آموزش سئو تصاویر

آموزش سئو تصاویر 11 نکته مهم برای سئو و بهینه سازی تصاویر سایت

در سال 2024 با افزایش ابزارهای هوش مصنوعی که کار تولید تصاویر با استفاده از ai را افزایش داده، سعی کنید تصاویری که در محتوا ها درج میکنید، واقعی و مرتبط با موضوع باشد. در حقیقت همان‌طور که عنوان اصلی مطلب نقش توصیف موضوع آن را برعهده دارد، متن جایگزین نیز محتوای تصویر را توصیف می‌کند. فرمتی که بیشتر برای بارگذاری آیکون‌ها، لوگو‌ها و به‌طور ایده‌آل تصاویر وکتور در صفحات وب استفاده می‌شود. فرمت SVG کیفیت بسیار بالا و حجم کمی دارد به‌همین خاطر می‌توان از آن برای طراحی‌های گرافیکی در سطح وب استفاده کرد. با تنظیم کدهای جاوا اسکریپت و CSS، می‌توانید اندازه تصاویر دارای این فرمت را بدون از دست دادن جزییات ویرایش کنید. WebP فرمت جدیدی برای تصاویر وب‌سایت است که مشکلات فرمت‌های قبلی را ندارد.

تنظیمات و تغییرات لازم را بر اساس بینش های به دست آمده از این تجزیه و تحلیل ها برای بهینه سازی بیشتر محتوای بصری و بهبود عملکرد کلی سئو تصاویر خود انجام دهید. به عنوان مثال اگر سرور سایت شما با وجود بهینه سازی ها باز هم دچار مشکل است و زمان بارگذاری صفحات سایت شما بیش از حد زیاد است شاید بهتر باشد تصاویر را کاهش یا میزان بهینه سازی را افزایش دهید. شما باید بر اساس اصول آموزش تولید محتوا برای هر 300 الی 350 کلمه تصویری خاص و مرتبط با متنی که نوشته اید طراحی نمایید. دقت نمایید که هر بخش از محتوای شما باید با کمک سئو تصاویر خواناتر و برای کاربر جذاب تر باشد تا نرخ پرش کاربران شما کاهش یابد. حجم بالای تصاویر یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران وبسایت‌ها است که به ویژه سایت‌هایی عکاسی کیفیت تصاویر برای آن ها بسیار مهم است.

استفاده از عکس اورجینال در محتوا، تأثیر فوق‌العاده خوبی بر سئو تصاویر می‌گذارد. عکس های دیگر این میزان اثرگذاری را ندارند؛ حتی اگر عکس ها را به طرز فوق‌العاده‌ای بهینه سازی کرده باشیم. اهمیت سئو عکس چه زمانی دو چندان می‌شود؟ زمانی که مخاطبان سایت ما، به محتوای بصری بیشتری نیاز داشته باشند. مثلا شما عبارت «لباس عروس» را در گوگل سرچ کنید؛ می بینید که اولین نتیجه، تصاویر گوگل است. بله، ایجاد تصاویر قابل اشتراک گذاری برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، یک راه عالی برای افزایش دید و تعامل محتوای شما است.

برای اینکه سئو تصاویر را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید مطمئن شوید که وب‌سایت با دستگاه موبایل سازگار است و عکس‌ها در این دستگاه به طور کامل نمایش داده می‌شوند. گوگل در جدیدترین دستورالعمل‌ نمایش فایل‌های تصویری اعلام کرده است که دو عامل مسیر فایل (ساختار URL) و نام فایل، برای رتبه‌بندی تصاویر در نتایج جستجو بسیار اهمیت دارند. حتما شما هم از اهمیت جستجوی موبایل در دنیای امروز خبر دارید، این روزها گوگل ایندکس نسخه موبایل سایت‌ها را نسبت به نسخه دسکتاپ در اولویت قرار داده است. استفاده از تصاویر ناهمخوان با موبایل می‌تواند به ‌شدت نرخ پرش سایت را بالا برده و رتبه شما را کاهش دهد. در عوض سئو عکس برای موبایل، می‌تواند ترافیک زیادی از طریق گوشی‌های موبایل به سایت شما هدیه دهد.

ویژگی alt text، توصیفی (ترجیجاً) کوتاه در حد 100 کاراکتر در مورد یک عکس است. هنگامی که می‌خواهید در سایت خود تصویری قرار دهید، می‌توانید (چون اجباری نیست!) با استفاده از متن جایگزین، محتوای تصویر را برای الگوریتم‌های گوگل قابل فهم کنید. مشاهد کامل عکس در صفحه نتایج با اینکه از نظر کاربران، خیلی راحت و سرراست بود ولی برای سایت‌هایی که صاحب این تصاویر بودند، یک فاجعه محسوب می‌شد! چرا؟ برای اینکه کاربران دیگر برای دیدن آن‌ها وارد سایت مرجع نمی‌شدند و این یعنی ورودی ارگانیک آن‌ها از طرف گوگل کاهش پیدا می‌کرد. این وبسایت می‌تواند تصاویر را به 12 فرمت مختلف از جمله WEBP، SVG و JPG تبدیل کند.

در فرمت jpeg ابعاد تصویر مستقیما بر سایز آن تاثیر گذار است و در فرمت PNG تنوع رنگ. در نتیجه اگر یک تصویر با تعداد رنگ محدود و سایز بزرگ را به صورت PNG ذخیر کنید متوجه تفاوت چشم‌گیر در حجم نهایی آن خواهید شد. همچنین اگر به دنبال یک مسیر جذاب و کاربردی برای یادگیری همه مفاهیم مرتبط با سئو هستید بهتر است مطالعه خود را از صفحه آموزش سئو به زبان ساده آغاز کنید. پلاگین پیشنهادی خود گوگل برای فعال سازی Webpp در فتوشاپ را دریافت و مطابق با آموزش صفحه فعال کنید. هنگام ذخیره کردن یک تصویر گزینه Webpp به فرمت‌های خروجی اضافه خواهد شد. حجم بالا، تنوع رنگ بسیار پایین (حداکثر 256) رنگ و کیفیت نه چندان مناسب در اغلب تصاویر، از جمله چیزهایی‌ست که باید درمورد این فرمت در نظر داشته باشیم.

کلیه استانداردهای سئو برای تصاویر و تاثیر آن بر سئو داخلی مقاله به صورت کامل در کارگاه آموزش تولید محتوا آموزش داده می‌شود. اگر شما از ابزار خاصی برای این کار استفاده می‌کنید لطفا در بخش مقالات به ما و سایر خوانندگان این مقاله معرفی کنید. مهمترین تفاوت این ابزار با دو گزینه قبلی این است که از تصاویر با فرمت Gif هم پشتیبانی می‌کند. در واقع اگر تصویر یا انیمیشن شما با فرمت gif تولید شده بهتر است از این ابزار برای کاهش حجم استفاده کنید. نرم افزارهای بسیاری وجود دارد که برای کاهش حجم تصویر استفاده می‌شود.

در صورت عدم دسترسی به فتوشاپ می‌توانید از ابزارهای آنلاین فشرده کردن عکس در اینترنت استفاده کنید. تگ alt یک متن جایگزین است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند محتوای سایت را بهتر بفهمند. تمام تصاویر برای بهینه‌سازی نیاز به تگ alt دارند، این تک بهتر است حدود 10 الی 15 کلمه باشد و معنی خاصی از تصویر را به مخاطب و موتورهای جستجو برساند. اگر به این نتیجه رسیدید که تصاویر سایت شما نیاز به تغییر دارند، بهتر است از روش جایگزینی عکس در کتابخانه وردپرس به‌جای حذف تصاویر از سرور استفاده کنید. زمانی که شما تصاویر خود را از سرور حذف کنید، کاربرانی که از طریق گوگل از تصاویر شما بازدید کرده‌اند، با خطای ۴۰۴ رو‌به‌رو خواهند شد. بدون شک، نمایش خطای ۴۰۴ تجربه کاربری بدی را برای بازدیدکنندگان سایت رقم می‌زند و این موضوع تاثیر مستقیمی روی سئوی سایت خواهد داشت.

فرمت‌های PNG و JPEG بهترین فرمت برای سئو عکس‌های سایت به شمار می‌آیند. برای آپلود تصاویر بهتر است از فرمت‌های رایج مانند JPEG، PNG یا WebP استفاده کنید. بنابراین، هنگام انتخاب تصاویر به ارتباط آن با مفهوم هدینگ دقت کنید. اگه دارید روی مهاجرت یک سایت کار می کنید ریدایرکت کردن URL تصاویر قبلی به تصاویر جدید رو فراموش نکنید. خیلی ها این نکته رو رعایت نمیکنن که باع میشه بعد از مهاجرت ترافیک بخش Image گوگل رو تا حد زیادی از دست بدن.

تصاویر بزرگ و بهینه نشده می توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد وب سایت شما تأثیر گذاشته و منجر به افزایش بیش از حد زمان بارگذاری صفحه وب سایت شما شوند. از آنجایی که سرعت صفحه یک عامل مهم در رتبه بندی برای موتورهای جستجو است، بهینه سازی تصویر برای عملکرد کلی وب سایت ضروری است. بهینه سازی تصاویر یک فاکتور ساده نیست و با پیشرفت الگوریتم های جستجوی صوتی گوگل رسانه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. این موارد گفته شده برای سئو تصاویر در بازدهی و بهبود سئو سایتتان به شدت می‌تواند تاثیر گذار باشد. این اتفاق در تصاویر هم ممکن است رخ دهد ولی چالش مهمی در سئو نیست.

اگر سعی کنید برای تمام مطالب خود از تصویر کاربردی استفاده کنید و روی سئو تصاویر کار کنید، می‌توانید هم در سرچ تصاویر دیده شوید و هم تجربه کاربری بهتری برای کاربران سایت خود ایجاد کنید. از آنجا که این متن در مواقع بارگیری ‌نشدن تصویر به کاربر سایت نشان داده می‌شود، حتما از متنی برای آن استفاده کنید که به خوبی محتوای تصویر را توضیح دهد. نوشتن متن مناسب برای آلت تصاویر به شما کمک می‌کند رتبه سایت خود را در نتایج جستجو به‌خصوص جستجوی تصاویر ارتقا دهید. با استفاده از ویژگی alt این امکان برای شما وجود دارد که آن تصویر را به روبات‌ها شناساند. در واقع ویژگی alt یک راه عالی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است.

حتی اگر از این تکنولوژی‌ها استفاده نمی‌کنید هم بهتر است طول و عرض تصویر را در وب‌سایت تعریف کنید تا از خوب بودن تجربه کاربری آن مطمئن شوید. با انجام این کار در وب‌سایت، مرورگر قبل از بارگذاری فایل CSS، ابعاد تصاویر را مشخص می‌کند. تا اینجا درک کردید مفهوم متن جایگزین در سئو تصاویر چیست و چرا این تگ انقدر مهم است. با در نظر گرفتن این موارد حتما قانع شده‌اید که استفاده از متن جایگزین تصاویر حتما باید بخشی از استراتژی سئوی داخلی وب‌سایت باشد. در ادامه، نحوه نوشتن و اضافه کردن متن جایگزین را به تصاویر یاد می‌گیرید. تصاویر با فرمت PNG، حجم بیشتری اشغال می‌کنند اما باکیفیت‌تر هستند.

با این تغییر کاربران می‌توانستند عکس‌های با کیفیت را تنها با کلیک در صفحه نتایج، مشاهده کنند و در صورت نیاز آن‌ها را دانلود کنند. وبسایت‌ها تصاویر را نهایتا با 72dpi نمایش می‌دهند که با وجود پایین بودن این مقدار، همچنان کیفیت نمایش در مرورگرها کاملا قابل قبول است. در نتیجه با افزایش dpi تصاویر برای نمایش در وب، تنها نتیجه‌ای که خواهید گرفت، افزایش حجم تصویر و کاهش سرعت بارگذاری آن‌ها خواهد بود که مغایر با خواست ما برای بهبود سئوی سایت است. اگر وابستگی محتوا به تصویر زیاد باشد، یا به بیان دیگر، با حذف تصاویر مفهوم صفحه تغییر کند؛ نحوه نمایش در نتایج جستجو نیز تغییر می‌کند. در چنین شرایطی گوگل گزیده‌ای از تصاویر موجود در صفحه را به کاربر نشان می‌دهد چرا که این محتوا نقش مهمی بر تصمیم گیری کاربر برای ورود به آن سایت دارد.

از سوی دیگر، ارتباط تصویر با کلمات و مطالبی که در اطرافش قرار دارد باعث بهبود سئو تصویر و رتبه آن عکس در نتایج جستجوی تصاویر گوگل می‌شود؛ بنابراین انتخاب یک عکس مناسب اولین قدم در بهینه سازی تصاویر سایت است. البته باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از انیمیشن‌ یا تصاویر متحرک با فرمت GIF که این روزها بسیار محبوب شده است، نه تنها از جذابیت مطالب شما می‌کاهد، بلکه باعث فرار کردن کاربران وب‌سایت شما می‌شود. سئو عکس یا سئوی تصاویر (Image SEO) یکی از آیتم‌های مهم در چک لیست سئوی داخلی (On Page SEO) وب سایت محسوب می‌شود که نقش مهمی را در رتبه بندی یک صفحه ایفا می‌کند. از این رو بهینه سازی تصاویر برای کسب جایگاه بهتر در موتور جستجوی گوگل یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. عکس‌ها تاثیر بسزایی بر جذابیت بصری یک سایت و جلب توجه کاربر به مطالب آن دارند و به همین دلیل انتخاب تصاویر مناسب و بهینه سازی آنها موجب افزایش ترافیک ارگانیک یک سایت خواهند شد.

پیش از هر اقدامی در زمینه سئو تصاویر، ابتدا باید بهترین تصویر را برای صفحه یا محتوای سایت خود پیدا کنید. او می تواند رنگ های استفاده شده در عکس، کپی رایت های تصاویر، نوشته های داخل عکس و … را به خوبی تشخیص بدهد. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. ایندکس تصاویر در کنار نتایج جستجو یک ویژگی و مزیت بسیار عالی بود که کاربران از آن لذت می‌بردند، اما بعد از مدتی متوجه شدند که گوگل برخی از تصاویر آن‌ها را نشان نمی‌دهد.

البته موضوع این نیست که افراد علاقه ای به سئو عکس های سایت خود ندارد، بلکه اطلاعات کاملی در مورد بهینه سازی عکس در اختیار ندارد. اغلب مدیران سایت ها سئو و بهینه سازی تصاویر برای سایت را خلاصه در متن جایگزین یا ALT عکس میدانند در صورتی عوامل دیگری نیز بر این مورد تأثیر گذار هستند. در دستورالعمل‌های بهینه‌سازی تصاویر بر اساس اصول سئو به فرمت خاصی اشاره نشده است. ازجمله فرمت‌های متداول تصاویر برای وب‌سایت می‌توان به jpge و png اشاره کرد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. هر چه حجم یک عکس بیشتر باشد، سرعت لود آن صفحه نیز کمتر خواهد بود.

در این مقاله به صورت اختصاصی به نکات مهم برای سئوی تصاویر می‌پردازیم. در دنیای دیجیتال امروزی، محتوای بصری نقشی حیاتی در جذب کاربران و انتقال موثر اطلاعات ایفا می کند. تصاویر نه تنها تجربه کلی کاربر را در یک وب سایت بهبود می دهند، بلکه فرصتی برای افزایش دیده شدن در موتورهای جستجو از طریق جستجوی تصویر فراهم می کنند. علاوه بر این موضوع، تعریف ویژگی ابعاد تصاویر یک مزیت بسیار مهم دیگر هم دارد و آن جلوگیری از افزایش شاخص هسته حیاتی وب «تغییر چیدمان تجمعی» (Cumulative Layout Shift | CLS) است. بهینه‌سازی این پارامتر سیگنال‌های تجربه کاربری صفحه را بهبود می‌دهد. بنابراین مطمئن شوید که ویژگی طول و عرض را برای تصاویر و ویدیوهای وب‌سایت تعریف می‌کنید.

یکی از راه‌ها برای معرفی بهتر شبکه‌های اجتماعی (لینکدین، توییتر، فیسبوک و …)، استفاده از Open Graph است. برای درک بهتر این مفهوم و آشنایی با استانداردها و تکنیک‌های حرفه ای سئو با ما در دوره سئو همراه باشید. برای پیدا کردن لینک‌های شکسته تصاویر می‌توانید از این ابزار آنلاین استفاده کنید. متا تگ‌های OG، قطعه کدهایی هستند که نحوه نمایش URLها را هنگام اشتراک‌گذاری در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین و پینترست را کنترل می‌کنند. در صورت وجود هرگونه سؤال میتوانید در قسمت نظرات همین مقاله سؤال خود را بپرسید و از متخصصات ما پاسخ تخصصی و رایگان دریافت کنید.

حتما تصاویر خود را به نقشه سایتتان اضافه کنید، چرا که گوگ سریع تر تصاویر شما را ایندکس و به نتایج خود اضافه می‌کند. وقتی تصویر لود نمی‌شود، یک باکس با تصویر با برچسب alt در گوشه بالا سمت چپ مشاهده می‌کنید. سعی کنید هر تصویر در هر بخشی از متن شما مرتبط با همان موضوع محتوا و پاراگراف های آن باشد. طبق HTTP Archive، تصاویر به طور متوسط 21٪ از حجم کل صفحه وب را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است فشرده سازی تصاویر قبل از آپلود در سایت را به شدت توصیه می‌کنم.

البته پیشنهاد می کنیم تمامی تصاویری که می خواهید در سایت خود بارگذاری کنید را به حالت Webp ذخیره کنید. برای این کار کافیست تصویر را در فتوشاپ باز کرده، از قسمت " file "  گزینه " save as for web " را انتخاب کنید. این نکته را تقریباً همه پذیرفته‌اند که بزرگترین و ارزان‌ترین و معتبرترین مسیر ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند. اگر چه به نظر نمی‌رسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد،‌ اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم‌. «اصول و بهترین شیوه‌های سئو» دوره‌ای نوآورانه و جامع است که با دقت طراحی شده تا شما را در دنیای جذاب و حیاتی بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) راهنمایی کند. فرمت GIF تصاویر متحرکی هستند که در رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری و دکمه‌های CTA استفاده می‌شوند.

برای این کار می توانید از افزونه Simple Image XML Sitemap استفاده کنید. در مطلب " تگ ALT تصاویر چیست؟ " به صورت کامل در این باره صحبت کرده و آموزش های لازم را به شما داده ایم.

نقشه سایت تصویری فهرستی از تمام تصاویر موجود در سایت شما در اختیار گوگل قرار می‌دهد و شانس بیشتری برای نمایش آن‌ها در نتایج جستجوی خاص تصویر مانند Google Images وجود خواهد داشت. این عمل کمک می‌کند تا کاربران به صورت راحت‌تری در جستجوی تصویری به محتوای شما دسترسی پیدا کنند. فرمت‌های JPEG ، PNG و GIF به عنوان رایج‌ترین فرمت‌های تصاویر موجود بر روی وب شناخته می‌شوند و هر یک از آنها از روش‌های فشرده سازی خاصی استفاده می‌کنند. حجم عکس‌ها نیز در زمان آپلود صفحه مورد نظر تاثیر بسزایی خواهد داشت و از آنجایی که زمان بارگذاری صفحه برای سئوی آن اهمیت بسیاری دارد، باید در انتخاب فرمت عکس‌های خود دقت زیادی داشته باشید. وظیفه شما این است که بهترین و مناسب‌ترین فرمت را برای تصاویر خود انتخاب کنید و بدون پایین آمدن کیفیت‌ آنها، حجم عکس‌ها را کاهش دهید تا سریع بارگذاری شوند. فرمت JPEG یکی از کاربردی‌ترین فرمت‌های عکس است که دارای کیفیت بالا و حجم پایینی نسبت به سایر فرمت‌ها است.

وقتی کاربر یک سایت را باز می‌کند، در همان لحظه اول باید تمام عکس‌های و جزییات صفحه لود شود تا به کاربر نشان داده شود، حتی اگر اسکرول نکند و عکس‌ها را نبیند. با توجه به اینکه بیشتر زمان سایت به خاطر لود عکس‌هاست، کاربر باید زمان بیشتری را منتظر بماند. می‌دانید که برای گوگل هم سرعت سایت مهم است و هم رضایت کاربر که با کندی سایت هر دو را از دست می‌دهید! اما اگر افزونه lazy load را نصب و فعال کنید، وقتی کاربر وارد صفحه می‌شود همه عکس‌ها یکجا لود نمی‌شود و صفحه خیلی سریع نشان داده می‌شود. یکی دیگر از بحث‌های رایج در تحلیل سئو سایت‌ها، طبقه‌بندی راهکارهای سئو و بهینه سازی وب سایت است. این طبقه‌بندی را معمولاً به صورت تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) مطرح می‌کنند.

بعد از آن قرار است به نابینایانی که با دستگاه های مخصوص خودشان به شکل صوتی محتوای متنی سطح وب را میشنوند، در درک مفهوم تصاویر کمک کند. در نهایت هم به گوگل برای بررسی سئو محتوا و سئو تصاویر سایت شما کمک میکند. اما نکته مهمی در مورد آن وجود دارد آنهم اینکه شما با سئو کردن تصاویرِ هر صفحه از سایت، صرفا به سئو شدن خود صفحه کمک نمیکنید. بلکه با سئو عکس ها، کمک میکنید این تصاویر در نتایج جستجو و مخصوصا در بخش تصاویر گوگل نمایش داده شده و از این طریق هم به سایت تان بازدید جذب میکنید. احتمالاً امکان دارد که شما در این مرحله به فکر استفاده از تصاویر بزرگ و باکیفیت برای بهبود تجربه کاربری باشید، اما مراقب باشید!

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با کاهش حجم فایل تصویر، بارگذاری آن در صفحات وب سریع‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد. نکته مهم در فشرده‌سازی تصاویر رسیدن به تعادلی قابل‌قبول بین حجم تصویر و کیفیت آن است. با استفاده از فرمت GIF می‌توانید تصاویر متحرک یا انیمیشنی به وب‌سایت اضافه کنید.

فراموش نکنید که زمان بارگذاری صفحه یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی وب‌‌‌سایت در دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ است. با در نظر گرفتن نکات بالا در مورد فرمت تصاویر، باید بتوانید در صورت لزوم حجم تصاویر را کم کنید. نکته بسیار مهمی که بارها توسط وب‌سایت‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود، تغییر نام فایل تصویر قبل از بارگذاری آن در وب‌سایت و انتشار محتوا است. طبق گفته خود گوگل، اصطلاح نام فایل تصویر بعد از انتشار و «نمایه‌گذاری» (Indexing) آن در سطح وب تأثیر بسیار کمی در بحث بهینه‌سازی تصاویر دارد و عملا کمکی به وضعیت تصاویر وب‌سایت نمی‌کند. متن ALT زمانی که تصاویر در سایت لود نمی شوند، به کاربر نشان داده خواهند شد.

تصاویر واکنش‌گرا این قابلیت را دارند که با توجه به ابعاد دستگاه تغییر کنند. به بیان دیگر، تصاویر واکنش‌گرا این امکان را دارند که براساس ابعاد دستگاه تغییر اندازه دهند. با استفاده از گزارش تصاویر بدون alt در جت سئو می‌توانید فهرست تصاویری که ویژگی alt ندارند را پیدا کنید. اگر تا به حال از جت سئو استفاده نکرده‌اید، همین الان قدرت جت سئو را امتحان کنید. با ما همراه باشید تا به رازهای موفقیت در سئو تصاویر پی ببرید و سایت‌تان را به یک قدرت‌خانه‌ی بصری تبدیل کنید. تصاویر گرافیکی را می‌توانید از سایت‌هایی مانند dribbble.com یا freepik.com دانلود کنید.

امکان آپلود تصویر از درایو گوگل، دراپ باکس و همینطور آدرس URL از جمله امکانات خوبی‌ست که این وبسایت در اختیار ما قرار می‌دهد. بعلاوه این امکان را داریم که علاوه بر تبدیل فرمت، حجم تصاویر را نیز به کمک ابزارهای جانبی این وبسایت، کاهش دهیم. بعد از اینکه فرمت تصویر برای استفاده در سایتمان را انتخاب کردیم، نوبت به تغییر فرمت است. تقریبا 99% از تصاویری که برای بارگذاری در سایت انتخاب می‌کنیم نیازمند بهینه‌سازی هستند. اولین مرحله پیش از هرگونه بهینه‌سازی در کیفیت و حجم، تغییر تصاویر به فرمت مناسب است. تصاویر درصد قابل توجهی از فضای وب را به خود اختصاص داده‌اند و به همین دلیل چه بعنوان یک فعال در حوزه سئو، چه بعنوان مدیر یک وبسایت و چه کدنویس، باید بتوانیم به درستی از آن‌ها استفاده کنیم.

آموزش‌های رایگان ما شامل مقالات، پادکست و فیلم‌های آموزش سئو است. آموزش‌های حرفه‌ای ما شامل دوره‌های آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم‌، همایش و کارگاه) است.کار دیگر ما در آکادمی سئو سفینه؛ تولید ابزارهای سئو است. همچنین باید سعی کنید تعداد تصاویر موجود در صفحه را فقط با استفاده از تصاویری که کاملاً ضروری هستند، محدود کنید. اگر یک تصویر ارزش اضافه نمی‌کند یا UX را بهبود نمی بخشد بهتر است از آن استفاده نکنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، اضافه‌کردن تگ‌های OG بسیار ساده‌تر است.

اگر از تصاویر تار و با کیفیت پایین استفاده می‌کنید، ممکن است گوگل نتواند تشخیص دهد که تصویر شما با مورد اسکن شده توسط کاربر مطابقت دارد. به علاوه تصاویر با وضوح پایین تجزیه و تحلیل مناسب محصولات شما را برای کاربران دشوار می‌کند. اهمیت سئو تصویر یا بهینه‌سازی عکس در سئو روز به روز بیشتر می‌شود و حالا باید علاوه بر متن محتوا، شما روی سئو تصاویر درون محتوا نیز برنامه داشته باشید. سئو تصاویر در موبایل اگر به اشتباهی و درست انجام نشود بانس ریت بالا و نرخ تبدیل کمی را برای شما ایجاد می‌کند. اما در بهترین حالت ممکن اگر ظاهر و ابعاد تصاویر شما در نسخه موبایل نیز به درستی کار کند، می‌تواند به شما قدرت رتبه بندی بیشتر و تعامل بهتر کاربر را بدهد.

به عنوان مثال، اگر عکس محصول آپلود می‌کنید این افزونه به صورت خودکار نام فایل را نام محصول می‌گذارد که این امر در سئو تصاویر کمک می‎‎‌‌کند. برخی از کلمات کلیدی برای نام تصاویر و برخی عبارتی متناسب با هدینگ را انتخاب می‌کند. یکی از نکات مهم انتخاب نام انگلیسی به جای نام فارسی برای فایل است. بهتر است برای درک بهتر ربات‌های گوگل از نام انگلیسی برای فایل عکس‌ها استفاده کنید. استفاده از تصاویر کپی از سایت‌های دیگر در بسیاری از سایت‌های ایرانی رواج دارد که صد در صد از نظر سئو کار اشتباهی است.

در حال حاضر بهترین روش استفاده از خصوصیت srcset است، در واقع باید برای اندازه های مختلف صفحه نمایش، تصاویر مربوط به همان اندازه باید نمایش داده شود تا سرعت صفحه و حجم دانلود و پهنای باند به درستی مصرف شود. اگر به دنبالبررسی سئو سایت خود هستید پیشنهاد میکنیم از جت سئو استفاده کنید. جت سئو یکافزونه سئو کروم هم دارد که به کمک آن می توانید مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید. چون این فرمت سایر تصاویر را کوچک می‌کند و در اکثر دستگاه‌ها ساپورت می‌شود می‌توان گفت بهترین گزینه برای تصاویر محسوب می‌شود. فراموش نکنید که زیاد هم از عکس ها در مقالات خود استفاده نکنید؛ هر عکس باید با هدف خاصی استفاده شود.

CDNها گروهی از سرورها هستند که در نقاط مختلف جغرافیایی توزیع شده‌اند. هر یک از این سرورها، یک کپی از محتوای ثابت یا داینامیک سایت را نگهداری می‌کنند. هنگامی‌که کاربری درخواست دسترسی به محتوای سایت را می‌دهد، نزدیک‌ترین سرور CDN محتوا را به کاربر تحویل می‌دهد. یکی از نقش‌های CDN‌ این است که می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصاویر را به کاربران تحویل دهند. بیشترین کاربرد این نوع فرمت برای تصویرسازی‌های گرافیکی است و نمی‌توان تصاویری را که واقعی و طبیعی هستند، با این فرمت در سایت بارگذاری کرد. یکی از راه‌هایی که گوگل تصاویر سایت را در SERP نمایش می‌دهد، image sitemap یا نقشه سایت تصاویر است.

آپلود محتوای جدید و منحصربه‌فرد یا به اصطلاح Uniq تاثیر زیادی در سئو سایت دارد. یک نکته مهم این هست که همیشه نتایج بخش تصاویر رو به ازای کلیدواژه مورد نظرتون بررسی کنید تا متوجه بشید که کاربری که اون کیورد رو جستجو میکنه دنبال چیه. یکی از مواردی که کمتر بهش توجه میشه استفاده از تصاویر progressive هست. برخلاف تصاویر معمولی که از بالا به پایین و به طور کامل لود میشن، تصاویر Progressive اول به طور محو و کامل لود میشن و به تدریج کیفیتشون افزایش پیدا میکنه. راه اول استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ، لایت روم یا کپچر وان است. با این نرم‌افزارها، می‌توانید یک خروجی با کیفیت و حجم مناسب از عکس بگیرید.

در نتیجه تکنیک ریسپانسیو تصاویر به دلیل کاهش زمان لود صفحه، تجربه کاربری خوبی را درون یک سایت رقم می‌زند. شما می‌توانید با استفاده از کدهای CSS و جاوا اسکریپت تصاویر ریسپانسیو برای سایت ایجاد کنید تا هیچ زمانی اندازه عرض تصویر از عرض والدش بیشتر نشود و متناسب با کم شدن اندازه عرض تصویر، ارتفاع آن هم کاهش یابد. سئو تصاویر تقریباً کار ساده‌ای است، حتی می‌توان گفت ساده‌تر از سئو متن و سئو خارجی! فقط کافی است کمی وقت صرف کرده و یک عکس باکیفیت و مرتبط پیدا کنید. سپس آن را با برنامه‌های ویرایش عکس متناسب با هویت سایت و محتوای صفحه خود تغییر داده و با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله داده شد آن را بهینه‌سازی کنید. به این وسیله برای صفحات سایتتان یک امتیاز بیشتر در صفحه نتایج جستجوی وب و هم‌چنین صفحه نتایج تصاویر خواهید گرفت.

حتی اگر تمام نکات برای استانداردسازی تصویر مانند ابعاد، حجم مناسب و… رعایت شود اما عکس تکراری باشد، باز هم تاثیر لازم را نخواهد داشت. شاید استفاده از تصاویر آماده راحت باشد اما توصیه اما ساخت تصاویر اورجینال است. تصاویر اورجینال را می‌توانید با ویرایش عکس، اسکرین شات گرفتن از ویدیوهای مرتبط به جای دانلود تصاویر از گوگل و هنر گرافیک خلق کنید. تصاویر حتی می‌توانند تکمیل‌کننده یا خلاصه‌ای از موضوع متن را به کاربر ارائه دهند. برای مثال می‌توان از اینفوگرافیک که تصاویری حاوی متن هستند استفاده کرد و بخشی از متن را در آن‌ها جمع‌بندی و خلاصه کرد. کاربر با مطالعه متن تصویر، زمان بیشتری در سایت شما می‌ماند و این موضوع به افزایش ترافیک سایت کمک می‌کند.

به علاوه گوگل با استفاده از متن جایگزین موضوع و محتوا را بهتر درک می‌کند. برخلاف نام تصویر، متن توصیفی و جایگزین می‌توان طولانی هم باشد و حتی استفاده از کلمه کلیدی در آن بلامانع است. البته در این مورد نباید زیاده‌روی کرد و باز هم کلمه کلیدی باید به میزانی استفاده شود که توسط گوگل استاندارد تشخیص داده شود. نوشتن متن جایگزین تصویر یا در اصطلاح کپشن‌نویسی، باید با دقت زیاد انجام شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه SEO Friendly Images برای انتخاب خودکار نام فایل تصاویر استفاده کنید.

همچنین این کار می‌تواند ارتباط محتوای شما را افزایش دهد و شانس نمایش تصاویر را در SERP و Google Images هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی افزایش دهد. که این حجم کم باعث می‌شود سرعت بارگذاری و ذخیره‌سازی آن‌ها در دستگاه‌های مختلف مطلوب‌تر شود. همچنین با بهینه‌سازی تصاویر، امکان به نمایش درآمدن تصاویر بصورت کوچک‌تر در کنار لینک شما در صفحه نتایج جستجو میسر می‌شود. دقت نمایید که بهتر است تا حد ممکن کلمه کلیدی که قرار است برای آن صفحه تصاویر ساخته شود در متن های جایگزین یا alt تصاویر گنجانده شود تا گوگل به آن تصویر در کلمه کلیدی مورد نظرتان رتبه بهتری بدهد. شما میتوانید برای این گام از سئو تصاویر از پلاگین های پولی مثل smush (+) و سایر پلاگین های نعرفی شده در مقاله بهترین افزونه سئو وردپرس استفاده کنید یا از ابزارهای آنلاینی مثل سایت tinypng (+) کمک بگیرید.

حالا شما میتوانید از این استفاده کرده و با نوشتن کلمات کلیدی و آدرس سایت تان در این کدها، سئوی تصاویر را بیشتر از قبل بهبود بدهید. Title تصاویر، معمولا (با توجه به پوسته سایت شما) در صفحات و زیر عکس ها نمایش داده میشود. دقیقا همان جایی که قرار است در سایت متن جایگزین عکس را بنویسید، یک بخش هم برای نوشتن “عنوان” یا title عکس تعیین شده. البته حواستان باشد که متن نوشته شده در این قسمت، در صفحه به کاربر شما نمایش داده میشود. استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.


سئوکار ناصر رسولی