برای یک پروژه طراحی یا این که یک نوشته اصلی فونت انتخاب میکردید، و آنگاه از مدتی میدیدید برای پروژه دوساعت هست دارید لیست دوهزارتایی فونتهایتان را زیر و رو میکنید و موهایتان را هم زمان چنگ میزنید، چون فونتِ خوبی پیدا نمیکنید و نمیدانید کدام خوبتر است؟ و کدام یکی از به عمل شما اکثر می خورد؟
یا کدام یکی در کنار کدام یک زیباتر است؟ درصورتیکه بخواهم خیلی خلاصه بگویم، مساله تولید کنتراست میباشد برای تاکید روی بخشهای کلیدی سایت فونت . شما میتوانید بوسیلهی میزان فونت، وزن فونت، استایل فونت، فاصلهی حروف و رنگ کنتراست تولید کنید. و به جهت انجام این عمل تکنیکهای متمایز وجود دارد. چطور فونت عالی پیدا کنم ؟ جدیدترین( فونت جدید ) و بهترین فونت رایگان به جهت ایجاد محتوا چست؟
در همین نوشته نخست حیاتی اصول اهمیت و اول گزینش فونت شروع میکنیم و در ادامه به معرفی یک سری تکنیکها و ترفندها در انتخاب و ترکیب فونتها باهم میپردازیم. در نقطه نهایی هم یک سری ادغام فونتهای جالب و کاربردی به شما معرفی میکنیم تا در پروژههای آیندهتان از آنها استفاده کنید.
فونت موضوع انتقال پیام است!
انتخاب فونت فارسی یا فونت انگلیسی و مخلوط فونتها باهم برای همگی یک معضل اهمیت است. فرقی ندارد که طراح حرفهای باشید یا این که یک عضو غیر متخصص، تمامی به جهت انتخاب فونت ممکن است سردرگم بشوند. بی تردید تا حالا به جهت شما هم پیش آمده که میبایست
مردم باید بفهمند چه پیامی می خواهید به آنها برسانید و برایشان مشقت بار نباشد که مطلب را دنبال کنند. چون در غیر این شکل مطلب را نخوانده رها میکنند و همین چیزی میباشد که شما اصلاً نمیخواهید. پس تا حدامکان سعی نمایید برای حل این مساله، فونتی را انتخاب نمایید که خوانا و ریلکس باشد.
فونتهایی که پیچیدگی زیادی دارند، انتقال پیام را که یکی از هدف ها کلیدی طراحی هست دچار مشکل میکنند. همین دستور وقتی تشدید میشود که متن طولانیتر باشد و یا این که داده ها مهمی مثل شماره تماس و امثال آن را شامل شود.
خوانایی فونت lato و پیدا (نگارنده)
بگذارید در اینجا خاطرهی عینی و عملی خود را دراین باره برایتان نقل کنم. در سال ۱۳۹۷ (ه.ش) در نمایشگاه مبلمان که در سالن نمایشگاههای در بین المللی اهواز برگذار میشد گام میزدم و مهم غرفههای مختلف که کلیه صاحبان کسبوکار بودند گفتمان میکردم. هدفم از همین کار ساختن ارتباطاتی به جهت همکاریهای آتی بود. زمانی به یکی از غرفههای که از یکی دیگر از استان ها آمده بود سرزدم و کارتویزیت آنها را دیدم شوکه شدم! کارتویزیت آنها کلیدی فونتی نوشته شده بود که خوانایی کمی داشت. این مساله هنگامی برایم جالبتر شد که فورا صاحب و مالک آن غرفه شماره تماس خود را پشت کارت برایم نوشت. همین آرم از آن بود که بخاطر تعیین نادرست فونت، آن کارتویزیت کارایی حیاتی خود را از دست دیتا بود. هدف من از نقل همین تجربه برای شما تاکید بر اهمیت خوانایی فونتی هست که انتخاب میکنید که حتی بر زیبایی و هماهنگی کلیدی معنا و مضمون نوشته نیز اولویت دارد.
شلوغش نکنید! (دوتا فونت کافیست)
اتفاقی که به جهت طراحان آماتور و یا افراد غیرمتخصص در زمینه گرافیک در گزینه گزینش فونت میافتد؛ این است که در استعمال از فونتهای متنوع زیاده روی میکنند. ولی هدف این افراد ساخت جذابیت بیشتر در نوشته و تاکید عمده روی قسمت های متفاوت متن یا این که طرح است. ولی می بایست همین نکته را بدانید که هر فونت جزییات و ویژگیهای منحصربهفرد به شخص خویش را دارد. از آنجا که بخش بزرگی از یک پروژه طراحی را نوشته تشکیل میدهد، به کار گیری از فونتهای مختلف بخش اعظم موجب بینظمی و اغتشاش بصری طرح میشود. نمیخواهم شما را از خلاقیت داشتن و یا شکستن چارچوبهای خیالی برحذر دارم، ولی به تجربه اثبات شده است که انتخاب دو فونت برای یک پروژه معمول و مطلوب است. سفارش میشود تعداد فونت های پروژه بیش از سه فونت نباشد.
بهتر می باشد به جای اینکه از فونتهای متعدد به کار گیری کنید تا بخشهای گوناگون طرح هر کدام به جور جلب اعتنا کرده و حضور خود را فریاد بزنند. نظم ساختار با را اهمیت انتخاب دو فونت برای کل پروژه حفظ کنید. به همین رخ میتوانید با حفظ اورجینال خوانایی و هماهنگی ساختار کلی، براساس سلسه مراتب اساسی بر روی قسمتهای گوناگون طرح براساس اساسی نسبت به قسمتهای دیگر تاکید کنید.
به صورت خیلی اتفاقی این دو طرح را کنار نیز توی google پیدا کردم. میبینید که سمت چپی از جهت تعداد فونت شلوغتر میباشد که خواندنش را سخت مینماید و بهم ریخته دیده میشود.
لحنفونت را صحیح تعیین میکنید؟
همه ما به رخ شهودی و بدون آموزش میدانیم چه فونتی احساس رسمیتر و چه فونتی حس بامزه و راحتتر دارد. لازم هست سعی کنیم حساس در لحاظ گرفتن مسئله و حساس اعتنا به حسی که میخواهیم به مخاطب منتقل کنیم فونت گزینه نیاز را تعیین کنیم. در همین شکل حساس صحت از دیدن طرح یا خواندن متنها به مخاطب منتقل میشود. و در واقع پیام آیتم نظر اصلی لحن درستی انتقال مییابد.
برای نمونه وقتی شما برای یک کمپانی فنی و مهندسی طراحی میکنید، خوبتر است که از یک فونت قانونی و با لحن جدی و قابل اعتماد استعمال کنید تا پیام شما جدی گرفته شود و مخاطب صحبت شما را قابل اعتماد بیابد. اما هنگامی برای یک برند آبمیوه طراحی میکنید فونت شما بایستی لحن صمیمیتر و راحتتری نسبت به مثال قبل داشته باشد.
استفاده از فونتهای دارای هندسه خمیده و لحن غیر رسمی به جهت موضوعات غیر رسمی و برعکس.(نگارنده)
کنتراست لازمه عمل است!
در تعیین دو فونت گزینه به کارگیری در پروژه و به عنوان یک ترکیب مناسب لازم است میزان قابل قبولی از کنتراست (تضاد بصری) در میان آن دو باشد. همین کنتراست کمک میکند تنوع و جذابیت به فعالیت بیش تر شود و همچنین میتوانید از آن برای تولید سلسله مراتب حیاتی و تاکید بر روی بخشهای دارای استعمال کنید. همین مساله در مرتبه نخستین مخاطب را به دنبال کردن مطلب ترغیب میکند و بعلاوه منجر میشود پیام متن سریعتر و راحتتر به مخاطب منتقل شود.
کنتراست فی مابین فونتها نیز بنیادی دارد!
در استعمال از کنتراست افراط و تفریط نکنید. زیاده روی در کنتراست دو فونتی که اهمیت نیز جفت میکنید سبب بینظمی و ناهماهنگی کلی عمل میشود و یکپارچگی عمل را برهم میزند. از طرفی قلیل کاری در مقدار کنتراست باعث یکنواختی کار، خستگی مخاطب و دنبال نکردن ادامه مطلب توسط وی میشود.
شما میتوانید کنتراست را در سایز، فاصلهی حروف، وزن فونت، رنگ و استایل ایجاد کنید. براین اساس هر چه جایی واجب می باشد که روی موضوعی تاکید بشود از همین متغییرها به کارگیری کنید. در ادامه به بررسی بعضی از این تکنیکها میپردازیم.
زیاده روی در کنتراست(سمت راست) و قلیل کاری در ایجاد کنتراست در طراحی(سمت چپ). (نگارنده)
کنتراست و وزنفونت!
یکی از راههای تولید کنتراست استفاده از دو فونت کلیدی وزن مختلف است. بعضا از تایپفیسها وزنهای مختلفی مثل :light, regular,bold و… دارند. همین در مورد وزن و ضخامت فونت می باشد و با سایز فونت تفاوت دارد. شما میتوانید یک فونت مهم وزن بالا یعنی یک فونت درشت و ضخیم را بخوبی اهمیت فونتی کلیدی وزن اندک به این معنی که نازک و یا این که کشیده ترکیب کنید و همین موضوع میتواند کنتراست گزینه نیاز را تامین کند.
ایجاد کنتراست در طراحی مهم ایجاد تضاد در وزن آنان اتفاق افتاده. (نگارنده)
کنتراست و اندازهفونت!
نظم خواندن متن و این که متن را بایستی از چه جایی به کجا خواند بایستی به وسیلهی سلسله مراتب بصری به وضوع به مخاطب نشان داده شود. تفاوت ترازو عنوان و متن بدنه باید به اندازهای باشدکه مخاطب حیاتی عنوان را تماما ادراک کند.
برای نمونه به نمونههای تحت اگر دارای دقت نگاه کنید، در نمونه بالا به جهت عنوان اندازه کوچکتری نسبت به فونت ذیل انتخاب شده است. تمایز بیشتر در بین فونت عنوان و نوشته بدنه در نمونهی پایینی منجر خوانایی خوبتر و سلسله مراتب درستتر طرح شده، چرا که عنوان به وضوح نسبت به متن بدنه قابل تشخیص است.
ایجاد کنتراست اضطراری در طراحی حیاتی تضاد بخش اعظم در اندازهی فونت. (نگارنده)
کنتراست و فاصلهی حروف!
یکی دیگر از راههای ایجاد کنتراست در طرح در بین فونتها، تولید کنتراست(تضاد) در فاصله دربین حروف (kerning) است. به جهت مثال در عنوان نوشته مسافت در میان حروف قلیل و در بدنه متن مسافت بیشتر باشد و یا برعکس. به تصویر اعتنا کنید.
فونتهای مکمل و هم لحن !
یکی از راههای مطلوب ادغام نمودن فونتها، استعمال از آنهاییست که در کنار اینکه لحن و احساس ناشی از آنها با مورد قضیه پروژه و همینطور بایکدیگر هماهنگی دارد، از جهت فرمی مکمل همدیگر باشند. به این مضمون که در صورتی که یک عدد از فونتها فرم خشک و راستگوشه و مستقیمی دارد، دیگری اهمیت مراقبت لحن آیتم نیاز پاره ای هندسه منحنی تری داشته باشد تا پاره ای تنوع و کنتراست به عمل طولانی تر کند. به جهت تولید کنتراست عمده در طراحی میتوانید از مولفههایی مانند وزن، اندازه، فاصله حروف و… استعمال کنید.
ترکیب سنتی و مدرن!
یکی از شیوه های سنتی تعیین فونت و ترکیب نمودن دو فونت در یک پروژه باهم، ادغام فونت سنتی اصلی مدرن است. در همین جا خواسته از فونتهای سنتی یا این که کلاسیک فونتهایی نظیر خانواده serif یا این که script در زبان انگلیسی و یا فونتهای سنتی یا نمایشی در زبان پارسی است. خصوصیت مورد نظر نگارنده از ذکر این خانواده فونتها تنوع فرمی، وجود لبههای تزینی و طرهها و … است. همچنین مراد از فونتهای مدرن فونتهای sans serif در گویش انگلیسی یا این که فونتهای هندسی در زبان پارسی است. در این گونه فونتها ضخامت خطوط در تمامی امتداد آنها یکنواخت محافظت میشود و هندسه مشخص و معلوم و منظمی دارند. همچنین دیگر خبری از طرهها و لبههای طولانی تر نیست.
این کار را به روشهای متفاوتی میتوان انجام داد. یکی از این راهها گزینش فونت سنتی یا کلاسیک برای تیتر حساس ترازو درشتتر و به کار گیری از فونت مدرن برای بدنه متن است.
روش دیگر استعمال از یک فونت مدرن به جهت تیتر به میزان تبارک و وزن درشت، و یک فونت نمایشی یا سریف در بدنه متن است. این مسئله را در حیث بگیرید که خوانایی اولویت نخستین یک طراح در انتخاب فونت است.
اگر گیج شدیم چه کنیم؟
اگر در تعیین فونت از دربین خیل انبوه فونتهای روی سیستمتان در گیر سردرگمی شدید و تعداد دوچندان فونتها مانع از همین شد که نکات بالا را به درستی به فعالیت ببندید، چارهی کار محدود نمودن گزینههاست. میتوانید برای این خواسته یک خانواده فونت را گزینش نمایید مثلاً هندسی، سریف، سنس سریف و… در این شکل تعداد محدودتری تایپفیس برای انتخاب شما باقی میماند.
از طرفی شما حتی میتوانید یک تایپفیس را که مجموعهای از وزنهای متعدد یک فونت است به جهت پروژهتان تعیین نمایید و کنتراست را صرفا در وزن، اندازه و مسافت در بین حروف ساخت کنید.
ترکیب فونتهای جالب و کاربردی پارسی و انگلیسی
پس از اینکه اصول و ترفندهای ضروری به جهت تعیین و مخلوط فونت را باهم مرور کردیم هم اکنون نوبت به آن رسیده تا به معرفی تعدادی مثال ظریف فارسی و انگلسی بپردازیم تا برای پروژههای آینده لیستی از فونتها داشته باشید و به راحتی از آنها به کارگیری کنید. پس حساس ما در ادامه مطلب یار باشید تا جعبه ابزاری کاربردی و چشم نواز از فونتها به شما معرفی نماییم تا کارگشای شما باشد.
ترکیب فونت «دلناز و جهان»
انتخاب «جهان» به جهت تیتر در کنار «دلناز» برای متن بدنه می تواند گزینش جذابی باشه. بخاطر کنتراستی که در وزن ایجاد میشود. کاف درشت و پر رنگ می باشد و پیدا هندسی و باریک، همین تضاد میتواند به خوبی طرز قرائت متن و سلسه مراتب را به خواننده نشان دهد.
برای تنظیم «دلناز» میتوانید اینجا کلیک کنید. همچنین نشانی تهیه «جهان» اینجاست
ترکیب فونت «بهسان و صدگان»
«صدگان» به جهت عنوان حالت قانونی و جذابی دارد که در ادغام اهمیت «بهسان» نیز کنتراست وزنی تولید میکند و نیز از نظر استایل به نوعی متضاد هم هستند و این کنتراست قابل قبولی در طراحی تولید میکند.
برای تهیه و تنظیم «صدگان» میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تنظیم «بهسان» اینجاست.
ترکیب فونت «لالهزار و وزیر»
«لالهزار» برای عنوان خوانایی و جلوه لازم را دارد. به علاوه نوعی حساس صمیمیت را تا حدی القا میکند. برای ادغام دارای آن میتوانید از فونت «وزیر» به جهت بدنه محتوا استفاده کنید. هر دوی این فونتها بدونپول هستند.
برای تنظیم «لالهزار» میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور آدرس تنظیم «وزیر» اینجاست.
ترکیب فونت «کاغذ الف و شبنم»
«کاغذ الف» به جهت عنوان مضاعف نو و جذاب هست و بدلیل وزن بالا، تاکید واجب به جهت تیتر را ساخت میکند.
در مخلوط دارای آن میتوانید از فونت «شبنم» که یک فونت مجانی و خواناست برای بدنه متن به کار گیری کنید.
برای تهیه کاغذ الف میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تنظیم شبنم اینجاست.
ترکیب فونت «سرباز و نیمکت»
فونت «سرباز» گزینش فانتزی و جذابی به جهت تیتر پروژه شماست. «نیمکت» به جهت فونت بدنه نوشته به تیتر مکمل خوب در کنار تهمتن ظاهر میشود و کنتراست خوبی در وزن و استایل میان همین دو برقرار است.
برای تهیه و تنظیم سرباز میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تهیه نیمکت اینجاست.
ترکیب فونت «تانو و جاذبه»
فونت «تانو» انتخاب فونتی تیتروار به جهت تیتر پروژه شماست. «جاذبه» به جهت فونت بدنه نوشته به عنوان مکمل خوب در کنار تهمتن ظاهر میشود و کنتراست لطف در وزن و استایل دربین همین دو برقرار است.
برای تهیه و تنظیم تانو میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تهیه جاذبه اینجاست.
ترکیب فونت «Impact & Aleo»
فونت «impact» به جهت تیتر تعیین قابل قبولی هست و به تیتر یک فونت درشت، دارای فونت «aleo»که یک فونت نخ نما است مخلوط جذابی میتواند ساخت کند چراکه کنتراست مهربانی از جهت وزن بایکدیگر برقرار میکنند.
برای تهیه و تنظیم Impact میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور آدرس تنظیم Aleo اینجاست.
ترکیب فونت «Thinking Of Betty & jost»
فونت «Thinking Of Betty» به جهت تیتر انتخاب جذابیست و استایل اسکریپت و نمایشی دارد. در ترکیب اساسی فونت «jost» که مدرن و خواناست کنتراست جالبی ساخت میکند.
برای تهیه Thinking Of Betty میتوانید اینجا کلیک کنید. همچنین آدرس تهیه jost اینجاست.
ترکیب فونت «League Spartan & Libre Baskerville»
تایپفیس «League Spartan» مدرن، قطور و کار کشته میباشد و با «Libre Baskerville» که زیبا، دقیق و باشکوه است کنتراست جذابی دارد. تایپفیس «Libre Baskerville» خوانایی خوبی داشته و به جهت قرائت متن طولانی و متراکم مشکلی تولید نخواهد کرد.
برای تنظیم League Spartan میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور آدرس تنظیم Libre Baskerville اینجاست.
از این مخلوط میتوانید به جهت پروژههای اهمیت متون طولانی مثل مجلات و کتابها استفاده کنید. اعتنا کنید که زمانی که شما اساسی متون طولانی و متراکم مواجهاید، تقسیم همین متنها به ستونهای جداگانه در کنارهم و به صورتی که ارتفاع خطوط کوتاه باشد، تلاوت نوشته را برای مخاطب راحتتر میکند.
ترکیب فونت «Bebas Neue & Montserrat»
فرم متراکم و واضح تایپفیس «Bebas Neue» که فونتی مدرن است، آن را گزینهای دوچندان مطلوب برای تیتر نوشته و فونتی دوست داستنی در دنیای طراحیهای دارای ربط کلیدی صنعت دیزاین تبدیل کرده است. کنتراست دیدنی آن دارای «Montserrat» ترکیبی آراسته و امروزی به جهت شما در پروژهتان میسازد.
برای تهیه Bebas Neue میتوانید اینجا کلیک کنید. همچنین آدرس تهیه Montserrat اینجاست.
استفاده از همین مخلوط برای موضوعات و پروژههای حیاتی مضمون امروزی و مدرن پیشنهاد میشود. از این ادغام میتوانید در پروژههای مربوط به دیزاین مد و فشن و بخصوص پروژههایی که برای فروشگاههای لباس انجام میدهید بهخوبی بهره ببرید.
ترکیب فونت «Julius Sans One & Archivo Narrow»
تایپفیس «Julius Sans One» خطوط صاف و یک پارچهای ارائه میکند و خط شالوده گستردهاش آن را به یک فونت دیدنی به جهت نمایش تبدیل میکند. همین فونت در در مقابل «Archivo Narrow» که استایل مردانه و هندسی جذابی داراست مخلوط مهربانی است. به جهت بدنه متن «Source Sans Pro» مناسب می باشد که خوانا و منظم بوده و کلیدی فونتهای تیتر کنتراست لطف دارد.
برای تهیه Source Sans Pro میتوانید اینجا به جهت تهیه Archivo Narrow میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تنظیم Julius Sans One اینجاست.
این مخلوط که از سه فونت مدرن و خوانا تشکیل شده، حالتی قانونی و جدی به پروژه شما میدهد. در پروژههایی که پیامی جدی داشته و به جهت زمینهای رسمی گزینه به کار گیری قرار میگیرند؛ می توانید از همین ترکیب به لطف بهره ببرید.
ترکیب فونت «Yellowtail & Open Sans»
«Yellowtails One» یک تایپفیس دستنویس نمایشی اهمیت خصوصی کلفت می باشد که حروف آن ادامهدار و بهم پیوستهاند. در علیه «Open Sans Bold» و «Open Sans light» که استایل رسمیتر و هندسی جذابی دارند، کنتراست جذابی را برقرار مینماید.
استفاده از تایپفیس «Yellowtails One» به جهت عنوانهای کوتاه و مرتب است. اما برای متنهای طولانی مطلوب نیست زیرا خوانایی کافی را به جهت همین کاربرد ندارد، پس تعداد عبارات را محدود نگهدارید یا این که از همین فونت به کار گیری نکنید.
برای تهیه Yellowtail میتوانید اینجا و برای تهیه و تنظیم Open Sans Bold میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تهیه Open Sans light اینجاست.
از این ترکیب در مواردی که کمی از صنعتی یا رسمی بودن در درون کار وجود داراست البته ماهیت آن پرتحرک و بانشاط هست میتوانید به مهربانی استعمال کنید.
مقالات مشابه
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- لوازم آشپزخانه برقی - لوازم آشپزخانه برقی دومینو کالا
- باید پوشش صورت نیاز در محل کار ؟
- MPs to investigate UK firms’ links with Chinese exploitation of Uyghurs
- Government proposes time reduction for disclosure of spent convictions
- آموزش سئو
- دانلود سریال ایرانی و خارجی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- عمل لیپوماتیک یا پیکرتراشی چیست؟
- ساسکاتون پلیس به دنبال فروش در آخر هفته تیراندازی