دلایل افزایش قیمت آهن در آذر 1401

در بازار نیمه تعطیل پنجشنبه هفته گذشته بخش اعظم مبادی فروش، کار خود را با  ثبات بها در اکثر بخش‌ها آ

توسط AKHSHIJNEWS در 28 آذر 1401

در بازار نیمه تعطیل پنجشنبه هفته گذشته بخش اعظم مبادی فروش، کار خود را با  ثبات بها در اکثر بخش‌ها آغاز کردند، اگر‌چه برخی هم برای حفظ تقاضا و تحرکات افزایشی بازار، فروش پس از تأیید را اعلام کردند.

بازار ارز هم نوسانات محدودی داشت و بها دلار هم رو به افزایش بود به طوری که در روزآخر هفته هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. گویا بازار ارز مجددا بر روی ریل افزایشی قرار گرفته و هفته پرچالشی پیش رو داریم.

 

بررسی نوسانات بازار آهن

 در روز آخر هفته، عمده کارخانه‌ها قیمت‌ میلگرد آجدار را بدون تغییر اعلام کردند، اما در این میان نوسان افزایشی در بعضی شرکت‌ها مشهود بود که حدود ۵۰ الی ۱۵۰ تومان برآورد شد. نرخ نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم در بیشتر شرکت‌ها ثابت بود. قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نوسانات متعددی داشت و در اکثر بخش‌ها ۲۰ الی ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و برخی از کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند.  قیمت لوله داربستی، صنعتی، گازی و ... نیز همچنان ثابت بود؛ بها قوطی آهن هم به همین منوال ثابت اعلام شد.

طی دو هفته گذشته بازارهای جهانی رشد مثبتی را داشته اند به طوری که قیمت سنگ آهن به ۱۱۲ دلار رسید و نرخ شمش CIS هم صعودی بود. همینطور افزایش نرخ ارز که قسمتی از آن ناشی از تنش‌های سیاسی است هم در این مدت مهم و قابل بررسی است،  همه این موارد موج کوچکی از ارتقاء بها به ویژه در بازار میلگرد را زمینه سازی کرد.

باید در نظر داشته باشیم که ارتقاء ۱۰ درصدی نرخ دلار علاوه‌ بر رشد تورم، هزینه‌های تولید را نیز افزایش خواهد داد؛ به تمامی این عوامل و فاکتورها می‌توان قطعی گاز و تأثیر آن در بازار را هم افزود. ولی باید توجه داشت که چنین شرایطی الزاما به مفهوم رونق در بازار آهن نیست و فقط ارزش  و قیمت آهن باللا رفته است، به عبارتی بازار کماکان در فاز بی حرکتی و سکون باقی خواهد ماند.

مطابق برآورد کلی از وضع بازار آهن و فولاد، به‌رغم تمام نوساناتی که در این بازار رخ داده یکی از چالش‌های بزرگ در این بازار کاهش تقاضا است؛ ولی به طور کلی ریسک‌ها و چالش‌هایی که درحال حاضر بازار آهن با آن دست و پنجه نرم می نماید شامل موارد زیر میباشد که مانع از این می‌شود که قیمت آهن و فولاد کاهش پیدا کند:

·         هزینه ساخت

·         اوراق اعتباری

·         التهابات و عدم ثبات نرخ دلار

·         کمبود انرژی و افزایش قیمت آن

·         مکانیزم کشف قیمت در بورس

·         ادامه اعتراضات و محدودیت اینترنت

·         مشکلات حمل‌ونقل و تشدید قاچاق گازوئیل

 گفتنی است در پی مشکلات گازی صنعت فولاد، در فصل زمستان در برخی محصولات شاهد کاهش تولید هستیم؛ به طور مثال نبود انرژی منجر به کاهش ساخت آهن اسفنجی و به ‌تبع آن کاهش تولید شمش سبب شده است.

به طوری که همین نبود آهن اسفنجی ، به رشد قیمت رقابتی این کالا در بورس منتهی شده و تولیدکنندگان شمش، مواد اولیه خود را با ارزش بالاتری از بورس تهیه می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت کمبود آهن اسفنجی و کاهش حجم عرضه آن، در بورس کالا از نبود گاز نشأت می‌گیرد.

همچنین از آنجایی که آهن اسفنجی ماده اولیه تولید محصولات فولادی به شمار می رود از این رو کمبود آن در این زمینه تمام زنجیره فولادی را دچار چالش خواهد کرد؛ بنابراین قسمتی از تأمین فولاد که در بخش خصوصی تولید می شود  با نبود انرژی در این واحدها، زنجیره تأمین را با چالش‌ بزرگی مواجه خواهد کرد.

از طرف دیگر تولید محصولات نهایی که عمدتا بوسیله شرکتهای خصوصی-دولتی‌ انجام می‌شود، آهن اسفنجی مورد نیاز خویش را در زنجیره تولیدشان دارا هستند و با عرضه محصولات خویش در بورس کالا نیاز بازار داخلی را تأمین کرده و از بروز التهاب ناشی از نبود محصولات نهایی ممانعت می‌کنند؛ هر چند فقدان انرژی و مواد اولیه به طور مقطعی و فصلی است البته بیشترین فقدان  را بخش‌های خصوصی تحمل خواهند کرد.

امروز ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۳۴۸ تن شمش بلوم، میلگرد ساده و کلاف، ناودانی، تیرآهن، آهن اسفنجی و ... در بورس فرآورده عرضه شده است. از همین میزان حدود ۵۴ هزار و ۸۰۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد. امروز قیمت شمشم بلوم ۱۵ هزار و ۴۱۶ تومان است که در مقایسه با آخرین عرضه، حجم آن ۲۷ % کمتر شده است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن