آشنایی با مهمترین ویژگی های وکیل خانواده متخصص

خانواده اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی به شمار می رود و تمام افراد جامعه از اعضای این نهاد می باشند. این نهاد ب

توسط AKHSHIJNEWS در 27 دی 1400

خانواده اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی به شمار می رود و تمام افراد جامعه از اعضای این نهاد می باشند. این نهاد با ازدواج زوجین شکل می گیرد و با به دنیا آمدن فرزندان گسترده تر می شود. تمام اعضای یک خانواده از حق و حقوق خاصی برخوردارند، اما گاهی اوقات به دلایل مختلفی این حق و حقوق پایمال شده و دعاوی خانوادگی شکل خواهند گرفت. خوشبختانه قوانین و مقررات فراوانی برای این مسئله وجود دارد، اما به دلیل پیچیدگی های فراوان دعاوی خانوادگی، توصیه می شود در چنین شرایطی به یک وکیل خانواده خوب مراجعه کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی های یک وکیل خانواده خوب آشنا کنیم؛ همراه ما باشید.

وکیل خانواده به چه کسی گفته می شود؟ 

وکیل امور خانواده به یک وکیل دادگستری گفته می شود که مهارت و تجربه بالایی در امور دعاوی خانوادگی دارد و می تواند به حل اختلافات خانوادگی شما کمک کند. در حقیقت، هیچ موسسه خاصی وجود ندارد که وکلا بتوانند در آن به صورت اختصاصی به یادگیری امور خانواده بپردازند، بلکه حیطه فعالیت وکلا و تجربه هایی که در آن زمینه کسب می کنند، تخصص آن ها را مشخص خواهد کرد. 

منظور از اختلاف و دعاوی خانوادگی چیست؟

اختلافات و دعاوی خانوادگی به مشکلاتی گفته می شود که بین هریک از اعضای خانواده پیش می آید و باید حتما در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار بگیرد. از آنجایی که این مشکلات ممکن است برای هر خانواده ای پیش بیاید، به شما توصیه می کنیم یک فرد امین و راز نگهدار پیدا کرده و وکالت خانواده را به او بسپارید تا در آینده با هیچ مشکلی مواجه نشوید. 

به طور کلی، برخی از مهم ترین اموری که در صلاحیت دادگاه خانواده هستند عبارتند از:

  • ازدواج دائم و موقت و اجازه ازدواج

  • خسارت های حاصل از به هم خوردن نامزدی

  • شروط ضمن عقد

  • اجازه ازدواج مجدد به مرد از طرف زن

  • مهریه

  • استرداد جهیزیه

  • نفقه

  • تمکین

  • طلاق 

  • حضانت فرزندان

  • قبول حضانت کودکان بی سرپرست

  • اهدای جنین

  • تغییر جنسیت

بدیهی است که هر کدام از این موارد از نکات ریز و چالش های مختلفی برخوردار می باشند. به همین دلیل حضور وکیل خانوادگی در کنار شما و مشورت با آن کاملا الزامیست. 

وکیل خانواده خوب چه ویژگی هایی دارد؟

از جمله ویژگی هایی که یک وکیل خانواده متخصص باید داشته باشد، دانش تخصصی و تجربه کافی در امور خانواده می باشد. در حقیقت یک وکیل خوب باید از تمام قوانین و مقررات مربوط به دعاوی خانوادگی مطلع بوده، و همواره سعی در بروز نگه داشتن اطلاعات خود داشته باشد. 

بهترین وکیل خانواده کسی است که بتواند با تسلط کامل به تمام قوانین حقوقی، مراحل دادرسی در محاکم قضایی مربوطه را دنبال کرده و سعی داشته باشد نتایج مطلوبی برای موکل خود کسب کند. همچنین باید از نظر اخلاقی هم شهرت داشته و از ویژگی هایی مثل تعهد، رازداری، صداقت و... برخوردار باشد.

وکیل خانواده چه وظایفی بر عهده دارد؟

از مهم ترین وظایف وکیل خانواده این است که تمام تلاش خود را به کار ببندد تا با استفاده از قوانین حقوقی موجود، بتواند رای دادگاه را به نفع موکل خود تغییر داده و نتایج مطلوبی به دست آورد. 

باید توجه داشته باشید که شما برای رسیدگی به پرونده های حقوقی خود مستلزم به اخذ وکیل نیستید، اما بهتر است برای بالا بردن احتمال موفقیت از یک وکیل کمک بگیرید. در واقع شما به اندازه کافی از مسائل حقوقی آگاهی ندارید، اما وکیل خانواده کاملا به روند دادگاه و قوانین و مقررات مربوطه اشراف دارد. 

انتخاب بهترین وکیل خانواده در تهران

حضور یک وکیل خوب در کنار شما بسیار مفید بوده و می تواند باعث شود که هر چه زودتر به حق و حقوق خود برسید از این رو لازم است با تحقیق و بررسی فراوان و پرس و جو از افرادی که قبلا مشکل شما را داشته اند، بهترین وکیل خانواده در تهران را انتخاب نمایید. 

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که حتی اگر در شهرهای دیگر سکونت دارید، می توانید به  صورت تلفنی با یک وکیل خانواده در تهران مشورت نمونده و در صورت امکان، رسیدگی به پرونده خود را به او بسپارید. 

هزینه اخذ وکیل خانواده

هزینه وکیل خانواده یک میزان  کاملا متغیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال می توان به نوع دعاوی خانوادگی، میزان پیچیدگی به پرونده، رسیدگی ها و دوندگی هایی که نیاز است، و... اشاره کرد. معمولا بعد از اینکه به وکیل مراجعه کرده و مشکل خود را بازگو کردید، هزینه های مربوطه برایتان محاسبه خواهد شد. 

نتیجه گیری

یک وکیل خانواده خوب می تواند با تجربه و اطلاعات خود مشکلات و اختلافات خانوادگی شما را حل کرده و تا حد زیادی از به هم خوردن آرامش در خانواده جلوگیری کند. بنابراین همانطور که برای خانواده خود یک پزشک خانوادگی انتخاب می کنید، بهتر است حتما یه وکیل امین و متخصص را هم برای حل مشکلات خانوادگی خود برگزینید. به این ترتیب وکالت امور مختلف را به او سپرده و در مواقع لزوم از او مشورت می خواهید.

آخرین مطالب