موتور 206 RC آرسی

دومین چیزی که در نمای جانبی ما را شگفت زده میکند، درهای جلو که به سبک کوپه های اسپرت، طول زیادی دارند و خبری ا

توسط AKHSHIJNEWS در 20 آبان 1400
دومین چیزی که در نمای جانبی ما را شگفت زده میکند، درهای جلو که به سبک کوپه های اسپرت، طول زیادی دارند و خبری از درهای عقب نیست. البته طول عمر این بچه شیر اروپایی زیاد نبود و در سن سه سالگی، یعنی سال ۲۰۰۶ برای همیشه از خط تولید خداحافظی کرد. مشتريان ما از سراسر ايران براى دريافت خدمات بصورت حضورى و يا ارسال خودرو پروژه هاي خود را اجرايي ميكنن و ما در طول مسير با ارايه خدمات و تامين قطعات مصرفى آنها را تنها نخواهيم گذاشت،اين يكى از دلايل انتخاب ما توسط مشتريان ماست. از دیگر قطعات کرومي داخل خودرو میتوان روکش پدال ها را نام برد. نمای عقب تیپ RC تفاوت زیادی با نمونههای دیگر ندارد، تنها میتوان به سیستم اگزوز متفاوت با سر اگزوزهای دوبل آن و یک بالچه که تأثیر بسزایی در زیبایی این خودرو گذاشته است، اشاره کرد. برویم سراغ لاستیک ها ، رینگهای 17 اینچی با پهنای 205 میلیمتری که با نام “آتلانتیس” شناخته میشود به جذابیت این خودرو بسیار افزوده و آن ها اسپرت تر کرده است. شتاب اولیه این 206 خیره کننده است ولی اصل ماجرا شتاب ثانویه است و دیدن عقربه سرعت سنج که به سرعت بالا رفتن عقربه دور موتور تیپ 5 شما به عدد 170 نزدیک میشه و ترس ما از دما و شرایط لاستیک ها جلوی افزایش سرعت رو میگیره! رو جداگانه تهیه کردم که باز موتور خریداری شده به تهران نرسید و این بار مجبور به خرید یک دستگاه 206 RC اوراقی از دبی و انتقال کامل ماشین به تهران شدم که بعد از رسیدن ماشین به گاراژ شروع به باز کردن کلیه قطعات از روی RC و بستن آن بروی ماشین خودم که اتفاقا همین موضوع باعث شد که ماشین بطور کامل تبدیل به یک RC چهار در شود ! لنتهای بهکار رفته در صفحه کلاچ از جنس گرافیت هستند که ضمن مقاومت حرارتی بالا، قدرت اصطکاک بیشتری دارند و بههمین دلیل نیمکلاچ کردن با این خودرو کار دشواری است زیرا صفحه به محض نزدیک شدن به فلایویل، با آن کوپل شده و یک شتاب ناگهانی را ایجاد میکند.اکسل عقب استاندارد تیپ 5 بنا به دلایل مختلف از جمله ثبات بهتر خودرو و ترمزهای دیسکی، با نمونه بهکار رفته در RC تعویض شده است. اما ایده این خودرو چگونه شکل گرفت و دلیل محبوبیت آن چه بود؟ جعبه دنده آن 6 سرعته خطی بود. البته تیونیگ کارها حتی قدرت فعلی این پیشرانه را راضی کننده نمیدانند و دست به ارتقای آن میزنند. پیشرانه بدون تغییر خاصی دورن سینه 206 نصب شده و هیچیک از قطعات موتور تغییر نکردهاند. تیپ 4 پژو به دلیل اینکه قطعات آن به ایران وارد میشد و ایران خودرو فقط آن را مونتاژ میکرد، نادرترین تیپ 206 است. در دنیای حرفهای تیونینگ رسم است که اگر خودروی از نظر فنی و قوای محرکه ارتقاء پیدا کند، به همان میزان نیز باید ترمزهایش بهینه سازی شود زیرا کنترل یک خودی قدرتمند با ترمزهای ضعیف کاری نشدنی است.بههمین دلیل تیونر بوستر و تعدادی از متعلقات سیستم ترمز را با نمونههای مورد استفاده در مدلهای RC جایگزین کرده است که میتواند به خوبی خودرو را متوقف کند. همچنین این خودرو دارای بخش های ایمنی و آپشن های کارآمد و ضروری متعددی است که میتواند حس امنیت خوبی به راننده و سرنشینان منتقل کند. از بخش های ایمنی و آپشن های کارامد و ضروری خودرو، می توان سیستم کروزکنترل و سیستم کنترل الكترونيكي پایداری یا ESP را نام برد. قطعه دیگر در بخش ایمنی، دزدگیر فابریک این خودرو است که از برند TEXTON انتخاب شده و برای تهیه و نصب آن باید حدود 750 هزار تومان هزینه کنید. این شرکت ابتدا مدل 205 را عرضه میکرد در سال 80 آن را متوقف کرده و 206 را جایگزین آن کرد. سال 2007 این خودرو با CC 207 جایگزین شد. غربیلک فرمان اين خودرو با نمونه 207 RC تعویض شده و بسیار خوش دست تر است. سپر جلو حجیم تر، ورودی هوای بزرگ تر و گلگیرها با قوس بیشتر که به چهره تهاجمی این خودرو کمک زیادی کرده اند. از قابلیت های این برف پاککن ها میتوان به بزرگتر و کشیده تر بودن تیغه ها اشاره کرد که سطح زیادی از شیشه را در برمی گیرند و به طور کلی، دید راننده را باز می کنند. پژو به این خیال بود که این 106 و مدلی که دو سال بعد به جای 309 معرفی شد، یعنی پژو 306، دست مردم را برای انتخاب باز میگذارند و فروش خوبی خواهند داشت و در این صورت میتواند کم کم 205 را کنار بگذارد. این آیینه ها به صورت برقی تنظیم و باز و بسته می شوند. و مال 206 rc بسته بشه . پژو 206 در کل بهدلیل استایل اسپرت، وزن نسبتا کم و پتانسیل فنی بالا یکی از اولین انتخابها در حوزه تیوینگ به شمار میرود. مدل XR با موتور 1.4 لیتری محبوبترین مدل این ماشین به شمار میرود. موتور TU3 و جعبه دنده 5 سرعته از ویژگیهای فنی این تیپ است. وزن سنگینتری دارد و جعبه دنده آن 4 سرعته است. در کابین، قطعاتی شامل دستگیره درها، پره های دریچه کولر، شستي ترمزدستی و درِ داشبورد از جمله تغییرات ظاهری آن محسوب می شوند. دستگیره ها و زه ها همگی با سلیقه مالک برای زیبایی هر چه تمامتر به رنگ بدنه خودرو در آمده اند. شیب سنج و قطب نما و هشدار سوختگی تمام حسگرهای موجود در خودرو از کوچکترین قابلیت های این قطعه است. جوانان ايراني که از نعمت اين خودروي همه چيز تمام، محروم شدهاند خود دست بهکار شده و روي تيپهاي 2 و 5 موجود در ايران شروع به تيونينگ، تغييرات موتوري، ظاهري و آپشني کرده و سعي در ايجاد يک RC فول دارند که هر فرد با توجه به بودجهاش يک سري تغييرات را ميتواند ايجاد کند. طبيعي است که اين همه قدرت را نميتوان به يک جعبه دندۀ معمولي انتقال داد چراکه جعبه دادههاي موجود در تيپهاي ديگر توان تحمل اين قدرت را نداشته و فقط باعث تلف شدن قدرت موتور ميشوند. یکسال بعد، یعنی سال 99، پژو مدل 206 GTi با موتور 2 لیتری و سرعت 210 کیلومتر در ساعت را رونمایی کرد و در سال 2003 نیز 206 RC بود که به عنوان جدیدترین مدل در خط تولید پژو قرار گرفت. ایران راهی بود برای صدور پژو SD به کشورهای ترکیه، روسیه و الجزایر. نسخه چهار در 206 هم توسط شرکت ایران خودرو در سال 2005 معرفی شد که در کشور ایران، آفریقای شمالی، چین، روسیه و بلغارستان عرضه میشود. اما این مورد در ایران فرمان راست به چه درد میخوره؟ 206 با این موتور شتابی در حدود 7.4 ثانیه برای 0 تا 100 میتواند داشته باشد که با همین شتاب میتوان خیلی از غولهای بازار ایران را شکست داد. این خودرو با اتکا به این اعداد و ارقام میتواند ظرف 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که از این حیث باید گفت حتی از خودروهای چند ده میلیونی بازار هم سریعتر است. 206 با اين موتور شتابي در حدود 7.4 ثانيه براي 0 تا 100 ميتواند داشته باشد که با همين شتاب ميتوان خيلي از غولهاي بازار ايران را شکست داد. با حدود هزينهي 80 تا 90 ميليون تومان ميتوان يک RC فول را جمع کرد که پرداخت چنين هزينۀ زيادي تنها از يک عاشق 206 بر ميآيد. برای خرید این نوع محور مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان باید هزینه کنید. در انتها در مورد پژو 206 باید گفت که این خودرو به دلیل خاصیت اسپرتی ذاتی که دارد، میتواند یکی از بهترین گزینه ها برای تیونینگ باشد. این خودرو به دلیل کوچک بودن صندوق عقب 206، در سال 2006 معرفی شد. ولی این اگزوز دولول استیل به همراه بالچه کوچک و آنتن کوتاه انتهای سقف است که RC را به یک خودروی خاص تبدیل میکند. فرمان کوچک OMP حالتی کاملا اسپرت دارد و برای چرخاندنش باید انرژی بیشتری صرف کنید. از آپشن های دیگر و ضروری پژو 206 RC ، باید ازسیستم ترمز ضد قفلABD، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری یا ESP، سیستم ضد سرقت و کروز کنترل نام برد. همچنین در صنعت خودروسازی رسم است که اگر خودرویی از نظر فنی و قوای محرکه ارتقاء پیدا کند، به همان میزان نیز باید ترمزهایش بهینه سازی شود، زیرا کنترل یک خودروی قدرتمند با ترمزهای ضعیف کاری نشدنی است. همچنین آیینه های جانبی برقی و چراغ شور از امکاناتی هستند که قبلا به آنها اشاره کرده ایم. در جلوي اين تيپ دو چراغ شور هم به چشم ميخورد که هنگام استفاده از برف پاک کنهاي خودرو آب را با فشار زياد روي چراغها اسپري ميکند. اغلب افرادی که 206های معمولی خود را به 206 RC تبدیل میکنند به دلیل نایاب بودن و همچنین گران بودن و دشوار بودن نصب این قطعه، به جای چراغ شور از ماکت چراغ شور استفاده میکنند که فقط جنبه نمادین دارد. این خودرو که در مولهاوس فرانسه و رایتون انگلیس ساخته میشد، به دلیل ظاهر جذاب و به صرفه بودن، به سرعت به محبوبیت رسید. شرکت پژو جزو شرکت های خودروسازی مطرح جهان است و مانند خودروسازان داخلی ما نیست که با افزودن چند آپشن و تغییرات جزئی در ظاهر خودرو، یک نسخه جدید معرفی و روانه بازار کند، بلکه تغییرات اساسیتری روی خودروها اعمال میکند. همچنین در سال ۲۰۰۲ توانست عنوان 《خودروی رالی برتر سال》را تساحب کند. همچنین گشتاور این خودرو در دور موتور ۴۷۵۰ دور در دقیقه، ۲۰۲ نیوتون متر است. برای این تیپ پژو یک پیشرانهی 4 سیلندر 2.0 لیتری 16 سوپاپ با کد EW10 J4S در نظر گرفته که توانایی تولید 178 اسب بخار در دور موتور 7000 دور در دقیقه و گشتاور 202 نیوتن متری در دور موتور4750 دور در دقیقه را دارد در حالی که نمونههای وارد شده به کشور از نوع Tu3 و Tu5 بوده که به ترتیب 1.3 و 1.5 لیتری بوده و نمونۀ Tu5 حداکثر توان خروجی 110 اسب بخار را دارد. براي اين تيپ پژو يک پيشرانهي 4 سيلندر 2.0 ليتري 16 سوپاپ با کد EW10 J4S در نظر گرفته که توانايي توليد 178 اسب بخار در دور موتور 7000 دور در دقيقه و گشتاور 202 نيوتن متري در دور موتور4750 دور در دقيقه را دارد در حالي که نمونههاي وارد شده به کشور از نوع Tu3 و Tu5 بوده که به ترتيب 1.3 و 1.5 ليتري بوده و نمونۀ Tu5 حداکثر توان خروجي 110 اسب بخار را دارد. این ماشین که سقفی تاشو داشت از موتور 1.8 لیتری TU5 و یا 2 لیتری EW10J4 بهره میبرد. 206 فول آپشن مجهز به موتور RC با قدرت 180 اسب بخار. از همین رو جعبه دنده هم با نوع دیگری جایگزین شده تا راننده بتواند در هر لحظه با فشار دادن پدال گاز تمام 178 اسب بخار این شیر خفته را آزاد نماید. از همين رو جعبه دنده هم با نوع ديگري جايگزين شده تا راننده بتواند در هر لحظه با فشار دادن پدال گاز تمام 178 اسب بخار اين شير خفته را آزاد نمايد. از همین رو یک گیربکس تقویت و اصلاح شده، ساخت شرکت پژو-سیتروئن روی این خودرو نصب شده است. همچنین در این گیربکس که مکانیزم تعویض دندهها کوتاهتر شده، نسبت دندههای یک به دو نیز اصلاح شده است. همچنین بر روی شیشه از داخل اتاق، حسگر باران نصب شده و در هوای بارانی به صورت اتوماتیک برف پاککن ها را فعال میکند. همچنین بر روی شیشه از داخل اتاق، حسگر باران نصب شده و در هوای بارانی به صورت اتوماتیک برف پاککنها را فعال میکند. همچنین از دیگر آپشنهای این خودرو میشود به سیستم کروز کنترل، سیستم کنترل الكترونيكي پایداری یا ESP و سیستم کنترل کشش ASR اشاره کرد. از آپشنهاي ديگر و ضروري ميتوان از سيستم کنترل الکترونيکي پايداري يا ESP و کروز کنترل نام برد که وجود هر کدام در زمان نياز خودش بسيار کاربردي است. نماي عقب تيپ RC تفاوت زيادي با نمونههاي ديگر ندارد، تنها ميتوان به سيستم اگزوز متفاوت با سر اگزوزهاي دوبل آن و يک بالچه که تأثير بسزايي در زيبايي اين خودرو گذاشته است، اشاره کرد. با کمي دقت بيشتر ميتوان فهميد که گلگيرهاي تيپ RC هم دستخوش تغييراتي شده و قوس بيشتري دارد که به چهرۀ تهاجمي اين تيپ بسيار کمک کرده است. موتور TU3 1.36 لیتری که توان تولید 75 اسب بخار دارد بر روی این ماشین قرار گرفته است. محبوب پرفروش. مجهز به موتور TU5 که توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل 147 نیوتنمتر دارد. خانواده ی پژو ۲۰۶، در ایران به طور کلی از دو پیشرانه ی ۱۴۰۰ سی سی ۸ سوپاپه با کد TU3، و ۱۶۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپه با کد TU5 استفاده میکند. خوشبختانه خانواده موتورهای بهکار رفته در پژو 206 از نظر نصب طوری طراحی شدهاند که بدون نیاز به تغییر در دسته موتورها و فضای دورن محفظه، موتور به راحتی در زیر کاپوت 206 جای میگیرد. خوشبختانه خانواده موتورهای بهکار رفته در پژو 206 از نظر نصب طوری طراحی شدهاند که بدون نیاز به تغییر در دسته موتورها و فضای دورن محفظه موتور بهراحتی درون سینه 206 جای میگیرند. ولی برای پژو ۲۰۶ RC ، یک پیشرانه ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ در نظر گرفته شده است که توانایی تولید ۱۷۵ اسب بخار در دور موتور ۷۰۰۰ دور دقیقه و گشتاور 202 نیوتن متری در دور موتور ۴۷۵۰ دور در دقیقه را دارد. آنتن رادیویی کوتاه انتهای سقف RC قابلیت دریافت سرویس نویگیشن را نیز دارد. ولی اکنون این سوال پیش می آید که یک RC فابریک 3 در که توسط خود پژو ساخته شده است چه عملکرد و قابلیت هایی دارد؟ آنتن راديويي هم از جلوي خودرو به عقب منتقل شده است که توانايي پشتيباني از سرويسهاي نويگيشن را هم دارد. در نمای پشتی سپر و فرم درب صندوق عقب مانند 206 های معمولی است. این خودرو در نمای پشتی کمترین میزان تغییرات را تجربه کرده است. هندلینگ این خودرو نیز در بین همرده های زمان خودش نسبتا خوب بوده. چون در آن زمان خودروهای رقبا مانند فورد فیستا و پولوی فولکس واگن، خیلی خوب فروخته میشدند و حتی محبوبتر هم شدند. پژو 206 RC با موتور 2000 تنفس طبیعی با 180 اسب قدرت موتور RC بسیار موتور خوب و مناسبی برای شتاب و قدرت بالا و همچنین برای تقویت هست. همچنین قطعات فایبرگلاس این خودرو مثل زه درها، دستگیره درها و زه سپر جلو همرنگ با بدنه است که اصطلاحا به آن پک لوک گفته میشود و جذابیت این خودرو را دو چندان کرده است. موتور این خودرو از نوع تنفس طبیعی بود که شتاب 0-100 آن 7.3 ثانیه بود و فقط به صورت هاچبک سه در تولید میشد. در سال 2008، 206 ده ساله پرفروشترین خودروی پژو در تمام زمانها بود. اين خشونت ظاهري به خاطر حجم سپر در اين تيپ است. اين تيپ که RC نام دارد هم از نظر ظاهر و هم توان موتوري، از تيپهاي ديگر برتر است، هنوز هم بعد از گذشت سالها در جهان طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارد. پژو 206 با ظاهر جالبش، خصوصیاتی دارد که آن را در زمان خود، تبدیل به خودروی خاص و پرفروشی کرد. سال ۱۹۹۷ بود که شرکت پژو فرانسه به رونمایی خودروی جدید خود یعنی پژو 206 پرداخت و یک سال بعد آن را به تولید انبوه رساند. این خودرو جایگزینی بزرگتر و جوان پسندتر برای پژو 205 بود. این خودرو در مجموع دارای شش کیسه هوا است؛ دو کیسه هوا بروی داشبورد برای راننده و سرنشین جلو، دو کیسه هوا بروی ستونهای جلو و دو کیسه هوا به صورت پرده ای نصب شده است. هر کس در هر جای دنیا با هر سلیقهای که در انتخاب خودرو داشته باشد، حتماً یکی از ماشینهای 206 را حداقل یکبار در خیابان دیده است. در کاپوت، جلو پنجره و چراغها تغییری دیده نمیشود. کمی بالاتر، بالچه روی سقف دیده می شود و آنتن از جلو به انتهای سقف منتقل شده است. ECU و سیمكشی نیز تغییر کرده تا موتوری با توان 178 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن متر همچون قلبی در سینه 206 شروع به تپیدن کند. شتاب 0-100 این اتومبیل 7.4 ثانیه بود و سرعت آن تا 220 کیلومتر بر ساعت میرسید و دارای 180 اسب بخار قدرت بود. با معرفی پژو 206 در سال 1998 این خودرو به صورت هاچ بک سه در و پنج در به بازار عرضه شد که دارای موتورهای بنزینی 1.1 ، 1.4 و 1.6 لیتری و یک موتور دیزلی 1.9 لیتری بود. در نهایت پژو 206 در سال 1998 با تأخیر به بازار عرضه شد. پژو 206، یک ماشین سوپرمینی است که توسط شرکت خودروسازی فرانسوی، یعنی پژو، از سال 1998 ساخته شده است. در نهایت، سال ۲۰۰۳ زمان بازنشستگی این شیر جنگجو رسیده بود؛ اما نکته جالب این بود که شرکت پژو هدیه ای برای پژو 206 WRC داشت. 206 از معدود اتومبیلهایی بود که در زمان ورودش به کشور، خودرویی قدیمی در دنیا به حساب نمیآمد. تجربه شتاب و فشرده شدن تو صندلی در دنده 1 تا سرعت 70 کیلومتر در ساعت حتی با وجود جلوگیری ESP از فول تراتل شدن دریچه و ادامه این شتاب G که ضربان قلب شما رو تند میکنه در دنده 2 تا سرعت 110 چاره ای جز استفاده از اصطلاح موشک روی این 206 دوست داشتنی برای شما نمیگذاره! به حدی که در دنده 1 با دور 7500 و به سادگی لذت برن اوت بدون تلاش برای مهار کردن ماشین رو تجربه میکنین و اگر کمی بی رحمی به خرج بدید دنده 2 هم داستان مشابه خواهد داشت که در عکس ها و فیلم مشخص است! البته در مسیر های کاملا خشک هرزگردی به 2 دنده اول کاهش پیدا میکرد! اگر با دقت بیشتری به نمای جانبی این خودرو نگاه کنیم، راهنماهای نارنجی رنگ زیبای روی گلگیر و درب باک فلزی و نقره ای رنگ (کروم) که به درب باک RC معروف است را مشاهده میکنیم که در عین زیبایی از ظرافت طراحی این بچه شیر فرانسوی خبر میدهد. اما برای نصب پیشرانه RC روی پژو 206، تیپ پنج انتخاب بهتری است، زیرا کالیبره کردن این پیشرانه با سیستم سیمکشی مالتیپلکس تیپ پنج کاری آسودهتر و البته با بازدهی بیشتری است. اگر بتوانيم چشمانمان را که غرق در ابهت اين خودرو است، کمي بچرخانيم و از کنار به آن نگاه کنيم دو در بودن اين خودرو توجه ما را به خود جلب ميکند و اين يعني تير خلاص کارخانه پژو به سمت دل هر جواني که سوداي سوار شدن بر اين خوردرو را در سر ميپرورد. از جمله نکات مثبت در مورد پیشرانه مدل RC، فورج بودن میل لنگ، شاتون و پیستون آن است که به همین دلیل تحمل تنش هایی بالایی را دارند. این خودرو به دلیل مصرف سوختی که پایینتر از تیپ 6 است و موتور قویتر از تیپ 2 به محبوبیت بالایی رسیده است. صفحه نمایش LCD خودرو از نوع DRT3 است که کاملترین اطلاعات را مانند میزان مصرف سوخت در لحظه، هشدار سوختگی هر کدام از حسگرها و… صفحه نمايش LCD خودرو از نوع DRT3 است که کاملترين اطلاعات را مانند ميزان مصرف سوخت در لحظه، هشدار سوختگي هر کدام از حسگرها و… صفحه نمایش LCD خودرو متعلق به نمونه تیپ DRT3 است که کاملترین اطلاعات را از تمام عمل گرها و کلیه قطعاتی که به صورت برقي کار می کنند در اختیار راننده قرار میدهد؛ به طور مثال با وجود سیم کارت نصب شده می توان در موقع راندن از طریق آن پیام کوتاه فرستاد، یا در هر شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی مصرف سوخت را زیر نظر داشت. همچنین صحفه کیلومتری که تا عدد ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را نشان میدهد و در یک قاب چرمی زیبا قرار دارد که اهل فن اصطلاحا به آن قاب خلبانی میگویند و جزئی از تزیینات چشمگیر این کابین است. پژو 206 RC از موتور دو لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با کد EW10J4S بهره میبرد که با استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و همچنین منیفولد ورودی و خروجی بهبود یافته، میتواند تا ۱۷۸ اسب بخار قدرت در دور موتور ۷۰۰۰ دور در دقیقه به صورت تنفس طبیعی تولید کند. سیستم اینتیک ( منیفولد ورودی) این موتور بر خلاف tu5 و tu3 در قسمت جلویی قرار گرفته و سیستم اگزاست(اگزوز و منیفولد دود) در قسمت پشت موتور و در ادامه فایر وال به زیر ماشین رفته. به دلیل فرق داشتن جای منیفولد ها و اندازه موتور و زاویه 30 درجش مثل اجدادش s16 mi16 . دندهها و قطعات جدید گیربکس به دلیل ضرایب کوتاهتر، کشش و شتاب اولیه و ثانویه خودرو را افزایش دادهاند، بهطوری که 206 RC میتوانست از پس غولهای بزرگی همچون بنز و بامو برآید. تاکید 2 باره من برای لاستیک بی دلیل نبود. همانطور که قبلا گفته شد، پژو 206 RC به عنوان یک خودروی جوان پسند، لوکس و اسپرت هیچگاه به خاک ایران نرسید و جوانان ایرانی فرصت این را نداشتند که آسفالت خیابان ها را با لاستیک های RC نوازش دهند. در ایران با تغییراتی، این مدل پژو تحت عنوان 207i به بازار عرضه میشود. موارد بیشماری 206 های تیپ 2 و تیپ 5 در ایران یافت می شوند که موتور RC را به صورت استوک از خارج از کشور وارد کرده و روی خودروی خود نصب کرده اند. صاحب خوش سلیقه این ماشین از ابتدا یکی از پیشگامان نصب لوازم آپشن بر روی 206 بوده و از انواع آپشن های بسیار خاص مثل ESP ، ایربگ های جانبی و اخیرا موتور RC میتوان نام برد! این داستان برای دنده 2 هم تکرار شد و دل خوش به دنده 3 بودم و شتاب ثانویه که در کمال نا باوری دیدم این 206 180 اسب بخاری در دنده 3 هم تمایل به هرزگردی داره! پژو 206 RC توربو با 480 اسب قدرت شروع این تست از دنده 3 تا اخر دنده 4 هست. پیشرانه ی TU3 حداکثر ۷۵ اسب بخار قدرت تولید می کند و حداکثر گشتاور تولیدی این موتور ۱۱۸ نیوتن متر است. و طبیعتا به نسبت قدرت گرفته شده از موتور عمر موتور هم کاهش پیدا میکنه. مطمئنا دوستانی که 206 تیپ 5 و یا مدل های مجهز به موتور TU5 دارند از حس شتاب و دور گیری سریع و لذت بخش این موتور به خوبی اطلاع دارند. در بخش قوای محرکه، بر روي خودرو یک جراحی کامل انجام شده است؛ یعنی به جای موتور استاندارد TU5 از موتور RC با حجم دو ليتر استفاده شده و این كار بدون تغییر در دسته موتورها صورت گرفته است. قلبی به قدرت RC در بخش فنی خودرو اول به سراغ قطعات تقویت شده برای پایداری خودرو میرویم. برای مثال یکی از شرکتهای تولید قطعات تیونینگ خودرو بنام dp engineering پروژهای را بر روی 206 RC انجام داده که با بهکار بردن قطعاتی مانند توربو، تعویض ECU و دیگر قطعات توانسته توان خروجی این موتور را به عدد ۵۱۳ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور برساند که با این کار عملاً رقیبی برای این خودرو باقی نمیماند. يکي از شرکتهاي توليد قطعات تيونينگ خودرو بنام dp engineering پروژهاي را بر روي 206 RC انجام داده که با بهکار بردن قطعاتي مانند توربو، تعويض ECU و ديگر قطعات توانسته توان خروجي اين موتور را به عدد 513 اسب بخار و 550 نيوتنمتر گشتاور برساند که با اين کار عملاً رقيبي براي اين خودرو باقي نميماند و حتي خيلي از بزرگان دنياي خودرو را بهراحتي ميتواند پشت سر و آنها را در حسرت ديدن اين خودرو در آينههاي خود بگذارد! آنها قطعات و آپشن های نمونه RC را از فرانسه وارد کرده و بر روی خودروی خود نصب کرده اند، البته فقط کسانی که میخواستند یک 206 RC اصیل و واقعی جمع کنند. گیربکس مورد استفاده در 206 های معمولی، با اهداف اقتصادی و کاربری شهری طراحی شده اند، بنابراین باعث اتلاف قدرت پیشرانه RC میشدند. با نگاه به در باک مشاهده می کنیم که در این تیپ با نمونۀ فلزی و کروم رنگ تعویض شده است. از ادوات موتور هم ، دینام، پمپ هیدرولیک و اتصالات هیدرولیک و لوله کشی ها اون کامل با نمونه RC تعویض شدند و بر روی این موتور نصب هستند. این تاپیک به درخواست تعدادی زیادی از دوستان که در مورد نحوه نصب ومشخصات موتور RC سوال داشتند ایجاد میشه البته اینکار پیچیدگی های خاص خودش رو داشت و برای اولین بار در ایران اجرا شد که باعث شد کار چندین بار به گره های کور بخوره که به لطف کمک دوستان خوبم از جمله دوست و یار همیشگی من تو نصب آپشنها علی درخشان (Ali Derakhshan) که وقت و بی وقت مزاحمش شدم و با اینکه خودش مشغله بسیار زیادی داشت همیشه برام وقت گذاشت و از لحظه خرید موتور تا استارت راهنمایی ایشون گره گشا بود و بابک اصفهانی عزیزم (Artin 206) که همه اعضا پیشینه ایشون رو میدونند، مشکلات یکی یکی حل شد و پروژه به جلو پیش رفت. پنجمین مدل 206 که حاصل همکاری مشترک ایران خودرو با پژو فرانسه بود. ایران خودرو در سال 84 یک مدل جدید از 206 را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت معرفی کرد. همچنین چراغ های این خودرو نیز متفاوت است که در برهه ای شرکت ایران خودرو از این چراغها بروی 206 تیپ 5 استفاده میکرد و به 《چراغ صادراتی》 معروف است. همچنین آیینه وسط این خودرو از نوع الکتروکرومیک است. آیینه وسط از نوع الکتروکرومیک انتخاب شده که به صورت خودکار در شب هنگام تیره ميشود تا نور چراغ خودروی پشتی باعث ایجاد اشکال در دید راننده نشود. اگر به طور اجمالی و کوتاه نگاهی به نمای جلویی و پشتی این خودرو بیندازید، شاید متوجه تفاوت های آن با 206 های معمولی نشوید. تغییراتی اندک و زیرکانه که اگر متوجه زیبایی آن شوید، دلباخته اش میشوید. البته اغلب افراد مبتدی قادر به تشخیص تفاوت گلگیر RC با گلگیر 206های معمولی نیستند، چون بسیار زیرکانه طراحی شده است. در سال های گذشته تعدادی از دوست داران این خودرو با صرف هزینه و سلیقه زیاد، قطعات و آپشن های نمونه RC را از فرانسه وارد کرده و بر روی خودروی خود نصب کرده اند که در ادامه مطلب، یکی از همین 206های RC شده را معرفی میکنیم، خودرویی که همچون یک فلفل تند و تیز میتواند گردش خونتان را افزایش دهد. این رینگها مخصوص 206های RC ساخته شده و پهنای 205 میلیمتری آنها چهره ای قدرتمند به خودرو بخشیده است. در نمای جانبی اولین چیزی که به چشمان ما تلنگر میزند، رینگهای چلنجر ۱۷ اینچی است که به آتلانتیس معروف است و پهنای ۲۰۵ میلی متری این رینگها نیز، چهره ای قدرتمند به خودرو بخشیده است. رینگ های ۱۷ اینچی با پهنای ۲۰۵ میلیمتری که آتلانتیس نام دارد، به جذابیت پژو 206 RC، افزوده است. 206 در ایران با تیپ های 1 تا 6 روانه بازار شد و در حال حاضر تنها تیپ های 2 و 5 قابل خریداری هستند. چراغ های جلو کریستالی هستند و از برند معروف “Valeo” که در بازار به سختی پیدا می شود خریداری شده اند. چهره این نسل 206 تقریبا با تیپ های دیگر مشابه بوده و بخش عمده تغییرات در امکانات رفاهی و قوای محرکه خلاصه شده است. در بخش سیستم ترمز، از دیسک و سيلندرهای RC به جای نمونه های فابریک استفاده شده که قدرت ترمزگیری را چندین برابر میکند. حال چشمانمان که غرق در ابهت این خودرو شده است را به سمت نمای داخلی میبریم. از نمای جلو شروع می کنیم؛ در نگاه اول احتمالا متوجه تغییر حجم سپر جلو می شوید. مدل سدان در تیپهای مختلفی توسط ایران خودرو و در بازار داخل عرضه میشود. اوایل دهه 90 میلادی، پژو تصمیم گرفت، مدل 205 خود را با مدلی دیگر جایگزین کند ولی نمیخواست این جایگزینی به صورت مستقیم انجام شود. ۲۰۶ تیپ ۲ از سال های ابتدایی دهه ی هشتاد، تا به امروز در حال تولید است. در طی همه ی این سالها پژو ۲۰۶، در چند تیپ مختلف به بازار عرضه شده است.   منبع: "موتور 206 rc"
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن