چرا به وکیل امور ملکی نیاز داریم و چگونه پیدا کنیم؟

زمانی که بحث وکالت امور ملکی و وکیل ملکی به میان می‌آید، شاید کمتر کسی به اهمیت استفاده از وکیل املاک واق

توسط AKHSHIJNEWS در 4 آبان 1400

زمانی که بحث وکالت امور ملکی و وکیل ملکی به میان می‌آید، شاید کمتر کسی به اهمیت استفاده از وکیل املاک واقف باشد و به باور بسیاری از افراد از این دست وکلا صرفا برای زنده کردن زمین یا خانه افراد استفاده می‌شود که به ناحق از آن‌ها گرفته شده است. اما درواقع حیطه کاری وکیل امور ملکی آنقدر گسترده هست که بخواهیم نسبت به مشاوره و استفاده از خدمات بهنترین وکیل ملکی اصرار نماییم.

اما واقعا چرا به وکیل املاک نیاز است و در عین حال  بهترین و ساده‌ترین راه‌های پیدا کردن یک وکیل ملکی چیست؟

وکیل ملکی کیست و آیا متخصص وکیل املاک در ایران وجود دارد؟

قبل از اینکه وکیل املاک یا وکیل متخصص ملکی را تعریف کنیم، بهتر است در این مورد صحبت کنیم که آیا تخصص املاک در بین وکلا وجود دارد؟ درپاسخ باید گفت که خیر. یک وکیل ملکی متخصص نیز همان دروسی را گذرانده و همان مدرکی را اتخاذ کرده که یک وکیل خانواده آن را به دست اورده است. درواقع وکلا پس از اخذ مدرک کارشناسی و قبولی در آزمون وکلات، تخصص و تجربه خود را در یک رشته و پرونده‌های مربوط به آن قرار می‌دهند تا متخصص آن رشته محسوب شوند.

وکیل امور ملکی متخصص نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بعد از طی دوره کارآموزی و شرکت در آزمون اختبار و دریافت گواهی پایه یک دادگستری، سعی کرده تا در قبول و انتخاب پرونده‌هایی که به وی ارجاع داده شده است، به صورت تخصصی و در موضوع دعاوی ملکی عمل کند.

بنابراین وکیل امور ملکی شخصی است که علی‌رغم توانایی در وکالت در موضوعات و رشته‌های دیگر از جمله دعاوی خانوادگی، در پرونده‌های ملکی متخصص بوده و دعاوی ملکی را وکالت کرده است. برای دانستن این که چه وظایفی بر عهده وکلای متخصص و با تجربه امور املاک و مستغلات می باشد؟ بهتر است به مقاله مربوطه مراجعه کنید تا اطلاعات کامل تری بدست آورید.

وظایف وکیل امور ملکی متخصص

همانطور که گفتیم حیطه کاری وکیل امور ملکی بسیار گسترده است و تعداد بسیار زیادی از پرونده‌های دادگاه‌ها مربوط به امور ملکی و از جمله وظائف وکیل امور ملکی است. منظور از املاک و مستغلات در وکالت امور ملکی نیز در معنای عرفی‌اش زمین، آپارتمان، واحدهای تجاری و موارد متعدد غیر منقولی است که تحت تملک افراد است و امکان دریافت سند رسمی برای آن‌ها وجود دارد.

حال در این بین موضوعات بسیار زیادی اتفاق می‌افتد که ممکن است افراد بر سر مالکیت اموال غیرمنقول یا دریافت منافع حاصل از آن‌ها با یکدیگر به مشکل برخورد کرده و کار به شکایت و طرح دعوا در دادگاه‌ها برسد.

انواع دعاوی ملکی:

در دسته‌بندی دعاوی ملکی به سه دسته می‌رسیم:

دعاوی ملکی حقوقی

 دعاوی ملکی کیفری

دعاوی ملکی ثبتی

برخی از وظایف و مسئولیت‌های وکیل امور ملکی صرف نظر از نوع دعوا

تنظیم سند رسمی برای انتقال ملک،  ‌تنظیم قرارداد رسمی اجاره، گرفتن حکم تخلیه مورد اجاره تجاری و یا مسکونی، رفع تصرف غیر قانونی یا تصرف عدوانی، جلوگیری و رفع مانع حق، رفع مزاحمت، رفع عصب یا خلع ید، خلع ید مشاعی، اخذ دستور تخلیه، تقسیم و یا فروش مال مشترک یا مال مشاع، ابطال اسناد مالکیت، مطالبه اجرت المثل، توقیف اموال و تامین خواسته، دستور دادرسی فوری یا موقت، مطالبه سارت طبق قرارداد، تأیید رجوع از هبه، بطلان معامله به جهت فضولی بودن، افراز ملک توسط دادگاه، الزام به اخذ پایان کار، ابطال سند رهنی، دعاوی ناشی از حق پیشه و کسب و تجارت و مالکیت سرقفلی، و بسیاری موضوعات دیگر.

بنابراین همانطور که خواندید وکیل املاک متخصص به دعاوی رسیدگی می کند و وکالت آن‌ها را برعهده می‌‌گیرد که در حیطه املاک باشند.

به دلیل گسترگی موضوع وکالت امور ملکی و تنوع موضوعات است که افراد بسیاری به دنبال تحقیق برای پیدا کردن وکیل املاک، وکیل ملک، وکیل متخصص ملکی و وکیل متخصص امور ملکی هستند.

ساده‌ترین راه‌های پیداکردن وکیل امور ملکی متخصص در درجه اول تحقیق و پرسش از طریق اینترنت و دریافت رزومه وکیل است. شما اگر در تهران اقامت دارید و به دنبال بهترین وکیل امور ملکی در تهران هستید بهتر است حتما به سایت موسسات حقوقی و وکلا سر زده و از نظرات دیگران درمورد وکیل مورد نظر جویا شوید.

راه دیگر جستجو در شبکه‌های اجتماعی امروزی است که در آن با انواع و اقسام وکلا و تخصص‌ها می‌توانید در ارتباط باشید.بهتر است حتما به سراغ کامنت‌ها و واکنش‌های اعضای این شبکه‌های اجتماعی نسبت به وکیل انتخابی بروید.

مشورت از دیگران و حتی کسانی که تجربه پرونده‌ای مشابه شما داشته‌اند. ولی حتما دقت کنید که باید به سراغ وکلای ملکی رفت که حیطه کاری آ‌ها متناسب با موضوع مود نظر شما باشد.

شما همچنین می‌توانید با دریافت شماره تماس وکیل، با او مقداری صحبت کرده و تخصص و تجربه‌اش را در این حیطه به چالش بکشید.

به عنوان کلام پایانی باید بگوییم تخصص وکلای املاک روزبروز بیشتر شده و بر دانش و آگاهی آن‌ها نیز افزوده می‌شود. ولی شما باید صرف نظر از هزینه وکیل ملکی به سراغ بهترین وکیل امور ملکی در تهراان یا شهرستان خود بروید تا بتوانید بهتری نتیجه را به دست آورید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن