بهترین مشاور فروش چه ویژگی هایی دارد؟

یک مشاوره فروش خوب باید دارای ویژگی هایی باشد که از طریق آنها بتواند موجب توسعه کسب و کار و افزایش میزان فروش

توسط AKHSHIJNEWS در 1 تیر 1401

یک مشاوره فروش خوب باید دارای ویژگی هایی باشد که از طریق آنها بتواند موجب توسعه کسب و کار و افزایش میزان فروش شما شود. در ادامه این ویژگی ها را برایتان شرح میدهیم. 

شناسایی محصولات و بازار کار شما

ابتدایی کار مشاور فروش شناسایی محصولات و خدمات مربوطه است و لازم است که تجربه استفاده از آنها را نیز داشته باشد تا از آن طریق بتواند از دیدگاه یک متقاضی نقاط ضعف و قوتی که صاحبان مشاغل نسبت به آنها بی توجه هستند را بشناسد. خود فرد متقاضی به شرط آنکه احساس واقعی خود را بیان کند، می تواند کار یک مشاوره فروش خوب را انجام دهد. 

عده ای از مشتریان هستند که احساس خود را به صورت مستقیم بیان نمی کنند و نظراتشان را تنها با رفتارشان نشان میدهند که درک این مورد فقط با استفاده تحلیل کارشناسان امکان پذیر است. اگر شما این توانایی را ندارید باید از کمک یک کارشناس در این حوزه استفاده نمائید.

داشتن سابقه کاری و فروش خوب

سوابق فروش و طرز برخورد با مشتریان یکی از مهمترین ویژگی های یک مشاوره فروش خوب است. صاحبان مشاغل به دلیل اینکه از همه پیچ و خم های کار خود آگاه هستند، می توانند بهترین مشاوره بازاریابی و فروش برای خود باشند، ولی باید این مورد را در نظر بگیرند که ذهن شان چهارچوب مشخصی نداشته باشد چون امکان دارد کارهای روزمره برای ذهن چهارچوب قرار دهد. استفاده از این روش موجب کمک در تجزیه و تحلیل رفتارهای مشتری میشود به این خاطر که می توان از خارج به کسب و کار خود نگاه کرد.

از حرفی که میزند مطمئن باشد

منظور از این ویژگی این است که اگر مشاوره فروش، روش یا تکنیکی را پیشنهاد می دهد، حتما در گذشته از چندین بار از آن استفاده کرده باشد و نتیجه دلخواه را کسب کرده باشد. برای اینکه مشاور را بسنجید میتوانید سوالاتی در خصوص کسب و کار خود مطرح کرده و جواب های او را تحلیل کنید. اگر مشاور به شما پاسخ سطحی داد نشان میدهد که از تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیست.

مشاوره فروش خوب به سابقه کاری نیاز دارد یا تحصیلات مرتبط؟

یک مشاوره بازاریابی و فروش خوب باید دارای هر دو مورد سابقه کاری و تحصیلات مرتبط باشد. بعنوان مثال اشخاصی که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت انجام داده اند، اطلاعات بیشتر و بهتری در موارد تخصصی مبحث فروش نسبت به سایر افراد دارند.

داشتن تحصیلات و اعتماد به نفس تاثیر بسزایی در کار مشاوره فروش دارد ولی داشتن تجربه فروش در حوزه ای که شما فعالیت میکنید نیز بسیار مهم است.  به دلیل اینکه عدم تجربه مشخص میکند که مشاور، با شرایط شغلی شما آشنایی ندارد و به همین خاطر امکان دارد مدت ها طول بکشد تا از تمام شرایط آگاه شود. پس داشتن تحصیلات و سابقه کاری مکمل یکدیگر بوده و هر دو برای مشاور فروش دارای اهمیت فراوانی است.

تاثیر شناسایی شرایط منطقه در مشاوره فروش

زمانیکه مشاوره بازاریابی و فروش از شرایط منطقه آگاه باشد، میتواند مشکلات نیروهای انسانی را در شهرهای مختلف شناسایی کند و همچنین با شیوه های انتخاب نیرو و تشخیص اینکه کدام یک از آنها نیازمند آموزش هستند، آشناست.

از تناسب میزان فروش کالا و خدمات در منطقه اطلاع داشته و میتواند کشش بازار را برای آن محصول پیش بینی نماید.

مشاوری که نسبت به شرایط منطقه آشنا باشد، طرز فکری مردم را می داند و به دلیل اینکه از عادات تقاضا و خرید مردم آگاه است برای تبلیغات، شیوه های مفیدتری ارائه می کند.

همچنین این فرد، مسیر وارد شدن به بازار را از راه های کم هزینه و تاثیر گذار تشخیص میدهد.

مشاوره فروش به صورت مویرگی

یکی از روش های تاثیرگذار در فروش محصولات، مشاوره فروش به صورت مویرگی می باشد. در زمانهای گذشته از این روش فقط برای برخی محصولات استفاده میشد ولی امروزه تمام مشاغل می توانند محصولات مورد نظر خود را برای فروش، با شیوه مویرگی به بازار وارد کنند.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که مشاوره بازاریابی و فروش مویرگی چه خدماتی را ارائه میدهد و از چه طریقی به فروش مویرگی کمک می کند؟

چرا از نام مویرگی برای این شیوه از فروش استفاده شده است؟

همانطور که می دانید، مویرگ ها عضوی از بدن هستند که در همه جای بدن وجود دارند و به کار گرفته میشوند و میتوان گفت مویرگ ها بیشترین عضو بدن هستند.

نام گذاری فروش مویرگی نیز بر همین اساس شکل گرفته است. مشاغل  بر حسب راهبردهای فروش، تصمیم می گیرند که محصولات خود را به شکل مویرگی از طریق کلیه بسترهای فروش ارائه دهند. این روش موجب میگردد تا مخاطبین و متقاضیان در هر کجا که باشند،  محصولات را مشاهده کنند. استفاده از این روش در فروش فواید، مزایا و خوبی های زیادی دارد. البته باید بدانید که این روش در کنار مزایای زیاد، دارای محدودیت هایی نیز میباشد. 

انواع خدمات مشاوره مویرگی

پیشتر عنوان کردیم که فروش به صورت مویرگی، فقط برای برخی محصولات مخصوصا آنهایی که به تامین مستمر نیاز دارند، استفاده میگردد. از میان این موارد میتوان به محصولاتی نظیر انواع مختلف مواد غذایی و دارویی، که میتواند نیاز هر کسی در هر کجا باشد،اشاره نمود.

راهبرد استفاده کردن از خدمات مشاوره فروش به صورت مویرگی برای این نوع از محصولات بسیار صحیح است، ولی در حال حاضر از این شیوه برای بیشتر محصولات استفاده میشود. 

 مزایای خدمات مشاوره به صورت مویرگی

از انواع مزایای خدمات مشاوره بازاریابی و فروش به صورت مویرگی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش دادن میزان فروش محصولات

افزایش فروش محصولات را میتوان مهمترین و برترین مزیت مشاوره فروش مویرگی دانست. آنچه که در فروش محصولات کاملا واضح و روشن میباشد، این مورد است که تولید کنندگان توان این را داشته باشند که میزان فروش محصولاتشان را به مقدار زیادی افزایش دهند.

راهبرد فروش به صورت مویرگی در کوتاهترین زمان نتیجه میدهد و همین سریع به نتیجه رسیدن موجب ترغیب و تشویق تولید کنندگان و پخش کننده گان شدن برای استفاده از این روش به منظور فروش محصولات میباشد. زیرا آنها محصولاتشان را به شکل گسترده توزیع میکنند و این شیوه فروش قطعا میتواند موثر باشد.  

کاهش میزان ریسک برگشت پول 

متنوع بودن بسترهای فروش موجب می گردد که سرمایه شما پخش شده و از اینکه کلیه محصولات تان را تنها در یک بستر خاص به فروش برسانید پیشگیری می نماید. به همین دلیل خیلی کم اتفاق می افتد که در هنگام استفاده از این شیوه با محدودیت بازگشت پول روبرو گردید. 

نبود محدودیت در پخش محصولات

زمانیکه تعداد مخاطبین و مشتریانی که برای پخش محصولات در نظر گرفته میشوند، محدود باشد، قاعدتا از کار پخش نیز تا اندازه بسیار زیادی کاسته شده و به اجبار میبایست بر اساس روال همان مخاطبین محدود، رفتار کرد. اما در صورتیکه تنوع مخاطب و مشتریان بالا باشد، هیچگونه محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت. در واقع، می توان هر مشتری و یا بستر فروشی که محدودیت ایجاد می کند و کار با آن اذیت کننده است را از لیست خود حذف نمود. 

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن