بی ام و x4 بهتر است یا پورشه ماکان؟

بی ام و x4 یک خودرو از سری قدرتمند بی ام و x است که در سال 2014 برای اولین بار نقاب از چهره برداشت. این خودر

توسط AKHSHIJNEWS در 8 تیر 1399
بی ام و x4 یک خودرو از سری قدرتمند بی ام و x است که در سال 2014 برای اولین بار نقاب از چهره برداشت. این خودرو در دو مدل پایه 28i و پیشرفته m40i به بازار عرضه شد اما تنها مدل پایه آن مجال رخ‌نمایی در بازار ایران را پیدا کرد. پورشه ماکان نیز در همان سال درحالی‌که عنوان اولین کراس‌اوور شرکت پورشه را یدک می‌کشید، به بازار آمد. این خودرو هم چهار تیپ مختلف دارد که با نام‌های مدل پایه، مدل s، مدل GTS و مدل turbo شناخته می‌شوند. در این مورد نیز تنها مدل پایه اجازه ورود به بازار ایران را پیدا کرد. در متنی که می‌خوانید دو کراس‌اوور خوش‌ساخت و ایمن آلمانی یعنی پورشه ماکان و بی ام و x4 در دو کفه ترازو قرار گرفته‌اند.

مقایسه طراحی

هنگامی‌که از بیرون به این دو خودروی آلمانی نگاه می‌کنید، می‌توانید تمامی المان‌های یک طراحی زیبا را به‌صورت یکجا در چهره این دو رقیب آلمانی مشاهده کنید. نقطه‌ضعف اصلی بی ام و x4 در طراحی وجود یک فضای خالی زیاد میان لاستیک و گلگیر است که تا حدی زیبایی آن را تحت‌الشعاع قرار داده است. درحالی‌که پورشه ماکان یک خودروی شاسی‌بلند با اندازه متوسط است که به‌خوبی توانسته دین خود را به شرکت پورشه ادا کند. استفاده از چراغ‌های LED در کنار چراغ‌های روشنایی روز و جلوپنجره مشکی‌رنگ در نمای جلویی هر خودرویی را به مبارزه می‌طلبد. همچنین حالت خمیده و پهن صندوق هماهنگی خوبی با رینگ‌های پهن این خودروی اسپرت برقرار کرده است. کیفیت بسیار بالای مواد استفاده‌شده در هر دو خودرو جایی برای بحث در این بخش باقی نگذاشته است. هر دو خودرو با اینکه برای 5 سرنشین بزرگ‌سال طراحی شده‌اند، در تامین فضای کافی در قسمت عقب عملکرد موفقی نداشته‌اند. طراحان بی ام و x4 با رعایت دقیق اصول ارگونومیک در جایگذاری قسمت‌های مختلف کابین امکان دسترسی راحت را به امکانات کنترلی و قسمت‌های مختلف کابین چه برای راننده و چه برای سرنشین فراهم کرده‌اند. بااین‌حال حجم زیاد دکمه‌های قرارگرفته بر روی داشبورد پورشه ماکان باعث ایجاد گیجی در مواجهه اولیه با این خودرو می‌شود.

امکانات رفاهی

انتظار می‌رود که هر دو خودرو با توجه به قیمت بالایی که دارند لیست کاملی از امکانات رفاهی را ارائه دهند که در این مورد هر دو عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده‌اند. از امکانات مشترک در هر دو خودرو می‌توان به دی‌لایت، چراغ‌های زنونی اتوماتیک در جلو، سیستم مالتی مدیا مجهز به رادیو ستلایت و HD و پشتیبانی از ورودی‌های AUX، MP3 و بلوتوث، آینه میانی الکتروکرومیک، آینه‌های برقی جانبی، سانروف و ورود بدون کلید اشاره کرد. بی ام و x4 برای تکمیل این فهرست مواردی چون 9 بلندگو، امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صفحه‌نمایش 8.8 اینچی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، کنترل اتوماتیک آب‌وهوا، سیستم ذخیره حالت دلخواه صندلی راننده، سیستم یخ‌زدایی شیشه عقب، درب برقی صندوق‌عقب و چراغ مطالعه در عقب را به آن افزوده است. پورشه ماکان نیز با افزودن امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، 10 بلندگو، درگاه کارت SD، صفحه‌نمایش 7 اینچی، گرم‌کن آینه‌ها، شیشه‌های رفلکس در عقب، سیستم تهویه هوای سه منطقه‌ای، خنک‌کننده صندلی جلو، سنسور باران و سیستم ذخیره حالت رانندگی این فهرست را تکمیل کرده است.

مشخصات فنی

مدل پایه بی ام و x4 یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ دارد که حداکثر قدرت 240 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر تولید می‌کند. انتقال توان تولیدشده به هر چهار چرخ در بی ام و x4 بر عهده یک گیربکس هشت دنده اتوماتیک است. این گیربکس امکان انتخاب حالت دستی و در دست گرفتن کنترل رانندگی را برای راننده فراهم می‌کند. بی ام و x4 برای رسیدن از حالت سکون به سرعت صد به 6.3 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن 209 کیلومتر بر ساعت است. همچنین شما با داشتن 7.3 لیتر سوخت در باک این خودرو می‌توانید یک مسیر ترکیبی صد کیلومتری را با خیال راحت بپیمایید. نسخه پایه ماکان که در بازار ایران موجود است، همانند رقیب خود از یک پیشرانه 2 لیتری برای تولید توان 252 اسب بخار و 370 نیوتن متر بهره می‌گیرد. کافی است 6.7 ثانیه زمان در اختیار پیشرانه و گیربکس 7 سرعته خودکار دوکلاچه این خودرو قرار دهید تا نهایت لذت را از رسیدن تقریبا آنی از صفر به صد تجربه کنید. همچنین می‌توانید با قرار دادن گیربکس در حالت دستی کنترل خودرو را در دست گرفته و تا سرعت 229 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید. این خودرو برای پیمایش یک سیکل ترکیبی تنها به 7.4 لیتر بنزین نیاز دارد.

ایمنی

هر دو خودرو در این بخش نیز سنگ تمام گذاشته و با استفاده از امکاناتی چون ترمز کمکی، دوربین عقب، هشدار خروج از خط، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، سیستم کمکی پارک، کیسه‌های هوای برای سرنشینان جلو و عقب و در قسمت جانبی، سیستم کنترل پایداری، ترمز ABS و ترکشن کنترل نهایت تلاش خود در بخش ایمنی را به کار برده‌اند. در بی ام و x4 می‌توان تجهیزات اضافه‌تری را چون کیسه هوای جانبی برای سرنشینان عقب، اتو پارک و ایموبلایزر یافت. این فهرست برای پورشه ماکان با افزودن کیسه هوا در قسمت زانوی راننده، کروز کنترل تطبیقی و قفل چرخ‌ها تکمیل می‌شود. جمع‌بندی بدون شک مجموعه امکانات به‌کاررفته در بی ام و x4 و پورشه ماکان رانندگی با آن‌ها را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کنند. هم‌چنین سیستم‌های کمک‌راننده یاری‌رسان خوبی برای رانندگان کم‌مهارت‌تر است. البته تجربه نشان می‌دهد که ماکان در سرعت‌های بالاتر خودروی باثبات‌تری است اما کنترل بی ام و x4 در پیچ‌ها ساده‌تر است. همچنین گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بی ام و x4 سرعت و نرمی تعویض دنده را افزایش می‌دهد. برای سفرهای درون‌شهری و ترددهای روزانه بی ام و x4 خودروی مناسب‌تری است. اما اگر می‌خواهید رانندگی با سرعت بالا را تجربه کنید یا مهارت خود را برای رانندگی در پیچ‌های تنگ محک بزنید، پورشه ماکان امکانات بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. بااین‌حال برای تجربه چالش‌های رانندگی با پورشه ماکان ناچار به پرداخت هزینه‌ای در حدود دو برابر بی ام و x4 هستید. هم‌چنین هزینه نگهداری پورشه ماکان بسیار بالاتر بوده و دستیابی به قطعات یدکی یا خدمات پس از فروش آن دشوار است. منبع
آخرین مطالب