعت ۱۰۰ مایل بر ساعت نیروی معادل با ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم را ایجاد می­کند، بنابراین میتوانید ببینید که بالهای عقب تا چه حد میتوانند در چسبندگی و هندلینگ خودروها موثر باشند. بال عقب در Sierra Cosworth در سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت، توانایی تولید نیرویی معادل با ۸۰ تا ۷۰ کیلوگرم را داراست که در نوع خود بینظیر است. اگر بخواهیم به صورت گسترده و اصولی و به طور تخصصی به امر تیونینگ کردن اتومبیل و تقویت موتور بپردازیم، مشخصا از دست ما ساخته نبوده و نیاز به تخصص و دانش زیادی در این زمینه داریم و همین طور نیازمند به کار بلد آن، خواهیم بود. برای تعیین کمّی عملکرد اسپویلر و بال، به علم دینامیک سیالات و یا آزمایش تونل باد و آیرودینامیک نیاز داریم. هر خودرویی دارای یک ضریب درگ بوده و این عدد در آزمایشگاه های تونل باد تعیین می­شود. زاویه حمله در تیغه بالهها از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تأثیر زیادی بر درگ آیرودینامیکی می­گذارد و همچنین نحوه توزیع نیروها را تعیین میکند. از تمام این مطالب نباید این نکته مهم را از یاد ببرید که این مزیت هم در حالتی شامل حال شما میشود که تقویت موتور توسط یک نیروی متخصص انجام شده باشد. هم­چنین فضای بیشتری برای ورود هوا قرار می­دهد و ازآن­جایی که تراتل­ها هوای بیشتری را بدون وجود فیلتری وارد موتور می­کنند، موجب دوده گرفتن مجاری سوپاپ­ها هم می­شود که باید به این نکته هم توجه داشته باشید.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نوربرت پرفورمنس لطفا از سایت ما دیدن کنید.

آخرین مطالب