مفهوم طلاق توافقی و شرایط لازم برای اجرای آن

طلاق در فرهنگ لغت به معنای ترک کردن و رها کردن است. در هر ازدواجی زن و مرد ممکن است به هر دلیلی دچار اختلاف شو

توسط AKHSHIJNEWS در 14 بهمن 1400

طلاق در فرهنگ لغت به معنای ترک کردن و رها کردن است. در هر ازدواجی زن و مرد ممکن است به هر دلیلی دچار اختلاف شوند و زندگی مشترک آن‌ها دچار ناسازگاری شود و هر کدام از آن‌ها تصمیم به جدایی بگیرند.

طلاق نهادی است که به زندگی مشترک زن و مرد پایان می‌دهد و آن‌ها به صورت شرعی از هم جدا شده و به ازدواجشان پایان می‌دهند.

انواع طلاق در ایران و اهمیت طلاق توافقی در آنها

طلاق در قانون از حقوق مرد است اما در شرایطی نیز زن می‌تواند تقاضای طلاق دهد و یا این که مرد و زن می‌توانند با هم توافق کرده و از هم جدا شوند. زن و شوهر برای جدا شدن باید فرایندی را طی کنند و این دادگاه است که تصمیم می‌گیرد که می‌توانند از هم جدا شوند یا خیر.

طلاق از طریق مرد

با این که طلاق از حقوق مرد است اما مرد برای این که درخواست طلاق دهد باید مراحلی را طی کند. در قانون مدنی نیز به این نکته اشاره شده است که مرد با رعایت شرایط موجود می‌تواند تقاضای طلاق کند.

مرد برای طلاق داد خود روجه خود باید به دادگاه مراجعه کرده و درخواست گواهی عدم سازش خود را تقدیم دادگاه کند. در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که ادامه زندگی مشترک امکان پذیر نیست این گواهی را به زوج تحویل می‌دهد.

بعد از این مرحله مرد باید در جلسات داوری شرکت کرده و تمامی حقوق زن را مانند مهریه و نفقه را پرداخت کند.

طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن به دو روش امکان پذیر است یکی این که زن حق طلاق داشته باشد و دیگری این که به استناد به داشتن شرایط عسر و دیگر شرایط از دادگاه حکم طلاق بگیرد که در ادامه این دو روش را بررسی می‌کنیم.

طلاق با داشتن حق طلاق

زوج می‌تواند به همسر خود وکالت دهد تا بتواند از او طلاق بگیرد. داشتن وکالت به این معنا نیست که زن در هر زمان و شرایطی بتواند از همسر خود طلاق بگیرد و برای طلاق گرفتن باید تمامی مراحل آن را طی کند.

طلاق با داشتن عسر و شرایط دیگر

همان طور که در قانون پیش بینی شده زن در شرایطی خاص می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید. این شرایط عبارت است از که شوهر نفقه اش را نپردازد، همسرش بیش از چهار سال غایب باشد و مورد عسر و حرج وجود داشته باشد.

عسر و حرج به این معناست که وضعیتی در زندگی مشترک به وجود آمده که ادامه آن برای زن سخت و تحمل آن مشکل باشد.

طلاق توافقی

طلاق توافقی همان طور که از نامش پیداست به این صورت است که زن و شوهر به این نتیجه می‌رسند نمی‌توانند زندگی مشترک خود را ادامه دهند و با رضایت کامل تصمیم به طلاق می‌گیرند و دادخواست طلاق توافقی را تقدیم دادگاه می‌کنند و در مورد مسائلی به توافق می‌رسند.

مسائل مختلفی که در زندگی زناشویی بین زوجین وجود دارد و در مورد آن به توافق می‌رسند عبارت است از مهریه زن، نفقه ایام عده، اجرت المثل، حضانت فرزندان و نفقه.

در طلاق توافقی زن و مرد باید در مورد این مسائل به اتفاق نظر برسند و با هم توافق کنند. برای مثال زن مهریه خود را به مرد بخشیده و یا این که مقداری از آن را می‌گیرد و یا در مورد نفقه به توافق می‌رسند.

در مورد حضانت فرزندان نیز باید توافق کنند که فرزندان زیر هجده سال توسط زن یا مرد نگهداری شوند.

چرا طلاق توافقی؟

طلاق گرفتن به صورت توافقی نسبت به سایر طلاق ها به وقت و زمان کمتری نیاز دارد و امور آن به سرعت انجام می‌شود. به علاوه در مورد مسائل عاطفی بین زن و شوهر و فرزندان دارای اثرات روانی کمتری است.

اگر زن و مرد در مورد تمامی مسائل ذکر شده با هم توافق داشته باشند طلاق آن‌ها تنها سه ماه به طول می‌انجامد.

نحوه طلاق توافقی برای افراد مقیم خارج

اگر زن و مردی که درخواست طلاق توافقی دارند هر دو یا یکی از آن‌ها در خارج از کشور باشند می‌توانند تمامی مراحل را از طریق وکیل دادگستری انجام دهند.

حال ممکن است این سوال پیش بیاید متقاضیانی که در خارج از کشور حضور دارند چگونه می‌توانند بدون آن که به کشور برگردند  می‌توانند بدون حضور تمام مراحل طلاق را انجام دهند. برای پاسخ به این سوال دو روش وجود دارد.

روش اول این است که زوج و یا زوجه که در خارج از کشور سکونت دارد باید به سفارت ایران در آن کشور برود و به شخصی در ایران وکالت مدنی بدهد تا او بتواند از طریق این وکالت به وکیل مراجعه کرده و سایر مراحل را پیش ببرد.

روش دوم این است که شخص با مراجعه به سفارت ایران به صورت مستقیم به وکیل وکالت دهد تا کارهای طلاق را انجام دهد.

روش سوم مربوط به زمانی است که یکی از زوجین مقیم خارج بوده و دیگری در ایران حضور داشته باشد در این صورت شخصی که ساکن خارج است به کنسولگری ایران مراجعه کرده و به شخصی که در ایران است وکالت می‌دهد به این ترتیب مراحل طلاق پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: مراحل دادخواست تا اجرای انواع طلاق مانند طلاق توافقی، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن